wattage

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: wattage

Inlägg av HUGGBÄVERN »

aysa skrev:hej har din Ipod 15 timmers batteri tid?
sen vet du nåt om vilken slags batteri används i den?
och har din Ipod touch screen ?
Den frågan fick du tydligen svar på. Jag har aldrig kollat hur länge min iPod (Classic G6) kan köra men jag har haft den igång kanske 10 timmar utan laddning.
Min iPad (Air typ2 eller vad den kallas) drar jag ur batteriet på betydligt fortare - några timmar.
Min kamera, Canon EOS M3, käkar också mycket batterier (har ett backupbatteri), men då kör jag alltid skärmen på eftersom jag inte har optisk sökare, men aldrig blixt (inbyggd). Beroende på kan jag kanske ta drygt 600 bilder på ett batteri, kanske mer.

Du uttrycker dig, lindrigt uttryckt, mycket oklart men om man säger så här:

Har du bärbara utrustning som ska spänningförsörjas har du flera parametrar att styra över. Hur mycket ström drar utrustningen och hur kan du minska strömuttaget? Effektsnålare kretsar? Jag har miniförstärkare som matas med ett 3,7V batteri. Effekten är 2×3W men verkningsgraden är mycket hög, alltså mycket kräm till högtalaren utan att jag belastar batteriet mycket alls.
Har du behov av högt strömuttag, eller om du ska ha utrustning som ska arbeta under lång tid får du titta på batteriet. Hur får du ihop en batterimatning som ger garanterad ström under tillräckligt lång tid? Vilka batterier ska du välja.
Har du en portabel utrustning som du ska kunna ladda när du är långt från ära och redlighet har du få alternativ om du inte ska leka McGyver. Idag är det väl i princip bara solceller som gäller, eller ev elektromekaniska lösningar med typ minigenerator med vev.

Så när du skrev "apparat" kunde lika gärna fråga om längden på ett snöre, för att raljera lite. Exakt hur ser din situation ut? Ska du ha en liten ljudanläggning som ska fungera på en laddning när du är ute på hajk med klassen en helg. Eller ska du ha en drönare som ska flyga en tung filmkamera en halvtimme, eller en ficklampa, eller ... Mycket effekt? Eller liten effekt? Lång tid? Eller kort tid? Hög spänning? Eller lång spänning?


En liten start får du om du, precis som du gjorde förut, sätter upp enklaste formler för effekt, energi, spänning, ström och slår några snabba värden som ger dig en hint om läget. Och runda av alla siffror åt "rätt" håll. Står det 1Ah på batteriet betyder inte det att batteriet kommer att lämna exakt 1 A under under exakt 1 timme.


Jag skulle också tillägga att i många apparater, som har spänningsmatning via nätet emellanåt har batterier också, där dessa enbart har funktionen att hålla spänningen uppe för vissa, extremt strömsnåla kretsar, där väsentlig information ligger sparade. Typ minneskretsar. I datorer, klockor (klockradio) och annan slik utrustning sitter just ett s k backup-batteri. Ibland sitter det en super-cap, alltså en extremt stor kondensator med hög laddning (många Farad men få volt) istället för ett batteri. Jag har sådana i mina nixieklockor.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 4 februari 2018, 23:24:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: wattage

Inlägg av säter »

Vad fasen betyder "wattage"?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: wattage

Inlägg av HUGGBÄVERN »

LÄGG NER! LÄGG NER!

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: wattage

Inlägg av HUGGBÄVERN »

johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: wattage

Inlägg av johano »

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: wattage

Inlägg av säter »

Samma aysa?
Ja, helt garanterat.
Nyregistrerad på Flashback när man går i åk 9, hur går det till?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: wattage

Inlägg av säter »

soundbrigade skrev:Sen räcker det va?!
Det är ett svenskt forum, då tycker jag vi håller oss till det svenska spåket i möjligaste mån.
aysa
Inlägg: 63
Blev medlem: 3 februari 2018, 12:46:06

Re: wattage

Inlägg av aysa »

vad är det skillnaden mellan vanliga batterier i en IPOD och replacement batteri?
det vanliga batteri i IPOD gen 5 har 1043mAh med 3,7 V och replacement batteri har 300mAh med 3,7 V ...
hur kan en IPOD funka med helt olka batterier?
aysa
Inlägg: 63
Blev medlem: 3 februari 2018, 12:46:06

Re: wattage

Inlägg av aysa »

säter skrev:
Samma aysa?
exakt ni har hittat :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: wattage

Inlägg av säter »

prototypen skrev:Praktiskt när du ligger där efter klaffbytet med en slang i armen och det blir strömavbrott, kan ju också vara praktiskt när du ska på muggen, med en skarvsladd kan du inte stänga dörren....
Menar du att jag ska gå runt med en solpanel på flera kvadratmeter?
aysa
Inlägg: 63
Blev medlem: 3 februari 2018, 12:46:06

Re: wattage

Inlägg av aysa »

Vad menar du?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: wattage

Inlägg av säter »

För att driva en infusionspump.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: wattage

Inlägg av breflabb »

soundbrigade skrev:LÄGG NER! LÄGG NER!

Bild
:tumupp: :tumupp: :bravo:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: wattage

Inlägg av säter »

aysa skrev: exakt ni har hittat
aysa skrev:eftersom jag går i 9 an har vi inte läst mycket om el , så vet jag inte så mycket
Märkligt att du kan vara medlem på Flashback, då de har en 18 års gräns.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: wattage

Inlägg av Sverige »

säter skrev:
soundbrigade skrev:Sen räcker det va?!
Det är ett svenskt forum, då tycker jag vi håller oss till det svenska spåket i möjligaste mån.
:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Skriv svar