Funderingar kring antenndragning till digital-TV med Boxer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Funderingar kring antenndragning till digital-TV med Boxer.

Inlägg av daspunner »

Finns antenn ansluten till en styck Boxer-box. Antennen sitter på vinden och jag skulle vilja ansluta ytterligare en styck mottagare. Inga uttag används i dagsläget utan kabeln är framdragen direkt till boxen.

F-splitter, räcker det? Dämpning, slutmotstånd, antennförstärkare?

Vad behövs?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Funderingar kring antenndragning till digital-TV med Box

Inlägg av TomasL »

Beroende på signalstyrkan så kan du behöva en stärkare med två utgångar, där du individuellt kan ställa förstärkningen.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Funderingar kring antenndragning till digital-TV med Box

Inlägg av E Kafeman »

Finns marginalerna på signalstyrkan? Fungerar det med nuvarande TV felfritt vid kraftigt regn på alla kanaler?
Om signalstyrkan är god kan man prova med en splitter. Signalen kommer dämpas något till nuvarande TV, så därför är det inte lönt om man redan har svag signal.
Mellanförstärkare kan behövas om signalen är svag, men det finns ingen garanti då förstärkaren även förstärker befintligt brus samt lägger till sitt egna brus.
Då får man försöka minska förlusterna på annat sätt, bättre och kortare koax-kabel , bättre antenn, bättre antenn-placering.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Funderingar kring antenndragning till digital-TV med Box

Inlägg av daspunner »

Allt var ett virrevarr och jag skall skrota bort mycket o börja från början hade jag tänkt. Har en förstärkare ifrån Triax som har vred som man justera UHF/VHF-banden separat. Se länk nedan:

http://www.triax.se/FindProduct/Product ... 3E8F57F%7D

Om jag väljer o skippa uttag och kör kabeln rätt i TV/Box, kommer det funka? För de flesta uttagen har väl nån form av dämpning? Känns ju aningen bakvänt att först förstärka för att sedan dämpa.
Skriv svar