Felsöka LLVP kretskort (tråd fd: Vattenskadat kretskort?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Felsöka LLVP kretskort (tråd fd: Vattenskadat kretskort?)

Inlägg av CirruZZ »

EDIT: Bytt rubrik för att bättre stämma överens med innehåll i tråden, hette tidigare 'Vattenskadat kretskort?'

Jag har ingen erfarenhet av att utröna vattenskadat kretskort, men det kanske finns någon har som kan :-) Bifogar lite bilder. Det är från utedelen på en värmepump (luft/luft), som har slutat att funka. Den står bara och "klickar" (relä). Ett nytt kostar 6000:- :shock: så det finns utrymme att se om det går att göra något åt om jag säger så....

Kollar man så ser man att det är något på men om det är någon sorts skyddslack har jag inte en susning om.
IMG_9580.jpg
IMG_9581.jpg
IMG_9582.jpg
IMG_9583.jpg
IMG_9584.jpg
IMG_9587.jpg
IMG_9588.jpg
IMG_9589.jpg
IMG_9590.jpg
IMG_9591.jpg
IMG_9593.jpg
IMG_9594.jpg
IMG_9595.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av CirruZZ 17 januari 2018, 13:36:35, redigerad totalt 1 gång.
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

Om det gör någon skillnad så har kommer några bilder till bla på vilken pump det är.
IMG_9599.jpg
IMG_9578.jpg
IMG_9596.jpg
IMG_9597.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av ziw »

Du har fått en objuden gäst i elektroniken. Han syns längst ner till vänster på andra bilden uppifrån.
Ta kontakt med naturhistoriska museet så får du veta vad han heter.

Prova att tvätta med isopropanol efter den objudne gästen.

/ziw
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av Nerre »

Om det är vattenskadat så brukar det vara väldigt svårt att lyckas fixa allt.

Först behöver man få bort alla eventuella avlagringar, skölja med avjoniserat/destillerat vatten är väl rekommendationen där.

Sen måste det torkas ordentligt, där kan man skölja med isopropanol eller ren etanol (inte T-sprit, det ger bara värre avlagringar) för att "suga ut" fukten ur kappilärer, och sen får man låta det torka rejält (ugnen på 50 grader i ett dygn eller två, eller stoppa i en påse med silika gel i några dagar).

Sen är det dags att börja felsöka. Problemet är ju att massor med komponenter kan ha tagit stryk, så felsökandet måste göras systematiskt utifrån schema och känd funktion.

Ibland har man tur och det fungerar utan felsökning, men sen kanske det dyker upp följdfel om 1-2 år.
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

Valen jag har är att köpa ett nytt kort, 6000:- från återförsäljare, eller en ny pump. Lägga 6000 på den här pumpen är jag tveksam till, så då är det en ny pump men då ligger det på storleksordningen 20 000:-

Där av mitt intresse av att se OM det går att göra något innan jag måste lägga massa pengar på ny pump.

Det är det här kortet som visar bäst det jag TROR kan vara vatten skada? Sen att det kanske inte bara är det som är felet är ju en sak men för 6000 så är det värt ett försök :)

Bild
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av Nerre »

Första steget är i alla fall att rengöra.

Men sen är som sagt var den stora frågan hur lätt det är att felsöka kortet...

Det ser ut att finnas rätt många anslutningar, vilka kan man eliminera för att testköra kortet? Går det öht att testköra kortet utanför värmepumpen?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av breflabb »

Jag tror att du har en hel del lödfel. Bild 4 nästan i mitten strax under sladdhärvan
till höger om en skruv så ser det ut att minst tre ben sitter ganska löst.
Så i första hand skulle jag noga titta efter lödfel på dom lite grövre kontakterna
och större komponenter som utvecklar en hel del värme.
Dom lödningarna ger sig till känna först. Sen tror inte jag att det fukt heller.
Har sett flera kretskort som ser sådana ut. Det är något annat från tillverkningen.
Senast redigerad av breflabb 8 januari 2018, 20:31:12, redigerad totalt 1 gång.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av gvs »

Bygg om pumpen så den bara går on off med kanske en timer för avfrostning? Termostaten kan ju vara extern och starta stoppa?
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

Blir till att sticka förbi Kjell&Co imorgon och köpa isopropanol.

Ang testköra, ja det blir ju svårt skulle jag gissa. Ska testa att ta bort alla kablar utom matningen och se om samma fel är kvar med klickljudet, om det är det så vet jag att jag kan mata den utanför pumpen och se om felet är borta. Det är ju ingen full funktionstest med i alla fall se om åtgärder jag gör har gjort någon skillnad.

Får se över lödningarna också när jag ändå har kortet ute, tackar för tipset!

Bygga om pumpen! :oops: Du har höga tankar om mig! Om jag inte kan se om det är vattenskadat, hur ska jag då kunna bygga om den?! :wink:

Återkommer med mer foton när jag fått ur kortet.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av nifelheim »

Är säkringen hel? :)

försök att hitta drivspänningen till logik delen , 5 volt kanske, mät den.
Kunde inte se några kretsbeteckningar,
kan du hitta en krets som sa ha t ex 5 volt är det ju enkelt att kolla om den är det eller 4,2 istället.

Ser ut som om det skulle kunna vara delen runt trafon nedanför säkringen.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av Biker »

Köp tandborstar och så , du skall skrubba kortet med destillerat vatten o IPA - ta mjuka.

Destillerat vatten först med tandborste , några byten ordentligt med lite blötläggning och sedan IPA skrubbning.
Batterivatten brukar man kunna köpa på tappen , T-LILA är nykteristens val när det gäller Kemetyls sortiment av T-produkter
Sedan dropp torka en halvdag och in i ugnen , ställ på 50 grader och luckan på glänt med en pinne i ett dygn.
Kolla så det är 50 grader och inte 100 , onödigt högt
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

Grymt, tackar för tipps! Ska se vad jag har i garaget, annars blir det dest vatten imorgon också.

Skickat från min S60 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av Teknikern »

Man KAN ju tvätta av kortet med Biltemas billiga aceton och lämplig borste, jag vet, det är inte "rätt" men det funkar och det är så jag gör när jag producerar mina kretskort oavsett om dom är på bakelitbas eller glasfiber och hittills har det funkat så sen 70-talet. Torkar vattenskadade kort gör jag på elementet med lite distans mellan laminatet och elementet över natten. Lacken jag sen använder till nya korten är Biltemas motorplast. Fffffunkar! :mrgreen:
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av limpan4all »

Löd loss och kontrollera 1uF X2 kondensatorn som finns på översta bilden.
Det förefaller som om dom gjort en kapacitiv nedreglering av nätspänningen, i så fall ligger den under 680nF och då får du inte matningsspänning så att det räcker till elektroniken. Samma fel som på en hel del av Electrolux vitvaror.
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Vattenskadat kretskort?

Inlägg av CirruZZ »

Skit också, har precis skruvat tillbaka kortet i monteringslådan, å så har jag ingen multimeter som klarar kapacitans.

I övrigt så har jag gjort rent kortet, hittade ingen korrosion, det jag trodde kunde vara något är skyddslack, i drivor. Har även lödit om en del ställen för säkerhets skull.
Skriv svar