Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av Tessmus »

Så, kretsen kommer ändå aldrig fungera som den är nu med 3,7V även om jag gör den exakt efter schemat?

Vad är rail-2-rail, op amp på in och utgång? Förstår inte vad det betyder.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av tecno »

Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av Tessmus »

Ok,

Och förstärkaren jag nu använder är inte en rail-to-rail förstärkare? Eller kan den användas som det om den matas med "split power supply" ?

Tycker ändå det är konstigt isf att LEDen kunde blinka och lysa så bra enbart då den var kopplad till en förstärkare och RC krets.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av Tessmus »

När jag läser om LM324 på (https://www.onsemi.com/pub/Collateral/LM324-D.PDF), står det att den kan ha Single supply och Split Supplies. Betyder det att den kan användas som rail-to-rail med split supply? Nästa fråga sen blir förstås hur jag gör detta med ett batteri? Eller har jag isf satsat på fel förstärkare?

Det står t.ex. något om "Single-Sypply Opamps" på länken du skickade, och att de är bättre på att svänga för ett supply (om jag inte fattar fel). Är LM324 en sådan "Single Supply?, det står så i PDFen iaf, eller är detta något annat?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av E Kafeman »

Kretsen kommer fungera!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Till skillnad från många har jag jobbat med denna krets, även om det är rätt länge sedan nu så det jag skriver är inte bara baserat på dålig förståelse av datablad.

Tillgängligt sving är vanligen 2.6 Volt vid 3.7 Volt matningsspänning för LM324, men datablad garanterar bara 2.3 Volt. Det räcker mer än väl för denna detektor.

Den som påstår annat bör ställa sej i skamvrån som skyldig till att sprida okunnighetens mörker. :kortis:
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av Tessmus »

Okej :)

Så jag behöver inte mecka med rail-to-rail etc?

Då fokuserar jag på att felsöka detektorn och kretsen för att se om jag kan få till det nu.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av Tessmus »

Nu fungerar det!
(tror jag :)

Efter flera test med högtalaren på olika ställen hittade jag tillslut ett fel, jag hade glömt jorda andra förstärkarens positiva input. Så nu blinkar LEDen på fint när jag spelar musik, den verkar blinka på allt från 1 Hz upp till typ 150 Hz, fast det krävs nästan full volym på mobilen för att det ska fungera.

Jag antar att detektorn fungerar som den skall om LEDen blinkar nu? Dock så lös inte ens LEDen svagt när jag satte ljudinputen direkt till den.

Iaf, till den stora frågan. Hur jag gör om detta så att LEDen blinkar på allt över typ 18-19 K Hz. Antar att det är de 2 kondensatorerna och 2 resistorerna till andra förstärkaren som skall bytas ut?

Om jag nu räknar ut frekvensen för de värden de har nu (47 nF, 560 K och 1 K ohm), (enligt formeln som postades 1/(2Pi*sqrt(R1*R2*C1*C2)), så blir det 143 Hz, vilket ju verkar stämma.

Men detta är ju ett lowpass eller hur? Jag vill göra om det till ett highpass. Schemat på ett highpassfilter som postades här förut är omvänt mot schemat för ljusorgeln, det vill säga det är input till positiva ingången etc och kopplingarna ser helt annorlunda ut. Så jag vet inte riktigt hur jag skall göra detta utan att ändra allt, och innan jag börjar göra det vill jag vara säker på att jag tänker rätt och att det inte räcker med att byta ut ett par kondensatorer.

Det viktiga här är att inga frekvenser under ett givet värde (säg 18500 Hz), får LEDen att blinka)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av E Kafeman »

Förstärkaren ska endast behöva en väldigt svag insignal för att ge så kraftig signal på detektorn att det tänder lysdioden. Det är ju förstärkning i två steg.
Första steget förstärker signalen 20-30 ggr och i samma storleksordning även i andra steget, bandpass-filtret.
Troligt att det finns flera problem.
Undersök noga, ställ din signal-generator på så låg frekvens att du kan mäta spänningen med multimetern, typ 500Hz, och kolla att förstärkningen stämmer i varje steg.
Det går också mäta en DC-nivå med multimetern på transistorns bas som följer den inmatade signal-nivån, ca 0 till 0.5 Volt

Dock så lös inte ens LEDen svagt när jag satte ljudinputen direkt till den.
Är nog inte med riktigt vad som är ljudinput som kopplas till lysdioden?

Högpass är bara ett lite bredare band-pass. LM324 begränsar även i sej självt hur höga frekvenser den orkar med så det är ingen större mening att ändra annat än centerfrekvens tills vidare.
I synnerhet inte om förstärkaren ännu inte tycks förstärka på förväntat sätt.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av Tessmus »

Ok!

Jag menar att LEDen inte ens lös svagt när jag kopplade in ljudsignalen (från mobilen) direkt på 2.2uF kondensatorn (till detektorn) och jord. Så det verkar som att en helt oförstärkt ljudsignal inte får detektorn att släppa igenom ström. Kan det vara så att något trots allt är fel med detektorn, att den borde vara känsligare?

Annars fokuserar jag på att felsöka förstärkningen nu, eftersom den inte verkar bli kraftig nog.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av E Kafeman »

Det kan nog vara riktigt att det kräver rätt mycket signal in på detektorns kondensator eftersom dioden ger rätt stort spänningsfall och spänningen ut från detektorn måste övervinna transistorns bas-emitter-spänning. Ljudnivån in på detektorn bör nog vara strax under 1 volt för att aktivera lysdioden.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av Tessmus »

Jag har svårt att få några bra värden när jag mäter växelström med multimetern även om jag kör låg frekvens, t.ex får jag lika höga värden i luften som där jag mäter. Men här är iaf olika värden för olika punkter (bifogar bild där jag även ritat ut punkterna), samt hur ljudnivån från inkopplad högtalare låter där.

1. Ljudingångens innan första kondensatorn (0,1uF)
- Högtljud
- AC 0,4 V

2. På andra sidan kondensatorn (0,1uF)
- Extremt lågt ljud
- AC 0,38 V

3. Ut från första förstärkaren
- Väldigt högt ljud
- AC 0,36 V

4. Innan ingångsmotståndet (1 kohm) till andra förstärkaren
- Bara typ basljud, ganska normal volym
- AC 0,36

8. På andra sidan 1 k ohm motståndet, innan kondensatorn in till andra förstärkaren (0,047 uF)
- Superlågt ljud
- AC 0,1 V

7. På andra sidan kondensatorn (0,047 uF)
- Superlågt ljud
- AC 0,13 V

5. Ut från andra förstärkaren
- Bara basljud - ganska lågt
- AC 0,16 V

6. På andra sidan 2.2 uF kondensatorn (mellan dioden och kondensatorn)
- superlågt ljud
- AC 0,13 V


Så jag blir inte riktigt klok på det.. Om jag bara går på ljudnivån (AC mätningarna känns osäkra), så kommer det ju ut högre och förstärkt ljud från första förstärkaren (punkt 3).. Sedan försvinner mycket efter kondensatorn mellan 3 och 4 (4.7 uF) och ännu mer efter motståndet (1 k ohm), så ljudet in i andra förstärkaren är superlågt. Det verkar förstärkas en aningefter andra förstärkaren igen. Det är som att den kondensatorn där (4.7 UF) och motståndet (1 K hm) försvagar signalen väldigt mycket.

Har dubbelkollat kopplingar och komponenter utan att hitta något fel, men kan förstås ändå finnas.

Transistorns bas spänning vligge spå ca DC 0,55 V (när musik spelas), 0 DC när musiken inte spelas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av E Kafeman »

punkt 4 verkar fel. Det borde hellre vara diskant-ljud. Det är bara en serie-kondensator som skiljer från punkt 3.
Punkt 7 & 8 är normalt att de har låga nivåer.
5 & 6 ska ha kraftigaste ljudet om filterfrekvensen inte är för snålt satt.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av Tessmus »

Ja, kan nog stämma att det är diskantljud jag hör i punkt 4, definitivt bara delar av musiken iaf.

Varför är det så att ljudet ska vara lågt i punkt 7 och 8? Nu är det ju som att den kondensatorn och resistorn tar bort all förstärkning som gjorts i första steget och ljudet in i andra förstärkare är därför lågt? Men om det ska vara så, så är det väl rätt kopplat fram tills punkt 8 kanske.

Hur som helst är ljudet ut från andra förstärkaren (punkt 5 och 6) fortfarande lågt, betyder det alltså att det troligen är något felkopplet eller fel värden runt andra förstärkarens filter? Hur räknar man ut andra förstärkarens gain?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av E Kafeman »

Punkt4, lossa kondensatorn så den hänger i luften på negativa sidan. Att polen hänger i luften relativt inkopplad ska inte påverka volymen om du nu lyssnar på den negativa polen. Kolla detta.

Kolla så det är rätt värden på efterföljande komponenterna och rätt kopplat. Blir volymen låg när kondensatorn kopplas in är särskilt motståndet 47 kOhm värt att kolla så det är rätt värde.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Lågpassfiltrering till audioförstärkare

Inlägg av SM7CZR »

Förlåt att jag lägger mej i...
Skall det vara förbindelse eller är det korsande ledning på schemat (se röd linje)?
emc5-circuit[2].png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar