Logikutmaning!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av arvidb »

Med så många strömbrytare så kanske en PLC vore lämpligare? Jag vet att det postades länkar till sådana med humana priser i någon tråd här för inte alltför länge sedan - kanske någon kan tipsa om lämpliga sådana även i denna tråd?
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av ie »

Nexa trådlös med dosdimmer och rätt antal fjärrisar istället för det gamla.
03020001.JPG
Jag gjorde en täckskiva som täckte de gamla dosorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
InduktorEmil
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 augusti 2016, 21:36:33

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av InduktorEmil »

Nexa gör bra grejet - men designen för i alla fall inte mina tankar till 30-talet :oops:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av E Kafeman »

Som relä duger vad som helst bara det tål spänningen, någon nämnvärd ström blir det inte så det ska alla mekaniska reläer klara. Storlek, fristående, kapslad, din-skena eller på PCB är vad som passar. Här några exempel: http://www.ebay.co.uk/bhp/240v-coil-relay
Denna typ av relän ska inte ha några problem med att stå ständigt dragna och strömförbrukningen är högst någon watt.
Spolspänningen väljs efter vad som finns framdraget till strömbrytaren. Är det lågspänningslogik hela vägen fram till styrenheten kan man använda små mini-relän som löds in bakom strömbrytaren: https://www.ebay.co.uk/itm/10Pcs-hk19f- ... 2313475831
Undvik solid state relän. De fungerar inte för låga laster.

Om det är något som ska se ut som tidstroget 30-tal får du byta väggströmställarna.
Brytaren du länkade till med fosforfärgad "självlysande" plast-knapp är troligen tidigt 60-tal. Plast var sällsynt på 30-talet. Du kan lika gärna använda Nexa :D
Så här såg en typisk väggbrytare ut på 30-talet: https://www.byggnadsvardsbutiken.se/pro ... -med-vippa men även utanpåliggande strömställare var vanligt när övriga installationen ej var infälld i väggen. Materialet var vanligen svart eller vit bakelit.

Brytaren du länkade till kan säkert sitta i ett 30-tals-hus då det var en stor renoverings-våg på tidigt 60-tal av sådan hus.
Skulle övriga el-installationen verkligen vara från 30-talet kan man få skoj om man börjar pilla på den.
Byter man brytare brukar det då sluta med att man får byta hela eldragningen i huset pga att den gamla gummi-isoleringen runt dåtidens kablar troligen torkat och faller sönder vid minsta beröring.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av Nerre »

Eftersom rubriken säger att det är en utmaning tänkte jag bara inflika att enda utmaningen här är att bygga en 3-ingångars XOR mha relä.

Men inte behövs det flera två-poliga reläer?

Första och sista relät behöver bara vara växlande (som en trappomkopplare), mittenrelät måste såklart vara två-poligt för att kunna simulera en korsomkopplare.

Reläerna behöver ju också matning. Reläer med 230 V spole är inte så väldigt vanligt och är antagligen rätt dyra. Så var ska strömförsörjningen sitta?

Kommer reläerna få plats i dosorna?

Om det ändå ska sättas en massa grejer i elcentralen för att lösa detta känns det som att det är enklare att byta till nån annan typ av dimmer och sätta dimmern i centralen istället. Den lär ta mindre plats än tre reläer och en strömförsörjning.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av Glycol79 »

Jag hade nog ändå bytt ut brytarna, kanske något från Schneiders Renova serie. Sätt i en impulsfjäder och parallellkoppla alla tändtrådar. Då behöver varje brytare fast fas bara. Använd lämplig dosdimmer. Då kan du tända/släcka samt dimma på vilken brytare som helst. Du kan använda befintliga kablar, bara koppla om i dosorna. Detta är nog det enklaste alternativet och brukar användas av elektriker i gamla hus.
Skall du hitta på ett eget styrsystem med låg spänning så tänk på att kabel till det måste vara dubbelisolerad samt godkänd för högsta spänning som den skall samförläggas med. Helst skall man ha skiljeväggar i dosor så att man inte av misstag kopplar ihop systemen.
InduktorEmil
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 augusti 2016, 21:36:33

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av InduktorEmil »

Hej!
Ja, vid närmare undersökning är XOR logik vad jag söker för att uppnå syftena, där satt den! Tack!

Mina 30-tals brytare, med floserrand knapp, kanske inte är så 30-tal som jag önskar tro... 50-60 tal låter nog rätt. Huset är fullt med dem så jag tror vi ligger kvar där ändå. Tack för input.

Byte till nya brytare? Jaaa, det är enklast - men sökte jag en enkel lösning så hade jag köpt grejerna och inte hängt här... :roll:

IC kretsar eller reläer kan lösa XOR logiken ser jag. Önskar dock helst något mer ”anslutningsvänligt” för att slippa lödkolven (kanske svär i kyrkan nu...). Jag tänker att de bör finnas (och har tidigare sett) logikenheter som ser ut och kan ansluts på fria kablar, ungefär som WAGOs toppklämmor (såg dessa vid en larminstallation med lite avancerad logik för grindstängning/låsning mm). Finns det enkla XOR logik som inte kräver lödkolv, gärna 12 volts. Hittar inget när jag söker... (syfte - vissa dosdimmrar kan ha 8 till 230 volt som styrspänning, dvs jag slipper reläövergångnen mellan svagström/starkström)

Tacksam

E
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, det är inte "svårt" att lösa själva logiken, det är mer praktiska saker som påverkar.

Det kommer att ta mer plats.

Om du ska mixa klenspänning och starkström i samma rör kommer du att behöva vara väldigt noga med isolation och separationsbarriärer.

Det blir mer som kan gå sönder.

Tänk också framåt, om nån annan ska in och rota i grejerna i framtiden
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av Purre »

Har likadana strömbrytare här hemma tillsammans med tillhörande vägguttag som är låga i designen, utan brunnar och petskydd.
Huset är byggt 61. Men vart efter det blir renovering kommer det bli Eljo Exxact överallt.
InduktorEmil
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 augusti 2016, 21:36:33

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av InduktorEmil »

Sådär!
Då är vi framme för att fixa till en lösning. Jag bifogar (hoppas jag) bild på uttagsparen (det blev 2 par uttag, inte 3!).

Dosdimmer är väl att se som unik då den kan hantera en stycken ej återfjädrande brytare för att styra en klassisk dos-dimmerfunktion. Utmaningen här är att jag önskar ha två knappar på skilda ställen (två ingångar i köket). Brytarna är äldre och av sorten (ON/OFF) där en förändring på någon av de två knapparna (tillhörande en viss lampa, 4 separata lampor i köket). Dvs en knappomställning skall ge en växlande funktion in till dosdimern - dvs ge sken av att bara vara en knapp (On/Off).

Flera förslag ovan för lösning - men vilken bör bli bäst? Jag ser helst svagström till knapparna som lösning. Ska det bli reläer måste det nog vara växlande, annars blir reläet i "draget" läget i snitt 50% av tiden, kan inte vara optimalt.

Med blandningen av svaren - vilket bör vara rätt lösning här?

Tacksam
E
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar