oljeradiator som inte värmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shuu
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2006, 21:17:44
Ort: hörby
Kontakt:

oljeradiator som inte värmer

Inlägg av shuu »

Har en sådan här som strular fast 1000w modell som inte längre finns kvar. Den värmer inte alls längre men när man skruvar upp termostaten så att den borde värma så flimrar LEDn ytterst svagt.

Jag kan inte se någon dålig lödning med blotta ögat eller bränd komponent, har ni någon ide på vad som kan ge sådana symptom?
Det som inte syns i bild antar jag är tempsensorn för rumstemp, samma som RT1 i bilden och det som sitter på de blåa kablarna är väl för att mäta tempen på radiatorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av shuu 9 januari 2018, 19:47:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av Icecap »

Lägg bilder direkt i forumet.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av breflabb »

IC-en ser tagen ut, eller så är det synvilla
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av TomasL »

Tycker också att den ser lite stekt ut.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av Icecap »

Det kan vara flera ting fel där.
1: IC-kretsen kan vara skadad - som påpekad av andra. För mig ser det dock bara ut som smuts.
2: Överhettningsskyddet kan vara glappigt (grunkan med de två blå ledningar på), inte helt ovanligt med åldern.
3: Smuts i potentiometern (W1).
4: Trasig tyristor.
5: Något annat.

Felsökningstips:
Kolla att överhettningsgrunkan är kortis eller inte. Det ville vara trevligt att se var den andra ända av ledningen går.

Elektrolytkondensatorn ska ha en spänning över sig som IC'n drivs med, den är första steg att mäta. Verkar den inom rimliga gränser kan man gå vidare.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av xxargs »

kolla att den stora motståndet är på ca 22 KOhm ( ger ca 10 mA i ström för kretsen) - är det metallfilm så kan de gå sönder av transienter.

den bör bli ganska varm efter en stund då runt 2.4 Watt utvecklas - dock koppla ur först innan du känner med fingrarna - det är 'live'-spänning på grejorna där.

(lite förvånande att de inte kör med kapacitiv spänningsdelning - annars väldigt vanligt och däri sönderslagna X-kondingar)
MicroMek
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 november 2016, 12:50:01
Ort: Västerås

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av MicroMek »

Ja, kolla e-lyten. Jag har lagat många el-element genom att byta ut dem. Se http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1284917
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av NULL »

Fast först kanske han ska mäta på själva elementet och se så det inte trasigt...
shuu
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2006, 21:17:44
Ort: hörby
Kontakt:

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av shuu »

Icecap skrev:Det kan vara flera ting fel där.
1: IC-kretsen kan vara skadad - som påpekad av andra. För mig ser det dock bara ut som smuts.
2: Överhettningsskyddet kan vara glappigt (grunkan med de två blå ledningar på), inte helt ovanligt med åldern.
3: Smuts i potentiometern (W1).
4: Trasig tyristor.
5: Något annat.

Felsökningstips:
Kolla att överhettningsgrunkan är kortis eller inte. Det ville vara trevligt att se var den andra ända av ledningen går.

Elektrolytkondensatorn ska ha en spänning över sig som IC'n drivs med, den är första steg att mäta. Verkar den inom rimliga gränser kan man gå vidare.
1. Den va kylpasta på den som gjorde att den såg konstig ut.
2. Mätt med kontinuitetsmätning, så verkar det okej, det ska väl vara slutet när den är ok? Den andra änden går till elpatronen.
3. Vet inte om det är min mätning som är fel men får max 12KOhm på W1, svårt att hålla kortet och sladdarna stabilt.
4. Går den att kontrollmäta?

Det stora motståndet är OK. Men motståndet direkt under W1 får alltid samma motstånd som W1, blir det så att multimetern mäter där det är minst motstånd om det är parallellkopplat? Ska försöka sätta spänning på det och testa kondensatorn imorgon.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av MadModder »

Nej den mäter båda samtidigt när de är parallellkopplade: 1/R1 + 1/R2 = 1/Rtot
22k parallellt med 1,8M blir ca 21k. Om båda ligger på sitt minimum inom 5% tolerans (guldstrecket) så blir det ändå 20k.
Det måste vara mer saker som påverkar.
För att mäta bara ett måste man lossa ena benet på det man ska mäta.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av Icecap »

Som det blir skrivit av andra: kolla själva elementet. Det ska vara ett visst värde som beror på effekten.

Baserat på erfarenhet: Kommer 230V ens in i elementet? Eller är det ett 400V? Men kommer spänningen in?

Jag har lärt mig att ta det hela i steg:
1: Kommer det rätt input till enheten? Om ja, ta nästa steg.
2: Kommer det rätt output från enheten? Om ja, vad fan gör du här?
3: OK, enheten är knasig. Kan man dela upp den i funktionsblock som kan testas? Om ja, gör det och börja om på punkt 1.

I detta fall är det ju inte många komponenter så det är mindre att dela upp.

* Är elementet OK? Svar: okänd.
* Är överhettningssäkringen OK? Svar: Ja.
* Är det rätt spänning till U1? Svar: okänd. (mäts ganska säkert över kondensatorn)
* Är det rätt input till U1? Svar: okänd. (termosensor + potentiometer)

Med svar på dessa frågor är man mycket långt i att kunde utpeka en specifik komponent.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: oljeradiator som inte värmer

Inlägg av NULL »

Mycket bra skrivet! :tumupp:
Skriv svar