Mata elektretmikrofon via diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av rvl »

Pröva även att tillfälligt jorda oscilloskopet till verklig jord och se om det har nån verkan. "Flytande" innebär ofta rätt stark kapacitiv koppling till halva nätspänningen. Om sen hela din koppling "flyter" på 115 V / 50 Hz, så kan en bråkdels pF från en ingång till riktig jord börja ge kännbara brumeffekter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant men jag tror att jag nämnt att jag har flytande jord och ändå provat gjorda till väggens jord mer än en gång ;)

Eller vad menar du med "verklig" jord, elementet eller?

Och hur kan en bråkdels pf spela nån roll, förklara gärna för jag fattar inte ty reaktansen hos en bråkdels pf vid 50Hz...

Jag får nog göra som lillahuset rekommenderar dvs läsa på om EMC :)

Nu ska jag laga till min kvällsvard, god natt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite flummigt tänk:

För att en (elektromagnetisk) signal/våg skall kunna utbreda sig i "Etern" så måste den ha både en (ortogonal) E-komponent och en B-komponent.

Kryssar man dessa får man vågens utbredningsriktning, detta kallas Poynting-vetorn.

Laddningar i rörelse (kallas också ström :) ) ger upphov till magnetfält (B).

Ett varierande E-fält flyttar laddningar.

En tidsvarierande spänning över en sträcka (modell kabelavståndet) innebär ett tidvarierande E-fält och ger alltså upphov till ett tidsvarierande B-fält.

För att kunna sniffa upp vågens information så behöver man antingen en sprötantenn (för att fånga E-fältet) eller en loop-antenn (för att fånga B-fältet).

Man kan naturligtvis ha båda samtidigt men ofta dominerar den ena över den andra, i alla fall vad beträffar seriös RF-mottagning.

Av detta kan man dra slutsatsen att min "antennstump" i form av en liten skärmad kabel mellan mikrofon och förstärkare BÅDE kan vara en sprötantenn och en loopantenn för det enda som krävs är att jag slarvat med tåtarnas längd utöver den bit dom är skärmade dvs det är svårt att koppla in nåt utan att öppna upp för lite sprötantenn/loopantenn.

Sen vilket av E eller B som stör mest, det vet inte jag men jag vet att B-fält bara kan skärmas mha typ mymetall, allt annat går den igenom vilket inte är så konstigt för allt leder inte magnetfält.

Nu ska jag till ICA och köpa mer bärs :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Biker »

Du borde la där nere lite utanför Götet , finns ju ett nyöppnat bolag nu :tumupp:
Några helrör Explorer och sen går du loss i tråden :D
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av SM7CZR »

Du borde la där nere lite utanför Götet
:?:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag ska bygga mig en jordkabel med brytare, det blev ju bevisligen bättre då.

Tänker att jag köper 3m gul/grön RK05 och drar från väggen till skåpet via en standard sladdbrytare som jag klistrar på en etta åt det hållet den är på vilket är väldigt viktigt om jag samtidigt skall våga göra SE-mätningar på högspänning.

Samtidigt kan det vara bra att köra diffferentiellt jämt så man slipper oroa sig för att det smäller pga att man är en klåpare :)

Jag har inventerat mitt lilla lager om nätgrejer och hittat jordad stickpropp samt (transparent) sladdbrytare, nu vill jag bara nödvändigtvis ha gul/grön kabel för jordsignalen.

MVH/Roger
PS
Han menar nog bodde istället för borde :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Funkar det här då?

Jag går nämligen i funderingar om att kunna göra LIVE stereoinspelningar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

Vad tänker du att dioderna ska göra för nytta?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Electricguy »

Dom känns ju helt meningslösa, om man inte är ute efter ett litet spänningsfall över dem.
Dom kommer inte att blockera att ljudet går bakvägen då det är AC, och ljudet kommer ändå inte att blandas nämnvärt mellan mikrofonerna då matningen är "styv". Känns mest som slöseri med komponenter och tid..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Har ni inte läst rubriken? Klart Roger vill ha minst en diod med. :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Electricguy »

Tja, sätt en över batteriet för att inte ladda det med negativ spänning från mikrofonerna då.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Du ser, dioder är användbara för mycket.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av E Kafeman »

Förstärkarnas DC-bias ser lite tveksam ut om man inte vill DC-likrikta mikrofon-signalen.
Finns f.ö. en gammal mytisk design där en del av kristall-mikrofonens energi transformeras/likriktas för att driva en sändare så att det blir en självförsörjande spionsändare.
I detta fallet behövs det inte, 50Hz tycks det finnas obegränsad tillgång till.
Vill man däremot dämpa de elektriska störningarna kan man skärma av mikrofon och förstärkarsteget.
Ett populärt och billigt sätt är med sk beercan mikrofon. Man behöver en tom ölburk att stoppa in det hela i och man ser till att utgående kabels skärm är ansluten till höljet.
Blankpolera burken och förse ljudöppningen med ett snyggt nät och burken ser ut och låter exakt som denna studio-mik för 50.000 kr.
För detta behöver man en tom ölburk, men Roger lär bara köpa fulla burkar så det går kanske inte.
En nästan lika populär mikrofon, fast något mindre, är den sk chambells soup can mikrofonen.
Den skiljer sej på en viktig punkt från ölburken genom att den är styvare och av förnicklad järnplåt. Det är själva burken som då nyttjas som mikrofon.
I botten på burken limmar man ett piezo-element så att man fångar upp burkens resonanser.
Den typen av ljud är ofta populärt bland jazz-folk som vill låta lite gammaldags. Kan låta så här:
Absolut bästa skärmning får man med en oöppnade burk, men är lite knepigare att bygga. Ett ljudexempel:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av svanted »

tja, som rubriken säger måste det vara med en diod..
annars passar det inte i tråden...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

metric skrev:Vad tänker du att dioderna ska göra för nytta?
Bifogar en bild på hur jag faktiskt tänkte, missade att det avses sitta en brytare (sw) som styr om jag skall skicka ut fantom eller inte, inbillar mig nämligen att en dynamisk mikrofon inte mår så bra av ett antal mA DC, eller?

MVH/Roger
PS
Jag tänker mig alltså att dioderna skall kunna isolera de båda mikrofonsignalerna ifrån varandra, nyligen lärde jag mig dock att en "biaserad" diod leder ström åt båda hållen så det kommer inte finnas nån isolation i elektret-fallet (fast tänker mig 2X10k vilket väl är tillräcklig isolation) MEN i det dynamiska fallet är isolationen perfekt pga dioderna.

Jag tror nu att jag faktiskt får mycket bra isolation i elektret-fallet också och det är för att spänningskällan (och kondensatorn) utgör en mycket låg impedans vid signal, man kan nog se det som att de båda (elektret)mikrofonerna skärmas från varandra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar