helvågs spänningsfyrdubblare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
urgent
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mars 2012, 11:47:53

helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av urgent »

Hej. Jag håller på med en motordrivkrets som kräver dubbel matning, och har förut tänkt använda endast
en sekundärlindning på transformatorn för att åstadkomma positiv och negativ spänning, men har förstått
att detta inte är särskilt hållbart då man vill plocka ut större strömmar.

Nu har jag hittat följande krets på två ställen (den till höger i bild):

Classic-Full-Wave-CT.jpg
Har provat simulera den i multisim utan problem, men en annan simulator klagar över att kondensatorerna
till vänster om diodbryggorna blir överspända. Och rent intuitivt känns det farligt att ha eletrolytkondingar
som får ström från "fel" håll.

1. Har multisim rätt och detta är okej?

2. Jag har inte en transformator med centertapp, däremot två sekundäruttag, så tänkte helt sonika koppla
koppa ihop "nollan" hos den ena med "fasen" hos den andra och få en konstgjord centertapp, är det ok?

3. Transformatorn har två sekundäruttag på 12V AC, max 4.16A. Enligt simulator får jag en utspänning på
ca +/- 30V DC, hur många ampere kan jag få ut?

4. Om jag kopplar kretsen direkt till lasten på 17 ohm så krävs väldigt stora kondensatorer, kan jag ha lägre
värden på dessa om lasten ligger på andra sidan av lm317/lm337?

5. Går det bra att parallellkoppla flera lm317 respektive lm337 och få ut flera reglerade positiva och negativa
spänningar?


Tack på förhand :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av Icecap »

Du griper detta an helt fel!

Du har två sekundärlindninger - gör då så att du har en likriktarbrygga + laddningskonding på vardera.
Nu har du två spänningar som är isolerat ifrån varandra, koppla ihop minus på den ENA med plus på den ANDRA, detta ihopkopplade punkten är nollan, sedan har du en minus och en plus som är just detta.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av limpan4all »

Jag tycker att din första plan känns tillräckligt bra.
Båda dina bilder kräver transformatorer med dubbla sekundärlindningar (center tap).

Att göra en dubbel halvvågslikriktning kräver EN sekundärlindning TVÅ dioder och TVÅ kondensatorer inget mera (+-U peek är Urms*SQR2) så med 10V RMS på sekundären så kommer du att få ut tre ledare som har +14,142V samt -14,142V och 0V (återledaren).
Den enda nackdelen är att kondensatorerna "måste" vara ungefär minst 10 000uF per Ampere som man planerar att lasta med istället för ca 3 300uF per Ampere för en helvågslikriktad lösning för att få ungefär samma ripplespänning.
Självklart kan man finräkna på det hela för att få fram exakta ripplet, men som grov approximation så funkar det.

Så det blir en billigare transformator men en betydligt högre kostnad för filterkondensatorerna, vad som är den lägsta kostnaden totalt kan bara du avgöra, för det beror på en massa olika faktorer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av Icecap »

limpan4all: läs gärna punkt 2 i första inlägget.

Men nu - där jag läser mer noga - ser jag att det är 2 st 12V lindningar som finns och det önskas ±33V.

Det kan bara lösas vid att seriekoppla lindningarna och göra en halvvågslikriktning till den positiva och negativa spänningen.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av limpan4all »

Nu har det kommit mera information...
Koppla ihop dina sekundärlindningar och kör dubbel halvvågslikriktning 47 000 uF är bra värden på kondensatorerna du behöver samt minst 6A på dioderna men jag skulle ta 10A-16A minst.

2. Ja, men du får inte den utspänning som du vill ha (Se Icecap´s svar).

3. 2A (4A RMS AC är samma sak som 4A DC i stora drag (om man skall vara petig så lastar man kärnan hårdare med en likriktad och filtrerad DC last än en rent resistiv AC last))

4. ??? Kondensatorerna avgör hur mycket rippelspänning du får ut innan nästa period ut från transformatorn trycker på med mera ström. OM delar av din last tål hög rippelspänning så kan de läggas före regulatorerna som isoleras med egna kondensatorer och dioder.

5. Ja, på ingångssidan, LM317/LM337 funkar mycket dåligt att parallellkoppla på utgångssidan (för att få mera ström).

EXAKT vad vill du göra, beskriv det så blir det enklare...

Och för lite självstudier http://www.smcelectronics.com/DOWNLOADS ... OLTREG.PDF
Bättre bok finns inte att få tag på, den innehåller ALLT vad du behöver veta... Kanske inte helt lätt första gången men oerhört bra när man väl kommit över inlärningströskeln.

Tyvärr tar den inte upp halvvågslikriktning (kapitel 8) särskillt väl (inte alls) men all matematik finns med så man kan räkna ut det mesta ändå.

EDIT: Ändrat strömmen (svar 4) till hälften pga betendet/lasten på transformatorn vid denna typ av koppling (var 4A nu 2A). Kan återgå till 4A men då måste det in drosslar innan kondensatorerna så att strömmen blir mera AC lik (blir stora klumpiga och dyra)...

EDIT: Icecap: rent internt mellan oss i ditt första svar som iochför sig är överspelat så är du lite lyxig, det räcker med en diodbrygga (totalt 4 dioder), 2 bryggor (8 dioder) är bara lyx och onödigt, eller hur :)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av SM7CZR »

Seriekoppla de två sekundärerna på trafon och använd skarvpunkten som mittnolla, precis som du skrev i början!
Sen kan du använda helvågslikriktning med fyra dioder, två elektrolyter, skulle inte detta ge tillräcklig ström?
+- supply.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av limpan4all »

Jo, men bara halva den önskade spänningen :vissla: , och man kan inte ta ut mer än ca 3,33A DC utan att lasta trafon för mycket...
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av SM7CZR »

Ooops! Jag missade spänningskravet, 33Volt. :doh:
urgent
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mars 2012, 11:47:53

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av urgent »

Tack för alla svar oavsett vad ni svarat :)

Okej jag tar det från början.

Jag har en krets med fyra OP som skapar triangelformad AC med återkoppling för att driva en motor.
Jag behöver en dubbel spänningsmatning som ger ca +/- 30V DC före spänningsregulatorerna.
Strömkravet för kretsen är max 1,5A.

Jag har hittat mer än ett exempel på kretsen till höger i bilden som utifrån en transformator med
+12V 0V -12V ger ca +/- 30V DC ut.

Jag har hittat en lämplig transformator på 100VA med två sekundärer a 12V AC / max 4.16A.


1. Så om jag köper transformatorn ovan och kopplar ihop ena sekundärens nolla med den andras
fas så får jag i praktiken en transformator med +12 0 -12 eller hur?

2. Jag har provat den här kretsen i multisim och den fungerar, men som sagt, det känns "farligt"
att ha polära kondensatorer i en krets där strömmen går fram och tillbaka. En annan simulator
klagar över det. Tankar?

3. Givet att transformatorn har en kapacitet på 4,16A per lindning, hur nära kravet på 1,5A kommer jag?

4. Det går naturligtvis att laborera med kondensatorstorleken men intressent höra era förslag, hur man
ska tänka.

5. Tanken är att den råa utspänningen kring +/- 30V DC från kretsen ovan ska ge upphov till tre stabila
spänningspar: +/- "30"V, +/- 21V och en varierbar mellan +/-4V till +/- 21V

Pluspolen ska alltså leda till 3 st separata lm317-kopplingar och minuspolen till 3 st separata
lm337-kopplingar. Är det görbart?


Mvh :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av limpan4all »

1. Nja, du får två AC spänningar som ligger i 180 graders fasskillnad. Men efter likriktning och filtrering så får du +16,97V 0V och -16,97V så det är nästa rätt.
2. Jag gillar den inte heller alls.
3. Med din kretslösning, ingen aning alls. Med dubbel halvvågslikritning minst 2A och du behöver ca 22 000uF kondensator, fast du kan börja på valfritt värde och se vad du får för ripple.
4. du kommer att ha en halvperiod av AC som samt en halvperiod som är 0V då kan du räkna på urladdningstiden 15ms och dina 1,5A sen måste du bestämma dig för vad som är OK ripple sedan allt in i formeln och C kommer ut.
5. Ja det är fullständigt görbart (den reglerade +-30V kommer att vara allra värst att få till pga att då är inverkan av ripplet som störst). MEN om du bara skall driva motorn ,ed +-30V så kan du tåla ganska mycket ripple och då blir det enkelt.

Du kan med fördel halvvågslikrikta till varje spänningsregulator och ha separat filtrering då räcker det om du optimerar kondensatorn för just den strömmen och det ripplet som är acceptabelt (minskar även förlusteffekten i regulatorerna så det är en mycket bra metod).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: helvågs spänningsfyrdubblare

Inlägg av prototypen »

urgent skrev:Tack för alla svar oavsett vad ni svarat :)



1. Så om jag köper transformatorn ovan och kopplar ihop ena sekundärens nolla med den andras
fas så får jag i praktiken en transformator med +12 0 -12 eller hur?


Mvh :)

Köp inte den transformatorn, köp en med 2 st 24 V lindningar, hemskt mycket enklare och bättre.
Det finns en möjlighet med din 2x 12. V trafo med halvågslikriktning ena halvperioden positiv spänning och andra negativ.
Det finns en fara med detta om belastningen inte är lika för positiv och negativ spänning då det ger överlagrad likström i transformatorn.

Protte
Skriv svar