Paralellkoppla 2 elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av Oltronix »

Säga att man har 2 elverk på 1000W vardera och vill damsuga i tex en bil eller båt utan sladdavstånd till 230V. Hur gör man?
Man kan förståss köpa ett elverk på 2000W. Tungt och dyrt. Skaffa en mindre effektslukande damsugare. Jag vet inte hur bra,de små som man laddar upp, är på att suga. Åka till varvsbrygga eller mack där de säljer el. Mackdumsugare är kassa. Jag har inte prövat alla. Köpta konverter på 2000W. Låter som mycket ström (brand) och dyrt. Köpa växelströmsgenerator till motorn som lämnar 230V. Vet inte om sånna finns för småbåtar. Stora fartyg har separata generatorer men det finns även axelgeneratorer.

Jag vill inte göra något av ovan. Det är mycket mer intressant att koppla i hop elverk.

Ps
Hittade detta
https://www.egrillen.se/kipor-parkoppli ... SmEALw_wcB
https://www.byggahus.se/forum/threads/k ... erk.81748/
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av ViktorSigg »

Allt går, men det beror på hur avancerat du vill göra det.

1)Elverken måste synkroniseras i hastighet.
2)Elverken måste synkroniseras i fas, alltså sinuskurvan måste vara på ungefär samma ställe på båda generatorerna, annars blir det kortis med risk för förstörda vevaxlar osv osv. när du kopplar ihop dom.
3)Lastfördelning måste ske på något sätt, vilket inte är så enkelt som det låter när man har en last som varierar mycket (dammsugare av/på) som är mer än vad en av generatorerna klarar.

Normalt har man en "master" generator som bestämmer frekvensen och tar upp större delen av lasten, salmt "slave" som då blir låst till frekvensen på mastergeneratorn och tar upp en mindre del av lasten.

Kort sagt, med "vanliga" generatorer så är det inte värt mödan att trixa till en infasningsutrustning. Med invertrar så verkar det ju finnas lösningar precis som i länken du visa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av grym »

ta en dammsugare med allströmsmotor, likrikta från vart och ett av elverken, och koppla ihop likspänningen, klart..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av danei »

Du kan inte köra en dammsugare på 230V DC
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av grym »

en med allströmsmotor och utan varvtalsreglering, jopp, det kan man , det är därför jag skrev med allströms motor :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av danei »

Men om du ska köra den på DC måste spänningen vara lägre.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av grym »

samma medelspänning som ac'n men minus spänningsfallet över likriktarbryggan
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 581
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av Synesthesia »

Om man kör oglättat och använder varsin likriktare från de båda elverken så borde man få lite spännande interferenser som hörs på dammsugarmotorns varvtal. Se också upp för att det kan bli spänningsförande mellan de olika elverkens skyddsjordar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av danei »

Nja, eftersom motorn har en induktans så kommer likströms impedansen att vara lägre än den är för växelström. Jag vet dock inte hur stor skillnaden blir.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av Elman »

Inverter elverk gillar sällan överlaster som vid motorstarter, kipor kabeln verkar var någon synk kabel så att det ena triggar den andra omriktaren i elverk nummer 2
Denna lösning fungerar inte på "vanliga generatorer" att synka med endast AVR och enkel "fläkt" reglering på gasspjället men och andra sidan är dessa elverkr inte lika kinkiga på överlasten då endast motorn och frekvensen sjunker.
bygga/köpa en mjukstart borde fungera samt att ha en billig dammsugare under 1000w
Att fasa samman 2x 230v generatorer med ingen massa och redan från början ostabil reglering på frekvensen ser jag som mission impossible men jag har inte testat. Har ett kina elverk 2kw med kass motor liggandes om intresse finnes..

/P
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Paralellkoppla 2 elverk

Inlägg av haben12 »

Man behöver ett aggregat med inställning för "Speed Droop", lite större aggregat har detta antingen mjukvarumässigt eller via varvtalsregulatorn. På woodward regulatorer finns det ett stort vred uppe till vänster för att kunna ändra droopen. Lite förenklat kopplar man börvärdet för varvtalet till effektuttaget, tex 52Hz på tomgång och 48Hz på fullast.

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Droop_speed_control
Skriv svar