Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av YD1150 »

Japp, det är bara att sätta bågfilen i den och såga trafon i två delar och sedan räkna antal varv. :)
Lågspänningssidan är hanterbar men det blir ett antal (många) varv på högspänningssidan.

Den där blå symbolen på etiketten (på trafon) är det engelska Plessey som är tillverkare?

https://en.wikipedia.org/wiki/Plessey
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av breflabb »

Jag tycker mig se en spricka på bild 3 uppifrån längst till vänster.
Sånt var ju ganska vanligt på gamla TV apparater,någon av kaskad dioderna har orsakat det
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av xxargs »

YD1150 skrev:Japp, det är bara att sätta bågfilen i den och såga trafon i två delar och sedan räkna antal varv. :)
Lågspänningssidan är hanterbar men det blir ett antal (många) varv på högspänningssidan.

Den där blå symbolen på etiketten (på trafon) är det engelska Plessey som är tillverkare?

https://en.wikipedia.org/wiki/Plessey
oscilloskop-bilden visar 800Volt peak och utspänningen 17 KV - så det en ide om kvoten i allafall - sedan behöver man veta grundvarvtalet - dvs hur många volt per varv när man har 800V peaken..

det ser misstänkt ut som en borttagbar platta på HS-trafon, under den kaskad-dioderna?? - gissar dock att den är fylld med gjutmassa...
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av pstrand »

Hej!

Letat lite efter manualer mm. Ska finnas på vinden. Hittade 2 grafikkort + massor av I/O kort, kontrollerkort till dåtidens hårddiskar.

Ingen aning på status.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av pstrand »

Kontrollerkort
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av xxargs »

Nu har jag inte kollat mot mina, men ser ut som ett par SASI-kommunikations-kort, 3 st 'nätverkskort'/R232 (någon får gärna ge lite mer info om just dem - har bara 1 st i en av mina maskiner) och en floppykontrollerkort och sedan något till jag inte har någon ide om.

Inga Xebec SASI-adapterkort mot ST506-baserade hårddiskar ?? (formateringsprogrammet mot HD antyder stöd också för Adaptec-kort, men har ej provat) - har ni sett dom här korten (med kanske lite stöd från ABCenix) hur de kollar och putsar och skriver om upptäckta svaga sektorer på hårddisken helt autonomt så hade alla önskat att det var likadant på dagens SATA-diskar - detta i maskiner från 1984 - 1985!!!

Var det inte en standardbuss (S100 ?) - där, dom här datorerna hade styrsystem i bakhuvudet som möjlig framtida användning och använda ABCenix från Diab hade en realtidkärna i sig just för att hantera styr och process.

Man ser att nästan varenda kort har en zilog z80-snurra på sig och data hastigheten är vad man kan säga 'blygsam' med dagens mått mätt... knappt 100 kB/s från hårddisken (sektor-'skev' 4 eller 5 på hårddisken, vilket innebar att den hoppade över 4-5 sektorer innan den läste nästa - givetvis var sektornumreringen utlagd på sådan sätt att när kortet kunde läsa igen så anlände nästa sektor med rätt nummer precis lagom - trots detta så krävs det 4-5 diskvarv per läst spår - det går _inte_ speciellt fort).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av anders_bzn »

Mittenkortet i raden med tre kort är för mig okänt.

Annars så är de korten med 2 st 15-pol DSUB kommunikationsprocessorn som jag vet satt i Luxnet centralen (http://www.abc80.net/archive/luxor/misc ... manual.pdf se sidan 10 PDF-nummering). Kortet med den 25-poliga DSUB:en är en floppykontroller som saknar RAM/ROM chippen och lite annat. Samt tre (två) HD-kontrollerkort. Det lustiga är att HD-kontrollerkorten är av den typen som satt i ABC850, det som sitter i mina ABC1600 har bara 18st logikretsar och heter XEBEC 4105-10. Jag kan ta bild på detta i morgon. Sen är jag bara säker på att det är två HD-kontrollerkort, det sista har kretsarna på "andra hållet, 90 grader vridet) Har detta kortet något nummer på baksidan? Dessutom så står det något i stiul med CDP68 på 40-pinnarskretsen vilket får mig att misstänka att detta är något annat.

Jag har XEBEC kort för ST506, något extra kanske. Men i ABC856 satt det ADAPTEC kort istället, men då behövdes det någon modifiering på kontrollerkortet till ABC-bussen. I dessa lådor satt det även tapestreamer vilket kan förklara klisterlappen på ett av korteten.
kodar-holger skrev:Kom igen nu! Du fixade ju kärnminnespacken. Hur svårt kan det vara? :D
Lätt! Fast dessa är ju fulla av epoxi eller annan gjutmassa. Blä.
breflabb skrev:Här får du en länk till största tillverkaren av HS trafo. Det kanske går att föra
en dialog med dom via nätet? Men du kan även söka direkt på sidan
med olika sökfunktioner. Jag har inte fått någon träff

http://www.hrdiemen.com/
Jag letade lite utan att hitta, tack ändå!
YD1150 skrev:Japp, det är bara att sätta bågfilen i den och såga trafon i två delar och sedan räkna antal varv. :)
Lågspänningssidan är hanterbar men det blir ett antal (många) varv på högspänningssidan.

Den där blå symbolen på etiketten (på trafon) är det engelska Plessey som är tillverkare?

https://en.wikipedia.org/wiki/Plessey
Kul att ni är entusiastiska!
breflabb skrev:Jag tycker mig se en spricka på bild 3 uppifrån längst till vänster.
Sånt var ju ganska vanligt på gamla TV apparater,någon av kaskad dioderna har orsakat det
Inte otänkbart! Jag såg inte detta själv förrän du påpekade det.
pstrand skrev:Hej!

Letat lite efter manualer mm. Ska finnas på vinden. Hittade 2 grafikkort + massor av I/O kort, kontrollerkort till dåtidens hårddiskar.

Ingen aning på status.
Jag är intresserad av rubbet!
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av pstrand »

Inga Xebec SASI-adapterkort mot ST506-baserade hårddiskar

Jodå. har en del sådana också. tog inga bilder på dom.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av bit96 »

pstrand: Om du säljer korten och inte anders_bzn köper alla är jag intresserad.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av pstrand »

Ska gräva lite i gömmorna och se vad jag har. Bilder kommer. :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av anders_bzn »

Spännande.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av anders_bzn »

HD kontrollerkortet ur min ena 1600.
_20180109_214952.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av pstrand »

Jag tror jag har några sådana också. Ska kolla imorgon. Varit på tjänsteresa några dagar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av anders_bzn »

Eftersom jag verkar få igång min andra ABC1600 nu så är det aktuellt att försöka få igång den trasiga monitorn också. Jag gjorde en ny analys av problemet och kom fram till samma sak som innan (jag tjuvläste inte tråden innan). Trafon är kass.
IMG_0192.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av anders_bzn »

pstrand skrev: 11 januari 2018, 21:31:35 Jag tror jag har några sådana också. Ska kolla imorgon. Varit på tjänsteresa några dagar.
Fick du kollat? Jag är intresserad av alla bitar till 1600!
Skriv svar