18650, urladdade = döda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6073
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

18650, urladdade = döda?

Inlägg av FormerMazda »

Fick ytterligare ett par makita-batterier av snickarkompisen. Han vägrar fortfarande erkänna att makita har problem med batterierna, fanboy.. :D

Men ett av paketen så såg faktiskt cellerna mycket snyggare ut visuellt i. (US18650VTC4 for those of you playing along at home) Inga hade läckt eller på annat vis skvallrade om dess skick.
Så jag bände glatt isär paketet, ett 18V 4Ah, och skulle börja ladda dom en och en i min iMax B6 eller vad den heter. Men LiPo-laddning går inte, för låg spänning. Så jag mätte, och alla celler ligger runt 2V. Oh great, dom är döda är min tanke nu. Men jag satte laddaren i NiMh-läge, mosade på med 2A laddström och spänningen steg rätt snabbt. Då kan man starta LiPo-laddning, och enligt laddaren får den i dryga 2Ah i varje cell. Nu har jag bara börjat, men efter ett par timmars vila efter laddning så ligger spänningen kvar på dryga 4,1V.

Vad tror ni, finns det hopp? Kan cellerna fortfarande ha kvar sin 2Ah-kapacitet?
Ska testa en urladdning/laddcykel på ett par celler sen också.
RobinN
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 december 2015, 14:30:20

Re: 18650, urladdade = döda?

Inlägg av RobinN »

De kan ha tappat en del kapacitet, men jag tycker jag har fått igång ett helt gäng så de fungerar ganska bra. Har dock inget att mäta kapacitet med, men laptopceller som jag har tagit har hållit bättre efter start med labaggregatet än vad Kinaceller jag har hemma gör

.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 18650, urladdade = döda?

Inlägg av danielr112 »

Glöm kinaceller. Många är bara 300-800mAh...

kör upp de urladdade cellerna till över 1-3v beroende på laddare och ladda upp sedan som normalt. Ja dom tappar lite och har dom legat länge kan du få problem men av runt 6000 celler som jag bearbetat senaste året samt av dessa då flertalet hundra varit under 1v och ändå över 2Ah i kapacitet ännu och har funkat bra för mig
FormerMazda
Inlägg: 6073
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 18650, urladdade = döda?

Inlägg av FormerMazda »

men av runt 6000 celler som jag bearbetat
:shock: :shock: :shock:

Ja då tar jag din erfarenhet till mig och fortsätter att ladda dom. :D
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 18650, urladdade = döda?

Inlägg av danielr112 »

20170131_092700.jpg
Här har du några av dem :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6073
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 18650, urladdade = döda?

Inlägg av FormerMazda »

Jösses Amalia!
Vad har jag missat nu?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33743
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 18650, urladdade = döda?

Inlägg av Glenn »

min tjinesladdare har lyckats rädda i princip alla celler jag testat med, och fått upp dom till nästan originalkapacitet.

De flresta kommer från laptop-batteripackar där laptopne tycker att dom är paj, sen har jag frösökt med min imaxladdare som också vägrat, sen köper man en billig laddare på ebay och den fixar allt..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23606
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 18650, urladdade = döda?

Inlägg av Henry »

Många laddare laddar inte alls om det går under en viss spänning då de anses osäkra, speciellt i en dator, men det går att komma förbi genom att ladda de som Ni-Mh batteri med låg ström, runt 0.01C, tills de kommit upp till strax över 3V då man kan fläska på max men förstås innan det ändra om för lithium.

Billiga kinaladdare kan helt sakna säkerhet och skiter i det mesta och drar på fullt vilket kan få grejer att hända i värsta fall så skadar inte att ha lite koll med sådana.

Kapaciteten kan kanske vara rätt ok men den inre resistansen har gått upp betydligt, men är det lite lägre strömmar så fungerar laptop batterier helt ok.

Har en bärbar där batteriet bara räcker ca 17 min om jag bara tittar i pdf, ser jag på en video så ca 5 - 6 min. Den är en 4-5 år så inget konstigt egentligen men använder den rätt sällan numera så jag har inte lyckat övertala mig än att köpa ett nytt batteri till den.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 18650, urladdade = döda?

Inlägg av danielr112 »

Skriv svar