Läsa eeprom från bilradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av pavan »

Jag har köpt en Seat bil som har original bilstereon låst med en fyrsiffrig kod tydligen. Bilstereon heter Grundig Alana och koden ska tydligen finnas i ett eeprom som heter 24C16 eller 24LC16.

Jag har ingen tillgång till någon eeprom programmerare, finns det något annat sätt möjligtvis som jag kan läsa av eeprommet, kanske med något annat, har en TTL-USB converter om det skulle hjälpa?
Har ingen lust att vänta 6 veckor på att 20 kronors eeprom brännaren kommer från Kina.

Samt är det något speciellt dataprogram man använder eller finns det olika att välja mellan?

Jag är inte speciellt duktig på såna här saker men jag vill gärna prova, alternativet skulle vara att koda om radion hos en Seat verkstad för runt 2000 kr vilket givetvis är uteslutet.

Lite hjälp på traven skulle verkligen uppskattas.
Senast redigerad av pavan 9 januari 2018, 11:25:42, redigerad totalt 1 gång.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Zkronk »

Det verkar vara en I²C-buss som man kommunicerar över med det EEPROM'et.
Så du behöver något i stil med Bus Pirate eller Arduino, typ.
För att kunna prata med minnet och begära ut datan. Sen är det väl att öppna datan i en HEX-editor och försöka lista ut vilket som är koden.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av pavan »

Tack för svaret. Det stämmer att det är I2C.

Skulle denna funka:

https://www.ebay.com/itm/Top-USB-Progra ... Sw9idaA~z2

Sen vet jag inte om eeprommet i fråga är 2416, 24C16 eller 24LC16. Spelar det någon roll, t.ex, om det står att eeprom brännaren passar till 24Cxx passar den då till alla ovannämnda varianter av 2416 eeprommet?

EDIT: Verkar som det är eeprom 24LC16. Går den att läsa med en brännare som säger att 24C16 passar till den?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av rvl »

Denhär Arduinokoden har jag testat för att låsa upp Laptopdatorer med. Petigt att koppla in I2C signalerna till kretsen (liiiten 2408), men som tur är det bara två, för jorden är ju litet enklare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av TomasL »

Om du kontaktar närmaste SEAT-Åf, så kan de ge dig koden.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av rvl »

Where's the fun in that? 8) (Ja, jag kunde också ha gått till IT-supporten, där mina datorfynd skrotats.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av TomasL »

Tja, koden är väl sannolikt krypterad om den sparas i ett åtkomligt minne.

Dessutom skall den visst gå att läsa via ODB-Interfacet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag köpte en gammal fiesta 2001 så bytte jag batteri och radion krävde kod för att starta. Det var inga som helst problem, bara att bläddra igenom serviceboken som följer bilen från början. Där hittade jag koden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Tja, koden är väl sannolikt krypterad om den sparas i ett åtkomligt minne.
Vanligen inte faktiskt, ibland är det till och med så att man bara kan tömma minnet (kanske inte när det gäller en kod, men på enheter låsta mot bilens VIN)


..Är man på den nivån att man knycker bilstereos så kommer man knappast ha möjligheten att fixa det ändå, jag vet inte vad en stulen stereo kan kosta idag, men det lär ju max handla om en hundralapp eller två, då går det inte att lägga mycket arbete på det om det ska vara "lönsamt" för en tjuv.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av pavan »

TomasL skrev:Om du kontaktar närmaste SEAT-Åf, så kan de ge dig koden.
Nope, det var vad säljaren på bilfirman sa också, men när jag kontaktar Seat så är det 2000 kr som gäller för omkodning / utläsning av eepromet.
Kontaktade en annan verkstad också som håller på med Seat, dom sa att det ligger runt det priset hos dom också.
Och som vanligt så vill inte bilförsäljaren / bilfirman ta i saken med tång ens efter att köpekontrakt är skrivna. Så ingen hjälp där heller. Bilbranschen är en så smutsig bransch alltså.
Så denna radio är inte en av dom radiosarna som man kan använda kodgeneratorer på nätet.
Seat kan inte heller använda någon specialkod som jag förstått det, utan det är urläsning av eepromet som verkar gälla?
Senast redigerad av pavan 9 januari 2018, 09:50:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Hedis »

Jag använder en sådan till diverse seriella minnen och det brukar fungera kanon.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av pavan »

Koden är inte krypterad, den finns tillgänglig efter utläsning av eepromet.
Och koden är ju användarspecifik så det är inget som står i instruktionsboken.

Finns det någon bra gratis mjukvara till dessa eeprom brännare?
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av ie »

På min Volvo har jag för mig att koden fanns på en etikett i någon av böckerna, så jag skulle också först titta där.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av pavan »

ie skrev:På min Volvo har jag för mig att koden fanns på en etikett i någon av böckerna, så jag skulle också först titta där.
Japp har kollat igenom alla böcker inklusive bilstereo handboken.
Faktiskt så står det en kod uppskriven i handboken men den funkar inte, den förra ägaren har med största sannolikhet bytt koden själv mot en ny kod.

Men det blir ett "roligt" projekt att försöka läsa ut koden....tror jag??!!
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av pavan »

[quote="rvl"]Denhär Arduinokoden har jag testat för att låsa upp Laptopdatorer med. Petigt att koppla in I2C signalerna till kretsen (liiiten 2408), men som tur är det bara två, för jorden är ju litet enklare.[/

skulle denna funka till att läsa ett 24LC16 eeprom också?

Samt det finns inget liknande till Raspberry Pi 3 istället för Arduino?
Skriv svar