Styrning av motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dmiller
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 oktober 2010, 23:09:29

Styrning av motor

Inlägg av dmiller »

Har en fläkt som havererat, det visade sig att styrningen brunnit.
En kondensator, har gått sönder och förstört delar av kretskortet när den läckte.

Jag är nu ute efter en helt ny styrning.
Vad kallas denna typ av motor? Det är en rund magnet på axeln, 4 spolar i serie och en HALL-sensor.
Matningsspänningen till derivsteget är 24VDC.

Vart hittar man styrningar till en sådan motor?
När jag kollar runt hittar jag bara styrningar utan återkoppling från HALL-sensorn...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Styrning av motor

Inlägg av JohnGalt »

Som du kanske redan noterat heter kretskortet BG36RG128 och fläkten är en ebm papst, s 72 i http://www.ebmpapst.us/media/content/pr ... 009_EN.pdf, eller hur?
Du säger att det har brunnit men det behöver ju väl nödvändigtvis inte vara mer än avfrätta ledningsbanor. Jag vet att en del säger brunnit oavsett felorsak.
Jag föreslår att du tar bort lyten, tar ett skarpt foto i det hörnet, sedan tvättar och fotar igen. Någon kanske kan lista ut hur det ska vara förbundet, ser inte ut att vara så mycket som är skadat.
Det kanske går att hitta någon bild el t o m schema på nätet, hittade denna http://kombikartitamiri.com/UrunDetay.asp?ID=287, men svårt att se några detaljer.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Styrning av motor

Inlägg av Henry »

Säker på att den där kondingen gått? Ser inte direkt så ut tycker jag utan att det tex blivit kortis på ett eller annat vis, kanske pga havererad komponent, vilket fått någon ledningsbana att förångas och lite av kretskortet att brännas. Enligt den där bilden på ett liknande fattas det sedan några komponenter som satt där, om korten nu är exakt likadana vls, vilka kanske inte är så lätt att fixa.
Skriv svar