Mäta temperaturen i ack-tanken trådlöst

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mäta temperaturen i ack-tanken trådlöst

Inlägg av limpan4all »

Jag hade motsvarande problem, så istället för att göra något själv så handlade jag en sådan här.
https://www.ebay.com/itm/LAN-Ethernet-I ... 2098236186
Nu har jag inte kopplat in den ännu, men den verkar vara rätt konstruerad och ha nödvändig funktionalitet.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Mäta temperaturen i ack-tanken trådlöst

Inlägg av Elman »

Är syftet bara att veta eller att styra på det? Jag var själv inne på att byta till Logo plc clon med modbus och pt100 på analoga ingångarna som mätntnod. För att styra min pellets/vedpanna.. körde tidigare elpatroner på sommaren men ville elda ved ibland för extra duschvatten och värme så min vanliga logo plc öppnade shunt på max och CP om mitt ena panntermostat slog till.. Vid typ 95grader men ville ha in låg rökgas temp för stänga den. Efter som jag saknade acctank och ville maxa varmvattnet.. Bytte till Värmepump i stället. Och modbus kort i den.

/P
ehlmatlab
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 november 2010, 10:11:34

Re: Mäta temperaturen i ack-tanken trådlöst

Inlägg av ehlmatlab »

Som det är nu styr jag ingenting, bara övervakning. Totala kostnaden ligger på ca 80 kr för elektronik och 5 st temp-givare men då hade jag en gammal usb-laddare som strömmatning och en låda sen tidigare att montera grejorna i.
Visst kan man styra saker också om man vill, har funderat på om jag ska välja pellets-läge då det är en kombi-panna.
Använder "MQTT-broker" så inget behov av att sätta upp en egen databas, fast IP-adress eller behov av att öppna portar i routern. Gratis är det också :D
Skriv svar