Sätta i större hårddisk i en ASUS Vivo Mini?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 februari 2015, 22:25:37
Ort: Lund

Sätta i större hårddisk i en ASUS Vivo Mini?

Inlägg av Louis de Broglie »

Min ASUS VIVO Mini har för liten HD; den är på 32 GB och nu går det inte att uppdatera Windows 10 tyvärr. Alltså; går det att själv byta HD? Eller lämna in den och få den bytt av ett proffs? Jag har redan rensat ut det mesta onödigt på HD och fört över till en extern HD. Och gjort en diskrensning naturligtvis. Själva filsystemet är ganska stort för Windows 10 tydligen.
ScreenHunter_227 Jan. 10 17.18.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sätta i större hårddisk i en ASUS Vivo Mini?

Inlägg av swesysmgr »

Finns flera versioner av den maskinen men öppna din och titta, SSD-diskar i M2 format är vanligt i minidatorer och de kan du byta själv lika enkelt som en vanlig SATA disk.

Exempel på utseende och pris:
https://www.komplett.se/product/897359/ ... 2-pcie-ssd
Användarvisningsbild
Louis de Broglie
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 februari 2015, 22:25:37
Ort: Lund

Re: Sätta i större hårddisk i en ASUS Vivo Mini?

Inlägg av Louis de Broglie »

Har en följdfråga; hur "migrerar" man Win10 till den nya HD? När jag köpte datorn så ingick alltså Win10. Om jag köper en större HD så måste alltså Win10 föras över till den nya HD; det bästa vore om hela operativsystemet kopierades + alla inställningar och allt. Några tips om hur man gör det?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sätta i större hårddisk i en ASUS Vivo Mini?

Inlägg av Henry »

Finns nog gott om program men vet dock ej om det finns gratis som är pålitliga och som även gör disken bootbar.

Själv använder jag Acronis True Image 2015 till min W7 disk som gör ett helt perfekt jobb vid backup så det är sedan bara att stoppa i den nya disken om jag vill så bootar den upp som inget hänt. Det programmet kostar förstås men var väl värt det för min del då jag använder rätt ofta och för bara en strax över 400:- eller vad det var så helt ok summa.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Sätta i större hårddisk i en ASUS Vivo Mini?

Inlägg av KLset »

Du kan använda Clonezilla för att klona hårddisken. Jag har det som en bootbar USB-sticka och använder det i samma syfte som Henry. Brukar testa klonen efter varje kloning (har kört det ett tiotal gånger) och har inte stött på problem hittills.
Skriv svar