Läsa eeprom från bilradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Zkronk »

Raspberry Pi kan också kommunicera med I²C-enheter, så det bör fungera bra.
Programmet för att läsa ut datan skrivs väl lämpligtvis i typ Python eller C :)

https://learn.adafruit.com/adafruits-ra ... guring-i2c
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av adent »

Enklaste är nog att koppla in den mot en raspberry pi och köra lite verktyg om du har en och har lite lagom Linux-koll.
Hade kunnat vara kul att försöka hjälpa dig, har lite allt möjligt jag kan använda. Bäst är nog denna.

http://www.espruino.com/Pico Den har en javascript kommandoradstolk så (i princip) bara att skriva:

I2C.read(address); och I2C.write(address, data); interaktivt.

MVH: Mikael
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av pavan »

adent skrev:Enklaste är nog att koppla in den mot en raspberry pi och köra lite verktyg om du har en och har lite lagom Linux-koll.
Hade kunnat vara kul att försöka hjälpa dig, har lite allt möjligt jag kan använda. Bäst är nog denna.

http://www.espruino.com/Pico Den har en javascript kommandoradstolk så (i princip) bara att skriva:

I2C.read(address); och I2C.write(address, data); interaktivt.

MVH: Mikael
Intressant, dock har jag inte kunskapen att skriva egna skript eller kod, eller hur det nu fungerar? Har ingen som helst koll på den biten.
Skulle behöva Till exempel en online guide med instruktioner hur man läser av eepromet med Raspberry Pi 3?
Eller om det finns något färdigt för att läsa av eepromet med Raspberry Pi ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av TomasL »

Om du nu saknar kunskap om programmering etc, varför ringer du då inte närmaste Seat-verkstad och frågar, eller använder någon av de många on-line tjänster som finns, dessa tar fram radiokoden från radions serienummer.
Alternativt kan ju en verkstad eller annan person med rätt ODB-utrustning läsa av koden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Glenn »

Det har han ju gjort, det kostar 2000 spänn..

Det är inte alltid det går att räkna fram kod via serienummer/VIN/whatever heller.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det vore väl gott om TS fick hjälp av TomasL nu när exempelvis hänvisning till OnLine tjänster ser ut som den gör!
Kostnade stod väl dessutom i TS första inlägg! Varför denna wisserbesserattityd om allt?
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av pavan »

Exakt kostar 2000 kr hos Seat, mm. Samt till denna radio fungerar inte onlinetjänster/kodgeneratorer.
Dessa saker har jag skrivit i tidigare inlägg.
Om det hade funkat så enkelt så hade det varit löst vid detta laget, men dessvärre så är det krångligt med just denna radio.
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av sc3 »

Sitter epromet på sockel eller behöver det lödas lös?

Pickit kan (väl?) läsa dessa, även vissa gamla serieports programmerare för pic16f84 hade den möjligheten.

Om du kan skicka kretsen finns det nog många som kan hjälpa dig.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av rvl »

När jag har grejat med laptopEEPROM, så har jag lött på ledningar, eller hållit nålar på signalbenen. Testklämma skulle väl också fungera om man hade. Kör man med apparatens egen spänning, så får man se till att "läsaren" också har samma spänning!

Om du lyckas läsa minnet, vet du då var själva koden är "gömd", eller har du tillgång till en dump med känd kod? Såg en video på tuben där chippet löddes loss, lästes, skrevs och löddes tillbaka. Men inget om var den skrivna filen kom från, kanske hade han själv dumpat den och visste koden? Edit: Google hittar filen på nån polsk site, som kräver inloggning för nedladdning, men det borde gå att lösa.

Finns tydligen en litet suspekt website (blockerad av mitt virusskydd) som ska ha program för att berätta kod utgående från minnesdump, men har ingen aning om din radio stöds där.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av TomasL »

Lasp skrev:Det vore väl gott om TS fick hjälp av TomasL nu när exempelvis hänvisning till OnLine tjänster ser ut som den gör!
Kostnade stod väl dessutom i TS första inlägg! Varför denna wisserbesserattityd om allt?
Kostnaden var ju för en omprogrammering, inte utläsning av befintlig kod.

Min attityd, tja, keep it simple stupid, dvs gör på det enklaste sättet.

Vid de tillfällen jag har haft samma behov av radiokoder som TS har, så har jag bara ringt den auktoriserade verkstaden, gett dem bilens reg-nummer, och fått koden kostnadsfritt över telefonen. Dock har jag iofs aldrig ägt en Seat, VAG kanske är annorlunda än andra bilmärken.

Onlinetjänster, tja det är ju bara att googla, och välja någon man tycker verkar vettig det finns några hundra att välja mellan.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra svar TomasL! Ja då borde kanske TS kolla dina tips.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: Kostnaden var ju för en omprogrammering, inte utläsning av befintlig kod.
Kostnaden var för att lösa hans problem, det spelar väl ingen som helst roll på vilket sätt dom gör det, om det är den enda tjänsten verkstaden erbjuder ?
Min attityd, tja, keep it simple stupid, dvs gör på det enklaste sättet.

Vid de tillfällen jag har haft samma behov av radiokoder som TS har, så har jag bara ringt den auktoriserade verkstaden, gett dem bilens reg-nummer, och fått koden kostnadsfritt över telefonen. Dock har jag iofs aldrig ägt en Seat, VAG kanske är annorlunda än andra bilmärken.
Precis som vanligt har du svårt att se saker utifrån, du tittar på din lilla bit av verkligheten och utgår ifrån att hela verkligheten är likadan.

Detta är något som varierar väldigt mycket från inte bara bilmärke till bilmärke, utan även modeller.

Ibland kan tillverkaren ta fram en kod baserat på VIN/serial, ibland har dom en masterkod, ibland kan koden resetas med speciell utrustning, och ibland går det inte alls (från tillverkarens synvinkel..)

Dessutom kan det vara så att man inte längre kan få fram koden för bilen är för gammal, eller det krävs någon masterkod som medföljde bilen som ny osv.


..Att ge ut koden över telefon via regnummer låter för övrigt FULLKOMLIGT idiotiskt, då är stöldskyddet verkligen inte värt någonting eftersom vem von helst kan få fram koden helt anonymt, det vanliga är i de fallen man kan få ut koden att man måste åka till verkstaden och legitimera sig för att bevisa att man är ägare till bilen i fråga.
Rofhök
Inlägg: 560
Blev medlem: 11 februari 2006, 14:15:19
Ort: nässjö

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Rofhök »

Bor du i närheten av Jönköping eller Malmö så kan jag hjälpa/visa dig.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av Nerre »

Om koden går att läsa ut från EPROMet så fyller den ju knappast sin funktion som stöldskydd? Är den bara tänkt att vara krånglig för ärliga bilägare, medans tjuvarna enkelt kan läsa ut koden och sälja stereon vidare?

När jag behövde kod till min stereo (Opel) var det bara att knata in med regbevis och körkort till verkstan och så fick jag koden utskriven. Ok, jag fick betala ett par hundralappar också, men inga 2000 och det behövdes inte lämnas in nåt.

Jag kan iofs förstå att inte alla tillverkare har nyckeln centralt, antar att de då kan få problem med mindre nogräknade anställda som säljer koder till tjuvarna.
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: Läsa eeprom från bilradio

Inlägg av milsson »

Nerre skrev:Om koden går att läsa ut från EPROMet så fyller den ju knappast sin funktion som stöldskydd? Är den bara tänkt att vara krånglig för ärliga bilägare, medans tjuvarna enkelt kan läsa ut koden och sälja stereon vidare?.......
Det är ju precis det som händer. Man kan ju skydda sig mot Kjell kriminell som finansierar sitt missbruk men skarpa sinnen har ju inga problem med detta.

Att bakingenjöra en hexfil är knappast svårt för den med kunskap, bara tidsödande.
Det skulle inte förvåna mig om det finns mjukvara som kan "läsa" ut koden ur filen.

Metod 2 som i princip alla balter gör är ju att putta i ett nytt EEPROM, slänga in senaste Etype skivan och rocka brallorna av sig.
Skriv svar