Adapter från Scart/S-video (DVD-spelare) till VGA-skärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elvira0
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 juli 2017, 15:31:59

Adapter från Scart/S-video (DVD-spelare) till VGA-skärm

Inlägg av elvira0 »

DVD => VGA-datorskärm

Jag tänkte få ihop en sladd/kabel som skulle passa och fungera bra från DVD-spelaren och HD-inspelaren till en datorskärm som endast har VGA-ingång.

HD-inspelare: Samsung dcb p770zs (SCART, RCA (1xGUL)
DVD-spelaren: Lumatron dvd24k3 (SCART, S-VIDEO, RCA (1xGUL)
Skärmen: https://support.hp.com/hk-en/document/c00485516

Undrar lite, vilka alternativ det finns, hur man gör den lättast. Så länge sedan jag höll på med detta med rgb, komposit, rca komponent m.f. så minns inte riktigt. Finns en del att hitta på nätet också, men... blir lite förvirrad då en del man hittar är till för tv med vga-in och inte fungerar till datorskärm (gjorde det misstaget förut för flera år sedan att följa fel).

Ny här, hoppas jag postar på rätt ställe, annars får ni säga till. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Adapter från Scart/S-video (DVD-spelare) till VGA-skärm

Inlägg av MadModder »

PAL har en horisontalfekvens på 15,625kHz. VGA-monitorer vill inte ha lägre än 30kHz (det står också i infon på skärmen du länkat till), så om din DVD-spelare verkligen har RGB ut i scarten och du vill använda det, måste du skaffa dig en syncdoubler (eller scan line doubler). Att bara knåpa ihop en kabel utan elektronik går inte.
Hade du t.ex velat visa det på en projektor eller något sådant via VGA hade det gått med den här inte så dyra lösningen http://www.maplin.co.uk/p/scart-to-vga- ... able-a38bf
för projektorer osv klarar den låga frekvensen.

De billiga convertrarna för runt hundringen på ebay ger mest skräpbild.
Ser de ut såhär förvänta dig inget mirakel...
s-l225[1].jpg
Bered dig på minst 500kr om du ska ha bra bild.

Själv har jag en gammal Viewsonic Nextvision N6 för att koppla in allehanda gamla prylar och visa på VGA-monitor. Köpte en PAL-version från Holland för ett tags sen för 45 euro. De verkar vara slut överallt nu dock. Hittar bara begagnade för bra mycket mer än så. :p
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
elvira0
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 juli 2017, 15:31:59

Re: Adapter från Scart/S-video (DVD-spelare) till VGA-skärm

Inlägg av elvira0 »

Ja det är nog svårt utan elektronik, har lödningsvana så det ska nog inte vara något problem, bara ett bra schema som passar, dock är jag kass på programmera om det är något chip som ska ner bara. Bara Microcontroller som jag är lite kass på att löda men inte omöjligt. :)

Om dvd'n ligger på 15,625kHz, borde man kunna dubbla den på något sätt. om man ska få ihop nått litet kretskort som behöver lite ström finns ju 5v(?) att hämta från någon pinne från scart.

Är inte rädd att bygga själv. :P

EDIT: denna som är något enklare, kan den funka: http://pinout.net/pinout-scheme/472/Scart%202%20VGA

OT. Vet som sagt inte vilket det bästa är, är mest glad om det blir bild, detta är mer ett test-projekt för att komma igång. Håller på att bygga om en gammal radio också till något mer roligare. (sönderbränd rörförstärkare som ej gick att rädda mer än lådan).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Adapter från Scart/S-video (DVD-spelare) till VGA-skärm

Inlägg av MadModder »

LM1881 är en video sync separator, så det blir samma sak som den enkla kabeln jag länkade till. Ingen dubblering.
Vet inte riktigt vad man ska hitta på...
elvira0
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 juli 2017, 15:31:59

Re: Adapter från Scart/S-video (DVD-spelare) till VGA-skärm

Inlägg av elvira0 »

Ja, det kanske blir lite krångligare, vet inte hur man löser det problemet, någon annan här kanske kan? :)
Skriv svar