Felsökning av mixerbord ALTO Lynx-Mix 164 USB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Felsökning av mixerbord ALTO Lynx-Mix 164 USB

Inlägg av Magnus_K »

Sitter och mäter på ett mixerbord som åskan ska ha tagit.
Tyvärr har jag aldrig varit nära något sånt här innan och har inte en aning hur jag ens kan testa det.

Enligt personen som jag hjälper så är ett av felen det som händer här (YT-klipp).
När "Phantom" aktiveras så skjuter huvudnivån iväg och LED:en för kanal 7's "Level Set" blinkar till. Mycket märkligt tycker jag.

Bara av att kolla på schemat nedan så förstår jag inte ens hur man separerar på kanal 7 och 8.

Det råkar inte vara någon annan som sitter med ett likadant bord och har möjlighet att testa lite grejer åt mig?

Servicemanual finns att ladda ner här https://elektrotanya.com/alto_lynx-mix124_mix164_mix204usb_ver1.1.pdf/download.html. Vet inte om jag får bifoga manualen direkt.
Level_set.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Felsökning av mixerbord ALTO Lynx-Mix 164 USB

Inlägg av cjonash »

Till att börja med så delar kanal 7 och 8 samma "Level Set" LED, därför ser schemat ut som det gör.

Att man kan få en hög signal på ingångarna (som går vidare till utgången om reglarna är uppdragna) när man aktiverar phantom-matningen är inte helt ovanligt. Därför skriver de manualen att man alltid ska ha dragit ner reglarna innan man gör det. På videon syns att alla reglarna är uppdragna (däremot ser jag inte hur hög gain det är inställt på ingångarna.

Det som möjligen är lite konstigt är att du får en peak på just ingång 7/8, eftersom de inte har någon phantom-matning. Men det kanske läcker över från ingång 6...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av mixerbord ALTO Lynx-Mix 164 USB

Inlägg av Magnus_K »

Tack för ditt svar cjonash.
Så "Level Set" LED:en som sitter på kanal 8 är med andra ord bara en dummy? Dom kunde ju kört dom parallellt i så fall tycker jag.

Trodde 0dB-läget på reglagen var neutralposition men så var det alltså inte. Drog ner alla reglagen och inte ett utslag på varken någon LevelSet-LED eller utgångsnivån :tumupp:

Skulle vara kul att testa det nu för att se om jag fick ordning på det. -15V matningen var väck men efter en omlödning av en L7915CV så finns alla matningar på plats.

Ska gräva fram lite gamla prylar och se om jag kan koppla ihop allt. Återkommer.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Felsökning av mixerbord ALTO Lynx-Mix 164 USB

Inlägg av cjonash »

Ja, alltså på den bilden och manualen på mixern som jag hittade, så har kanal 7+8 samma LED och samma regel (en stereoingång). Medans kanal 1-6 är monoingångar. Så det sitter väl ingen LED på kanal 8. Däremot en på nästa regel, som jag då tror är kanal 9+10 (har inte bilden framför mig nu).

Edit: letade upp bilden och insåg att det var en mindre modell av mixern jag tittat på. Så på din mixer bör det finnas en LED för kanal 7 och en för kanal 8. Frågan är då om servicemanualen är för den mindre mixern? Annars ge det ingen mening alls... Av filnamnet (jag har inte laddat ner den) ser det ut som att det kan vara samma manual till de tre olika modellerna. Så möjligen är den bilden du kopierade ut antingen från den mindre, eller så har de samma schema till alla tre och så finns det kanske någon förklarande text någonstans.
Skriv svar