OP

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

OP

Inlägg av keal »

Jag är relativ ny på detta med att bygga egna kretsar och hoppas få lite feedback tills jag vaggas in i det ordentligt.

Vad händer med OP:ar om man råkar vända V+ och V-; Alltså -5V sätts in in V+ och +5V i V- i operationsförstärkarna (1xAD8065 och 2xOp27)? Bränner man sönder de direkt eller om man upptäcker misstaget och rättar till det snabbt så skadas inte Op:n? (Det sitter kondingar och resistorer runt OP för att skapa skydd och förstärkning)

Jag har tre OP efter varandra för att förstärka 100ggr (charge amplifer), men den förstärker "bara" ~60ggr! Om någon av Op:arna är brända funkar de iaf fast lite gran?! eller så funkar OP eller inte det finns inget mellan lägge?

Kan man på ett enkelt sätt mäta avgöra om en OP är duglig eller trasig? (Syns inget på kretsen)

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: OP

Inlägg av Icecap »

Det finns en orsak till att matningen har den polaritet den har. Att vända på den brukar medföra katastroffel.

Man kan enkelt testa op-amp vid att koppla upp dom i någon normal koppling ock ge känd input och mäta output, strömförbrukning osv.

Har man inte helt mätinstrunenter för detta kan man koppla upp t.ex. en astabil mhltivibrator och jämföra frekvensen med en känd fungerande krets.

Men normalt räknas en polvändning som förstörande av det mesta aktiva elektronik.
Skriv svar