Byta displayglas på Samsung J5

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av JanErik »

Har blivit tillfrågad om jag kan göra det, nytt glas och LCD/digitizer kostar dryga 20€ men att byta på service väl över 100€ och det är mera än en två år gammal telefon är värd.
Har dock inte skruvat med telefoner sedan 5110:s dagar.
Enligt videon är den inte limmad. Hur pilligt är det egentligen och hur stor anser ni risken är att man har sönder nåt annat?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av Biker »

Man brukar kunna köpa hela framsidan till Samsung nallar.Då flyttar man över elektroniken till den.Lite dyrare än o byta glaset och digitizern men fan så mycket enklare.
Framsidan är display o rubbet o på baksidan fästs alla små kretskort o sen på med bakplan.

Goggla Teardown och mobilmodell så brukar du ofta få en video hur nallarna ser ut.

Glas och digitzerbyte är inte så jävligt - man jobbar med hårtork o rakblad.
Sen skall ofta det limmas ihop med speciallim.

Skulle försökt köpa hela frontsidan.

Kolla med Q telecom i Stockholm vad dom kan ordna fram - tippar på en femhundring högst
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av JanErik »

T.ex. en sån är ju bra deal om det räcker, https://www.aliexpress.com/item/Touch-S ... 08861.html

Själva displayen är OK.

Här ser man att LCDn och digitizern/glaset inte verkar sitta ihop; .
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av Biker »

Ja det är ju billigt så kör på det.

Annars kan man köpa hela framsidor t.ex ofta här https://eparts.se/
Det var typ q telecom som jag nämde innan - nytt namn o så.

Dyrare men kommer fort
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av adent »

Fast om den inte är limmad blir ju allting i regel mycket enklare. Jag har bytt några displayer i olika telefoner och surfplattor och det går förvånansvärt bra, men kan vara skitjobbigt om det är limmat.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av johano »

Jag skulle byta glas på min S3:a, det var klistrat och skulle lossas genom att värma och pilla försiktigt...det gick kanonbra och blev perfekt...tills jag upptäckte att touchen inte funkade efteråt... :-(
Så där blev det dels $ på glaskitet (iofs inte såå dyrt) och sen $$$$ på en ny telefon...

/j
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av Biker »

Firman ovanför som jag länkade till sålde hela framstycken som man flyttande över kretskortena till - j modellen framstycken kunde man få loss för en 600 spänn.

Kört det några gånger , det kan variera lite på hur mycket man måste flytta över.Högtalare,accelerometrar och så men CPU delen och radiodelen är minium.

Det är reservdelsmoduler och överskottmoduler från fabriken dom har så det är ett enkelt sätt att fixa en mobil , den blir som ny.

Man får ibland även yttre/inre höljet bak helt nytt på köpet - bra eftersom bakre kameralinsen sitter i inre höljet på flera modeller från Samsung
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av daspunner »

Alla Samsungs skärmar är limmade, de flesta andra med. Iaf de jag sett och varit på och bytt. Annars hade det ju ramlat glas i näven på dej när de sprack.

https://www.youtube.com/watch?v=0Eg-XrbocRM

Här en "gammel" S3:a som skall lagas i youtube-länken ovan. Knappast ändrat sej sen dess.

Här hemma var det snack om att laga en J5:a eller A5:a (minns inte) för ett tag sen och det var jäkligt billigt och sjukt enkelt. Köp hel display med digitizer o allt. Och vet med dej att de flesta displayer, glas och resten av reservdelarna du hittar för en vettig peng på nätet ÄR piratkopior. Det är en jätteindustri i Kina. Och en "kinadisplay" blir aldrig lika tålig som en original.

Vi har en tonåring här hemma som slår sönder dem på löpande band och det är alltid den första displayen som håller längst och Kina-kopian tål nån smäll och så är det dags igen!


/D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av Glenn »

Sambo har ju spräckt sin Z5 compact, dom verkar inte helt billiga dock, framdel och display kostar en tusenlapp.. På REA..
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av JanErik »

Nu är detta aktuellt igen. Vad jag ser på videona nu är det ganska jobbigt att få loss glaset från displayen, måste värmas och lösas upp med propanol och sågas loss med molybdentråd. Sedan limma nytt glas och helst suga ut bubblorna med vacuumkammare.
Antar att det är bäst att köpa hela displayen?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Byta displayglas på Samsung J5

Inlägg av Biker »

Ja
Skriv svar