Förhindra att spänning går "baklänges"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skorpion
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 augusti 2008, 21:39:13
Ort: Falun

Förhindra att spänning går "baklänges"?

Inlägg av skorpion »

Hej

Jag har gjort om ett gammal ATX PSU till ett labb-aggregat som jag även tänkte använda för konstant försörjning till en USB-hubb som är kopplad till en dator.
Om jag stänger av/drar ur strömsladden helt från mitt labb-aggregat så har den ändå spänning på ca 5V i molex-kontakterna som den verkar få från den USB-hubb som labb-aggregatet fortfarande är kopplad till och i sin tur är ansluten till en dator.

Hur förhindrar jag att USB-hubben skickar ström till det avslagna labb-aggregatet?
Alltså förhindrar att kontakten som går till USB-hubben bara kan skicka ut spänning, men ej ta emot.

MVH Niclas
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förhindra att spänning går "baklänges"?

Inlägg av TomasL »

En(två) dioder i serie med matningen (Dvs både + och -), fixar det, lämpligen schottkydioder med tillräcklig hög ström.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Förhindra att spänning går "baklänges"?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det kommer inte att bli exakt 5 V till USB-hubben från PSU:ns 5V uttag på grund av ett litet framspänningsfall i dioden, men det har kanske ingen betydelse.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förhindra att spänning går "baklänges"?

Inlägg av Mindmapper »

skorpion skrev:Hej

Jag har gjort om ett gammal ATX PSU till ett labb-aggregat som jag även tänkte använda för konstant försörjning till en USB-hubb som är kopplad till en dator.
Om jag stänger av/drar ur strömsladden helt från mitt labb-aggregat så har den ändå spänning på ca 5V i molex-kontakterna som den verkar få från den USB-hubb som labb-aggregatet fortfarande är kopplad till och i sin tur är ansluten till en dator.

Hur förhindrar jag att USB-hubben skickar ström till det avslagna labb-aggregatet?
Alltså förhindrar att kontakten som går till USB-hubben bara kan skicka ut spänning, men ej ta emot.

MVH Niclas
Gör det något att hubben har en kvarvarande spänning en stund?

Du har kondensatorer som laddas upp både på utgången av PSU och på ingången av hubben. Om du lossar PSU från hubben och mäter spänningarna kommer du att se att det dröjer en stund innan kondensatorerna har laddat ur. Detta är helt normalt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förhindra att spänning går "baklänges"?

Inlägg av TomasL »

Nja, hubben matas från datorn också, med tå dioder så blir det typiskt 4,6V till hubben, med en diod 4,8V om datorn matar med högre spänning, så kommer det att ta över, dock beroende på hur hubben är konstruerad.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förhindra att spänning går "baklänges"?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Utan att ha scheman eller ens skisser har jag haft en nästan likadan idé. Jag har haft tankar på att dels batterimata något dels ha möjlighet att strömförsörja utifrån eller via en inbyggd nätdel. Att koppla via didoder innebär ju spänningsfall men om man kör med ett relä som "känner varifrån strömmen kommer" och att det matas från den källa som är "starkast" kan ju, om t ex AC-matningen faller ifrån, reläet släppa och lägga över till COM -> NO där batteriet sitter.

Motsvarande med den här kretsen. Ett litet DIL-relä kanske?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Förhindra att spänning går "baklänges"?

Inlägg av Nerre »

Det går väl att göra en nästintill ideal diod mha en P-MOS eller nåt sånt?
Skriv svar