Mata elektretmikrofon via diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har märkt att strömförbrukningen hos kondensatormikrofoner kan variera så mycket som mellan 0,5mA och 5mA.

Att dom överhuvudtaget drar ström tycker jag är lite av en enigma ty kondensatorer...

Nåväl dom drar faktiskt ström och jag måste ta hänsyn till det.

Preliminärt hade jag tänkt mata mina elektretmikrofoner med 6V+ via 10k men om strömförbrukningen är 5mA så går ju inte det.

Jag har således sökt på nätet vad gäller matningsbelastning av elektretmikrofoner, visade sig att den absolut lägsta belastningsimpedansen är på 1k, 1k*5mA=5V varför detta "nästan" fungerar i ett 9V batterimatat system där batterispänningen, när slut, snarare är 6V och då blir det 1V över elektretmikrofonen (som verkar räcka för de flesta elektretmikrofoner jag synat på ELFA).

Fast jag funderar på en specialare, varför inte mata elektretmikrofonen med en diod?

Mikrofonsignalen är ju så liten så dioden lär uppvisa hög impedans oavsett åt vilket håll signalen svänger samtidigt som man vet vilken effektiv fantommatning man har (går visserligen att mäta men smidigare är väl ändå om man bara kan ratta in den?).

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

Det sitter en transistor förstärkare i mikrofonen som behöver matningspänning .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant, tack!

Men du svarar inte på frågan, kan jag mata "transistorn" med en diod?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Nej.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Varför inte, vill man ju lätt fråga :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Henry »

Du kortsluter den alternativt att den blir extremt överdriven av så bara av dess egna brus så du inte får ut något vettigt alls från den men min gissning är att den blir mer eller mindre direkt förstörd.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

Du måste ha en strömbegränsare (motstånd).
RogerJoensson
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 februari 2009, 12:44:14

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av RogerJoensson »

Motståndet hör till för att impedansomvandlaren/Förstärkaren (=JFET-transitorn) ska fungera som den ska. Det är en del av förstärkarkretsen. Använd ett värde som kapseltillverkaren rekommenderar! Diod blir helgalet (=dist, brus och hög strömförbrukning och förmodligen låg utnivå därtill, om nu JFETen inte går sönder och det blir tyst...).

Du kan omöjligen få en strömförbrukning på 5mA om du matar mikrofonens JFET via 10k och 6V, snarare blir det mindre än 0,6mA...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av xxargs »

med 'diod' så är risken för distorsion överhängande.


Något man kan kika/fundera på är adaptiv strömgenerator - dvs. en strömspegel eller shuntande strömgenerator som styrs långsamt av spänningen för säg en spänningsnivå av 3 Volt över MIC.

Strömspegeln arbetar med hög AC-impedans (10 - 100 kOhm) vilket gör att programmaterialet inte kortsluts bort signalmässigt, och adapterar sig för olika MIC:ars BIAS/viloströmmar (så att den tex. håller 3 Volt över micken) . i regel får man justera impedansen externt med en shuntande motstånd på AC-sidan så att micken får tänkt AC-belastning.

strömspegel kan konstrueras för extremt låg spänningsfall gentemot matningsspänningen - så lite som ca 0.2 Volt på utgången lägre än matningsspänningen.

---

Nu har jag ingen typexempel att slänga ut - utan det blir lite att klia sig lite i huvudet och köra SPICE, men arrangemang med liknade lösningar görs bl.a för eletroniska ballaster i tex telefonlinjedelar och modem mot telenätet (om någon kommer ihåg dom längre såhär i smartphone-tider)
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Bjaellerud »

Sätter du en diod på det viset kommer ström att flyta genom dioden.
Det gör att dioden leder, växelströmmen från mikrofonen kommer då att kopplas till jord, dvs du kortsluter mikrofonens utsignal till batteriet, batteriet skall ses som ett växelströmsmotstånd mycket lågohmigt mellan plus och minus.

Man måste ha 3,3 kohm - 10 kohm i strömmatningen till en sådan mik, som någon nämnde är det ett motstånd som ingår i mikrofonens förstärkare.

Vore kul att veta hur du tänker med dioden?
Vad skulle den göra för nytta?

Roy
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på hur dum jag var med dioden idag, eftersom det trots allt går lite ström genom den är den ju så att säga biaserad och ett vanligt värde på dynamisk impedans för en småsignaldiod är väl runt 10 Ohm dvs jag kortsluter fullständigt mikrofonens utsignal (som jag antar har en utimpedans på något eller några k).

Min tanke var annars att slippa mäta fantommatningar, bara smälla på med en graderad potentiometer (alternativt HEX-omkopplare), liksom.

Jag har stött på elektretmikrofoner som kräver mellan 1V/0,5mA och 48V/5mA.

MVH/Roger
PS
Intressant annars att det sitter en FET inuti, det förklarar ju varför det går lite ström.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

xxargs skrev:med 'diod' så är risken för distorsion överhängande.


Något man kan kika/fundera på är adaptiv strömgenerator - dvs. en strömspegel eller shuntande strömgenerator som styrs långsamt av spänningen för säg en spänningsnivå av 3 Volt över MIC.

Strömspegeln arbetar med hög AC-impedans (10 - 100 kOhm) vilket gör att programmaterialet inte kortsluts bort signalmässigt, och adapterar sig för olika MIC:ars BIAS/viloströmmar (så att den tex. håller 3 Volt över micken) . i regel får man justera impedansen externt med en shuntande motstånd på AC-sidan så att micken får tänkt AC-belastning.

strömspegel kan konstrueras för extremt låg spänningsfall gentemot matningsspänningen - så lite som ca 0.2 Volt på utgången lägre än matningsspänningen.

---

Nu har jag ingen typexempel att slänga ut - utan det blir lite att klia sig lite i huvudet och köra SPICE, men arrangemang med liknade lösningar görs bl.a för eletroniska ballaster i tex telefonlinjedelar och modem mot telenätet (om någon kommer ihåg dom längre såhär i smartphone-tider)
Intressant tanke med strömspegel, undrar bara hur man styr dess spänning.

Med strömspegel/strömgenerator antar jag sedan att matande impedans blir ganska hög dvs man får gå in och parallella micken med den last man vill ha (runt 10k verkar vanligt men optimalare last kan finnas) samtidigt tror jag det är det du säger här.

Om jag fick drömma lite skulle jag vilja ha ett system som kan sätta 1-50V/5mA och att man på förhand vet vilken spänning som hamnar över micken.

MVH/Roger
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av xxargs »

kretsen(trissorna som styr strömmen i strömspegeln mäter spänningsnivån på utgången på det som driver MIC - allt nedtrögat med enorm konding (typ 10 µF) och hög mätimpedans (typ 1 MOhm) så att reglertiden handlar om nära sekunder typ.

skall man göra det lite enklare för sig så behöver man nog OP-amp som hjälp förutom trissorna som bygger strömspegeln-delen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

xxargs, vad tror du om bifogad koppling?

Är jag nåt på spåren eller är jag helt ute och cyklar?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av xxargs »

nja, titta på strömspegel-designer (current-mirror) och elektroniska ballaster för telefonlinjedelar och hämta ideer därifrån.

börja med https://en.wikipedia.org/wiki/Current_mirror (kanske inte världens bästa sida) men sedan kan man gräva hur mycket som helst på google i olika designlösningar
Skriv svar