Bygga dimmerstyrd saftblandare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NoiseMaker
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 oktober 2014, 21:40:46

Bygga dimmerstyrd saftblandare

Inlägg av NoiseMaker »

Hej!
Köpte en begagnad blå saftblandare härom dagen, men den visade sig vara kass (20 kr i sjön).
Började fundera på möjligheten att bygga en egen. En variant skulle kunna vara att den var helt elektronisk och med DMX-styrning, men det tror jag blir för komplicerat för mig.

Alternativ två är en som går att sätta på ett dimmerstyrt uttag. Men i så fall vill jag att ljuset ska vara konstant men hastigheten på snurran styrs av inspänningen. En 20 W LED drar väl inte så mycket kräm och skulle alltså kunna tändas i början av dimmerkurvan och sedan lysa tills spänningen försvinner.
Det man behöver är då en motor till reflektion som går på 230 V och sedan någon form av transformator till LED:en som klarar variabel inspänning.
Låter detta genomförbart? Finns det något bättre sätt som inte kostar skjortan?
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Bygga dimmerstyrd saftblandare

Inlägg av matsadona »

Påminner om ett projekt jag labbade med på Hedenhös tid då jag ville ha en saftblandare, inköpt på Hobbex (den där med utbytbara toppar i rätt, orange eller blått), som jag skulle ha bak på min Puch Dakota. Tanken var att låta batterierna som var i skulle mata lampan, men koppla motorn (via likriktare) till mopedens elsystem, och därmed får den att snurra med olika hastighet beroende på varvtalet. Det blev dock aldrig verklighet, oklart varför...

För att svara på dina faktiskta frågor, så borde det inte vara så svårt att DMX konvertera den. Finns väl både färdiga lösningar och ett antal olika Arduino projekt att kika på. Någon form av triac styrning till lampan och stegmotor till drivningen...
Skriv svar