Mata elektretmikrofon via diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer prototyp-beräkningarna.

Mitt agg kan bara leverera 32V och ihop med att LM324 bara tål just 32V har fått styra valet av maxspänning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nåt sånt här kommer jag provbygga.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Den här ska jag provbygga (mycket bättre än simuleringar som jag tror missar mycket).

Som MIC kommer jag sedan testa tre varianter:

1) Idss-kopplad BF245A (Idss 5mA c.a)
2) Idss-kopplad BF245B (Idss okänd men högre)
3) Elektretmikrofon som jag råkar ha, eventuellt testa jag båda typerna.

Jag ger mig nämligen fan på att jag kan styra utspänningen/fantommatningen samtidigt som strömmen reglerar in sig själv.

MVH/Roger
PS
Idss kallas alltså drain-strömmen hos en JFET när Vgs=0, med andra ord kommer jag koppla gate till source vid dessa tester. Eventuellt nyttjar jag sedan en till OP i LM324 för att förstärka mikrofonsignalen också samtidigt som det som diskuteras bara är hur man kan styra fantommatningen utan att mikrofonen lastas ner för mycket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu modifierat schemat lite för att kunna testa det på ett enkelt sätt, bl.a begränsar jag matningen till 18V.

Sen nyttjar jag en till OP i LM324-kapseln för att få lite mätbara nivåer när skarp mikrofon kopplas in.

Eftersom jag har alla dessa komponenter så blir det nog som så att under nästa vecka så blir den byggd, där jag alltså allra först skall testa Idss-kopplad BF245A och förhoppningsvis få en del brus ut samtidigt som jag kommer mäta spänningen mha högimpediv DVM.

Jag tror att om jag får brus ut så innebär det att trissan inte är kortsluten, därefter kan man sedan prova annan trissa (BF245B) respektive mikrofon.

Skall bli lite spännande för signalerna från Er är ju att det inte kommer att fungera :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

popcorn2.gif~c200.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Den var asbra, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite preliminära data.

Jag har inte forskat färdigt än men det ser inte så bra ut :(

Uop går i taket (7,1V) så länge som U är större än några tiondels Volt, bara då går Uop låg.

Det är dock alltid lärorikt att koppla upp saker, jag märker nämligen att OP (LM324) faktiskt kan svinga bättre än Rail-1V, tveksamt om man får ur sådan bra information genom att simulera.

Men jag har alltså problem, skall labba lite med basmotstånden och om dom ens behövs (dock kommer Uop hamna väldigt nära rail om jag inte har dom).

Jag tycker det borde funka men just nu pekar allt på att BC556B's cb-diod faktiskt inte går att använda ty resultatet indikerar att jag har "open loop".

Men skam den som ger sig :)

MVH/Roger
PS
Fortsätt Ni att käka popcorn :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av E Kafeman »

Snabb kretsanalys: Du har byggt en slags brus-generator med negativ återkoppling till positiv ingång. Sedan följer en möjligt brinnande mikrofon. Bruset matas vidare till en instabil förstärkare. Mikrofonens signal är nu i nivå med bruset, man får väsnas ordentligt för att mikrofon-signalen ska bli mätbar på utgången.

Det är mycket bättre att bygga en simpel digital lösning som är enkel att förstå. :vissla:
Några inverterare är allt som behövs och alla ryms i en enda kapsel.
varicap_driver.png
Om du vill testa antar jag att du redan har en sådan eller liknande IC-kapsel hemma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

:rofl

Jag måste nog sluta med elektronik för jag fattar absolut ingenting :(

Jag fattar inte ens hur kretsen får matning, om inte 4069 matar men det är väl inte så käckt för de kan ju bara leverera runt 1mA, eller?

Det enda jag fattar är att 100uF parallellkopplas med 100nF för att ge en bättre kondensator (jag har dock en tråd i ämnet där du och jag kom fram till att man måste koppla minst 1/10 av kapacitansen parallellt för att det skall ge nån verkan).

Sen tror jag att det är balanserad utgång på nåt sätt.

Dioderna verkar sedan likrikta signalen men sen är det slut på min eventuella förståelse.

Men hur ska en ytterst analog komponent som en mikrofon kunna ge nåt vettigt ut mha enbart digitala inverterare?

Det kan vara roligt att bara provbygga men jag är mer sådan att jag vill förstå vad jag bygger (med vissa undantag, som du känner till).

Tack ändå för denna roliga krets som jag gissar att du har designat själv?

4069 har jag ett gäng av.

MVH/Roger
PS
Varför har jag "negativ återkoppling till positiv ingång"? Jag har väl "negativ återkoppling till negativ ingång (minus)" som man typ ska ha? Men resultatet pekar ju på att du har rätt för kretsen "komparator-trippar" till endera "rail", det finns alltså ingen kontroll på förstärkningen så jag har "med-koppling" på nåt sätt och jag antar att det är det du menar men hur det blir så, det förstår jag inte.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SKÄMS! Visa lite djävla respekt när folk försöker hjälpa dig, och håna inte folk som har bättre kunnande! :x
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har totalt missuppfattat.

Jag skrattade åt min egen okunnighet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av lillahuset »

Ja det är ett försonande drag men du kanske skulle vara lite mottagligare när folk försöker hjälpa dig.
"Kan själv" är bra men "lyssnar gärna" är ofta, inte alltid, bättre. Lycka till iallafall.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av E Kafeman »

4069 och liknande var förr populära då de kan fungera som OP med endast negativ ingång och kunde ges en spänningsberoende förstärkar-kurva som påminde om rör-gain.
Annat område var för mjukklippning, av de högsta amplituderna, som då medgav högre medelnivå på moduleringen av AM-sändare utan att ljudet distade på ett så fullt störande sätt.
En nackdel var att gainet per steg var lågt men seriekoppling för högre gain är enkelt. För att inte tappa DC-nivån kan man lägga en seriekondensator mellan stegen och separat DC-bias men i detta fallet behövs det inte.
De bägge parallella kondensatorena, 100nF för att ta hand om den högfrekventa som når upp i MHz-området då utgångarna på U5 och U6 inte hinner bottna, de svänger med relativt liten amplitud och därför blir de snabba. Även C5 har liknande funktion, att dämpa evt rester av det högfrekventa oscillerandet.
Den större kondensatorn, C03, påverkar undre gränsfrekvens för ljudet med avseende på förstärkningen.
Schemat har jag ritat och byggt men det finns en hel del som designat liknande före mej men de flesta byggena skedde innan internet var vanligt, så man får leta för att hitta liknande på nätet.
Denna koppling är betydligt enklare att förstå och gör nästan samma sak:
4069-fig3.gif
Bilden kommer från denna saiten där man visar ytterligare ett 10-tal olika byggen, mest oscillatorer, där man använder 4069 som aktiv komponent.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra! Det är lätt att misstolka en smiley när den kommer direkt på ett inlägg.

Ska man visa att man tänker som en kråka (vilket är en synnerligen intelligent fågel ändå) kan man ju använda: :doh: eller :wall: .

(Jag hittade en artikel på franska om självbygget av vinylspelaren jag surrat om några gånger. Tyvärr lite lätt dålig kvalitet på pdf:erna och sedan såklart text på franska och komplicerad konstruktion. Här har du första delen så ser du skicket: http://www.asrr.org/biblioteca/Revue%20 ... RDIER.html)

Kafeman: skulle inte 4069an vara obuffrad?!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av prototypen »

UB unbuffered
B buffered
Skriv svar