Förstå 16850 batteripack.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wedde
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 september 2017, 20:55:16

Förstå 16850 batteripack.

Inlägg av Wedde »

Hej!

Jag har snöat in lite på Power walls som man ser en del göra på nätet. Men jag sitter och försöker förstå hur de sen gör för att konvertera det till vägguttags vänliga 230V.

Ett 16850 batteri ligger på mellan 3.7 och 4.2 V om jag inte förstått fel. Sen seriekopplar man dom till ett önskat spänningsbelopp. Men till vilket belopp och vad använder man sedan för att konvertera till 230V ?

Är nybörjare och försöker lära mig!
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Förstå 16850 batteripack.

Inlägg av NULL »

En av killarna här har en youtube-kanal om sånt, du kan väl spana in den:
https://www.youtube.com/channel/UCI6ASw ... dNc5ytYYrQ
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Förstå 16850 batteripack.

Inlägg av danielr112 »

Yeap det var jag det. Glöm inte Peter (HBpowerwall) och Joe (AverageJoe) som också gör mycket.

18650 btw :)

Du behöver
Laddare
Batteri-övervakning eller managering. (Manuell eller automatiskt)
En hel hög med batterier
En inverter

beroende på vad man gör kan man få allt i samma klump ovan.

Du kan i regel köra 12V system (Ej optimalt för celler med nominell spänning på 3.6-3.7 då det är svårt att matcha)
24V system (7s)
48v system (14s)

Jag kör själv med 14s för det du tänker på.

Batteribank (12V) <- > Inverter (230VAC)
Så ser det ut rent krasst sätt.

Så bara kör på med frågor. Vi har en hel del svar på forumet (diypowerwalls.com) Om du inte redan varit där :)
Wedde
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 september 2017, 20:55:16

Re: Förstå 16850 batteripack.

Inlägg av Wedde »

Prenumererar på alla nu :o

Det verkar som det enklaste för att få tag i billiga batterier är att slakta gamla laptop eller elcykelbatterier, men finns det någon bra källa där man köper dom? Jag har tittat på ebay och tradera men där säljs oftast batterier löst vilket verkar driva upp priset lite.

Jag ska ta och kolla igenom alla dina videos på youtube danielr112 så får vi se om jag fortfarande har frågot då :?

Planen är att börja med en Powerbank till telefonen och skala upp därifrån. Är som sagt ny på det här men slutmålet någon gång i framtiden är att helt och hållet koppla ur sommarhuset från elnätet!

Tack för svaren!
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Förstå 16850 batteripack.

Inlägg av danielr112 »

Att börja med powerbanks är bra. Tänk bara på att det finns så sjukt mycket falska celler på ebay. Är det celler över 3.5Ah eller extremt bra pris så skippa dem. Jag har även video om detta. Däremot finns det en del säljare som faktiskt säljer riktigt bra celler för bra pris t ex denna:
https://goo.gl/CMM4zf Tyvär i US.

Att få tag på batterier så är det lämpligast att börja med att fråga kompisar och kollegor. Sedan får man titta på återvinningsställen för elektronik och även reparations ställen. Även ställen som säljer diverse kan man ibland hitta på.

Lättast är att åka dit och vara snäll och presentera sig. Viktigt att man är ärlig med vad man ska ha det till är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Förstå 16850 batteripack.

Inlägg av Gizmo »

Jag har köpt batterier härifrån https://eu.nkon.nl/ och varit mycket nöjd. Nya och billigare än svenska priser.
Samt även härifrån https://www.aliexpress.com/store/1721160 (just den butiken, finns många andra som säljer med men de här har varit pålitliga, köpte de enda fungerande 18650 med 3400 mAh jag sett hittils).

När man köper från ebay är det oftast begagnade batterier, som i sin tur redan är plockade ur laptop-batteripack. Symptomatiskt är de ofta märkta med hejdlösa värden, typ 5000 mAh, eller 9000 mAh vilket är ren bluff.

Har provat att plocka batterier från laptop-pack. Men. Kan inte säga att jag rekommenderar att göra det. Om laptopen är skrotad så är ju dels batterierna gamla och använda och dels har de kanske bara typ 2500 mAh eller möjligen 2000 mAh eller ännu mindre i kapacitet.

Den andra aspekten är att det är tämligen jobbigt att få upp laptopbatterier, plus, man riskerar att skada eller såga i själva batterierna vilket kan få brand eller i värsta fall explosion som resultat. Det har inte hänt mig, det värsta som hänt är att ett batteri blev skadat och väldigt varmt, kan säga att jag avlägsnade mig tills det svalnat ner.
Följande video visar hur det ser ut.
Man ska iaf ha ordentliga handskar och glasögon, och inte vara inne i en vanlig lägenhet om man försöker sig på att öppna laptopceller.
Och ta det väldigt väldigt försiktigt.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Förstå 16850 batteripack.

Inlägg av danielr112 »

Nkon är bra sajt! Har köpt ett antal 100 celler därifrån. Föresten det är nog en bra bit över 1000 nu :)

Däremot har jag väl lite andra synpunkter om celler som sådant.
Nej det är faktiskt inte så många begagnade som folk tror. Dom är nyproducerade men innehåller max 1/3edel av det dom ska om inte mindre. Det var mer vanligt med begagnade celler på ebay för några år sedan.

Jag gjorde en raid och köpte varenda typ jag kunde hitta för ett litet tag sedan och max 2 av 50 celler kunde varit begagnad cell då man öppnade och tittade på dem. Bara att väga dem så ser man det fort om inte annat. Finns inga laptop celler de senaste 10 åren som väger under 40g styck och de flesta på Ebay som säger 4Ah eller mer ligger på mellan 20-34g av vad det jag fick tag på. Du kan också se detta på den positiva sidan.

Att öppna laptop pack är ju inte svårt. Jag processar ca 60 pack på en timme (6 cell pack). Nu kan jag bara testa 80 celler per dygn ändå så det räcker för mig :)

Ja det gnistrar lite ibland men är ju bara att dra vidare. Händer inte så mycket på laptop-celler.
Värt att nämna är att de laptop packen som man hittar oftast inte är så hög orginal kapacitet om du inte hittat nya pack. Dom ligger kanske på 2600mAh från starten och efter test får man 2400mAh och skulle säga att det är riktigt bra.
Går att slå upp ganska enkelt samt står ju oftast ett Wh tal på baksidan som skvallrar om vad som är i. DIY powerwall forumet har även en riktigt bra databas.
Jag har även haft batcher med 90% eller mer som varit 95% kapacitet. Sedan har jag haft batcher som ligger på under 30% celler som är ok. Oftast är det 1-2 celler som pajat helt och dragit ner laptop batterier. Överlkag så ligger just nu medeltalet på runt 40% av cellerna man får är på rung 85-90% av orginal kapacitetn. Detta mätt på minst 50000 celler om inte fler (Om vi tittar på oss som byggt ganska stora anläggningar)


En cell behöver komma upp i 150C eller mer innan den faktiskt gör något. Jag har gjort många tester där jag kortslutit helt fulladdade celler. Både nya och gamla och det närmsta jag har kommit är att dom ventilerat så här långt. Som mest vid kortslutning av högeffekts-celler har jag kommit upp i runt 100-120C. Sedan bruker CID´n agera och lösa ut. Givetvis kan det ske något dumt ändå men så här långt har jag inte lyckats återskapa det. Då jag gjorde den raiden så körde jag igenom 40 blandade celler :)

Däremot hetsar du cellen med värme så kan det bli ett fint litet blåss i några sekunder. 18650 celler som sådant är nåt helt annat jämfört med LiPo och annat skoj som brinner bara man nyser på dem :D

Man ska helt klart ha respekt för cellerna.

Jag har i nuvarande läge processat ca 6000 celler från laptop packs. Så siffrorna är inte tagna ur inget :) Jag har lite drygt 29 000 18650 celler totalt som är processade och körs :)
Skriv svar