Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av Magnus_K »

Är det någon som testa något liknande det som jag försökt illustrera nedan?
Det röda kortet är alltså moderkortet och sen vill jag ansluta ett adapterkort (grönt) till det utan att det bygger på varken höjden eller bredd/längd.
Min tanke är att om jag gör såna halv-vior på båda sidor, skjuter i adapterkortet, och löder ihop viorna, så agerar dom både som signalöverföring och hållare.

Tror ni det kommer bli för klent?
pcb.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av Xyzzy »

Halvvior brukar de ta bra betalt för dessvärre. Kan du inte bara göra paddar på ena eller båda sidorna av PCBt och löda över komponentben som stöd och ledare?
Frågan är annars hur det blir om man sågar upp kortet själv, mitt i en vanlig via. Jag har klurat på detta men inte fått tummen ur ännu.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av tecno »

Ingen bra lösning det där Magnus. Om du måste ha det sådär så paddar på båda och bygla med blanktråd är nog det som gäller.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av Magnus_K »

Xyzzy skrev:Halvvior brukar de ta bra betalt för dessvärre. Kan du inte bara göra paddar på ena eller båda sidorna av PCBt och löda över komponentben som stöd och ledare?
Frågan är annars hur det blir om man sågar upp kortet själv, mitt i en vanlig via. Jag har klurat på detta men inte fått tummen ur ännu.
Det hade jag tyvärr ingen koll på, alltså att tillverkarna brukar ta bra betalt för halvvior...
Du menar annars att göra små byglar som går mellan korten? Jo, det skulle också fungera!
Tänkte också på att såga själv men vet i fåglarna om man inte kommer lyckats slita loss kopparn från laminatet.
tecno skrev:Ingen bra lösning det där Magnus. Om du måste ha det sådär så paddar på båda och bygla med blanktråd är nog det som gäller.
Njooo, ville bara kolla om någon gjort något liknande någon gång. Sen hade jag tyvärr ingen koll på den ekonomiska biten.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av Xyzzy »

Jo det är risk att de slits loss, därför min tumme sitter där den sitter än så länge :oops:
Jag har för mig jag såg det på seeed men hur de andra gör ska jag inte påstå att jag vet :doubt:
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av H.O »

Castellated holes kallas det väl på "fackspråk". Jag har ingen erfarenhet av hur hållbart det är men det finns ju mängder med små moduler som monteras på just det sättet så helt värdelöst är det nog inte. Att tillverkaren tar betalt för det får du däremot räkna med.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av elshorto »

Jag har beställt kort med avfrästa vior och det kostade inget extra. Och varför skulle det bli dyrare för att fräsen går genom ett hål?

Jag tycker du ska testa, blir det klent så kan du löda på avklippta motståndsben eller liknande.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av Xyzzy »

Seeed påstår sig använda en annan teknik när de plätterar halva hål som blir starkare och bättre än vanliga vior som fräses efteråt. Priset blir över 20$ mot knappt 5$.
Fräser man genom hålen ändå blir inte hålen pläterade (gäller seeed) .
http://support.seeedstudio.com/knowledg ... ated-holes
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av limpan4all »

Funkar bra men man har små marginaler, och om du saknar belastning/vibrationer i alla riktningar så kommer det självklart att hålla.
Du kan ju enkelt förstärka med ett zig-zag mönster i båda bitarna samt några rejäla lödytor som du förbinder innan du löder dina padar.
Jag har i några tillfällen lagt fräsningen innan pläteringen och sedan i frässteget lagt in infräsningar från konturen. Då har jag fått hela ytterkonturen pläterad och lödbar samt kunna dela upp det hela i separata enpoliga anslutningspunkter.
MAN MÅSTE HA EN KONSTRUKTIV DIALOG MED SIN MÖNSTERKORTSTILLVERKARE, annars så blir det skit av alltihopa...
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Använda halv-vior för att ansluta kort till varandra

Inlägg av Xyzzy »

Du har helt rätt limpan4all, vi har nog likande erfarenheter rent yrkesmässigt. Jag tror dock seeed och motsvarande inte har den möjligheten (för liten marginal, för små volymer, eller annan anledning) för att kundanpassa sin tillverkning. De gör på det sätt som duger för de flesta. Klagar tillräckligt många kan de möjligen anpassa sig.
Skriv svar