Inget ljud - högtalarproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av ie »

Jag får inget ljud i högtalaren!

Jag försöker få igången en musskrämmare, enl ett projekt http://www.elektormagazine.com/160052 i Elektor. uC'n (egen kod) funkar och ger i testläget en 15kHz signal. Problem är att högtalaren är i princip tyst. (Det ljud som kan höras i vissa försök är runt 700Hz, vilket kanske beror på någon intern svängning?) Drivningen av högtalaren ser ut så här (jag har lagt till 1MOhm mellan gate och jord.)
musskrämmare.JPG
Då konstruktion i stort sett är ett pull-steg, så antar jag att 100Ohm över högtalaren är en "svag" push. Högtalaren är en MPT-001 https://www.monacor.com/products/compon ... s/mpt-001/

Jag har testat med olika drivtrissor, nu senast en darlington effekt-NPN, med samma resultat. Jag har även testat med ett seriemotstånd (och kondensator 100nF) på 560Ohm för att utesluta överstyrning. Enl specen har högtalaren Z > 1000Ohm. Jag har oavsett olika varianter av serie/parallell-kopplingar av motstånd/kondesatorer aldrig fått någon ton i högtalaren. (I något läge tycker jag mig anat att den upplevs som en (stor?) kondensator, som kanske måste ha en riktig push/pull-drivning.)

Jag har även tagit fram min gamla tongenerator, baserad på XR2206 och kopplat högtalaren till den. Jag antar att XR2206'an inte är speciellt kraftig och att jag såg väldigt små spänningar över högtalaren, men trots det så tjöt den så att det inte gick att ha den igång någon längre stund och sitta brevid. Med ett seriekopplat motstånd (560Ohm) eller en kondensator (100nF) så sjönk ljudnivån knappt märkbart. Så bevisligen behöver högtalaren väldig lite kräm för att låta högt.

Så åter till huvudfrågan... Högtalaren funkar ju bevisligen, men varför får jag INGET ljud i min uppkoppling? Artikelförfattaren måste ju ha fått det att funka. (Sätter jag ett motsånd istället för högtalaren, så får jag en snygg 12V fyrkantvåg över motståndet.)

/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Musskrämmaren har en frekvens som är tänkt att ligga över människors hörselgräns. Är det svar nog?! :wink:
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av ie »

Nej. Som jag skrev kör jag i en testsetup som ska ge 15kHz. När det väl funkar skruvar jag upp frekvensen. Artikelförfattaren skriver att högtalaren funkar långt över specade 20kHz, han kör runt 30kHz.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast 15kHz är på gränsen. Jag börjar tappa vid 10kHz.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av ie »

Men det funkar med min signalgenerator. Dessutom borde jag ha sett tonen på skåpet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Åhå. Kan din piezotransducer vara trasig? Det är inte en summer med inbyggd oscillator?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av SM7CZR »

ie skrev:(Sätter jag ett motsånd istället för högtalaren, så får jag en snygg 12V fyrkantvåg över motståndet.)
Med frekvensen 15 kHz? Ändrar sig amplituden mycket när du varierar mellan lägre och högre frekvens?
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av ie »

soundbrigade skrev:Åhå. Kan din piezotransducer vara trasig? Det är inte en summer med inbyggd oscillator?
Som jag skrev, så funkar den med en funktionsgenerator.
SM7CZR skrev:Med frekvensen 15 kHz? Ändrar sig amplituden mycket när du varierar mellan lägre och högre frekvens?
Njae. När jag kommer upp i det ohörbara, så minskar amplituden till 50% kanske. Vid lägre frekvenser är amplituden stabil.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av Klas-Kenny »

Testa sätta ett motstånd (säg, 100 ohm kanske) i serie med dioden.

Jag gissar att det är för hög induktans i högtalaren så att den inte hinner "ladda ur" mellan pulserna.
Ett seriemotstånd på dioden eldar upp den där energin lite fortare.

Edit: Ser nu att du använder piezo. Dessa är snarare kapacitiva. Skulle gissa att en sån där har kanske 0.1uF. tillsammans med det där parallella motståndet får du i princip ett lågpassfilter med en gränsfrekvens på sådär 1500Hz. Minska det motståndet till kanske 10 ohm så har du en chans, men en väldig massa effektförlust (och kanske mer ström än transistorn klarar).

Bäst vore att bygga ett push-pull steg istället.
Senast redigerad av Klas-Kenny 7 februari 2018, 22:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men det ser ut som en keramisk skrika, alltså något mer kapacitivt.
Minns också att det fanns skisser på musskrämmare där man använde de där gräsliga piezodiskanterna eftersom de gick högt upp i frekvens (40kHz).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av prototypen »

Jag kan inget om piezo men hur reagerar de på pulserande likström, står de och stampar bara åt ena hållet. Skulle det vara bättre med växelström?

Protte
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av ie »

Ja, ett riktigt push-pull blir väl nästa sak att försöka med. Förstår inte att artikelförfattaren/konstruktören fått det att fungera.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

How about en Manodepressiv (bipolär) trissa istället?
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av ie »

Just nu sitter det en darlington effekt-NPN där. Resultatet är detsamma.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Inget ljud - högtalarproblem

Inlägg av TomasL »

Du har en impedans i din tweeter på långt över 1k, parallellt med 100 ohm, du lär ju knappast kunna få något ut i den.

Du behöver åtminstone 1k eller mer parallellt med tweetern, och gärna en konding i serie med tweetern.

Dessutom gillar de inte likspänning.
Lite råd http://www.pulsardevelopments.com/produ ... ezoan.html
Skriv svar