Kommunikation från takterass till lgh

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Kommunikation från takterass till lgh

Inlägg av maDa »

Vi har en takterass på huset, och den ligger tre våningar upp (2 lgh mellan) Jag tänkte göra ett försök till att samla in lite temperatur, jordfuktighet och annat där uppifrån - mest som kul grej egentligen.

Jag har lite radios av typen RFM69HW som är 868Mhz med 20dBm effekt. I lägenhet får jag ungefär -42dB RSSI med nuvarande antenner. -66dB i källaren med 1 lgh mellan. Men får inget från taket var jag än lägger den eller riktar antennen. Bakom huset finns ett lika högt hus,

Går det att lösa? Kan man studsa mot husväggar? Riktantenn? Rundstrålande? Bygga själv? Kom med alla tänkbara förslag :)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Kommunikation från takterass till lgh

Inlägg av Biker »

Prova o studsa helst mot plåt
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kommunikation från takterass till lgh

Inlägg av Klas-Kenny »

Ligger det någon form av plåttak under terrassen? I så fall är det ju inte jättelätt, studsa på något vis lär vara enda sättet, om du inte kan placera antennen utanför taket.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kommunikation från takterass till lgh

Inlägg av maDa »

Nix, asfaltsmatta samt betong, till min kännedom. Men väggstuds är nog grejen. Satte mottagaren i fönstret, med antennen vinklat mot grannhusväggen. Tog emot två meddelande på -86dB, men sen verka batteriet blivit för klent.

Har funderat de senaste dagarna på hur jag ska pussla ihop strömförsörjningen. Tanken är att det ska gå på batteri, och laddas med solpanel.

Arduinon fungerar ner till 1.8V, men radion vill ha 2.4-3.6V vid 20dBm. Solpanelen jag har ger 5-6V vid fullt solsken.
  • 2xAA NiMh2 sjunker till 2.4V ganska snabbt, vilket stänger av radion. Hade fungerat vid lägre effekt (1.8V<)
  • 3xAA NiMh2 ger 3.6-4.5V, vilket måste begränsas.
  • 4xAA MiMh2 ger behöver 6V, vilket gör att solpanelen räcker dåligt. Kommer behöva elda av mycket i en LDO.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kommunikation från takterass till lgh

Inlägg av mrfrenzy »

Låt micron försörjas direkt från batteriet och kontrollera en mosfet som slår på strömmen till LDO och radio när det ska sändas.
Skriv svar