Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Enligt SAE är den enda godkända kopparlegeringen CuNi 90/10.
Oavsett, fakta kvarstår, koppar vibrerar av, alltid i alla lägen.
Oavsett, fakta kvarstår, koppar vibrerar av, alltid i alla lägen.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Det kan jag hålla med om.koppar vibrerar av, alltid i alla lägen.
Rostfritt är ännu värre.
Inom industrin är det förbjudet med EKK-kabel, av samma orsak.
Däremot har jag aldrig varit med om att ett bromsrör har vibrerat av.
Utrostade vanliga bromsrör däremot har jag sett många av.
Troligtvis är vibrationerna i en bil så måttliga att det fungerar bra med koppar.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Jag har sett 1/4 mjuk koppar vibrera av, där det inte "finns några vibrationer".
Beträffande rostfritt, så beror det på vilken kvalitet man använder.
Beträffande rostfritt, så beror det på vilken kvalitet man använder.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
När jag räknade efter härom dagen så har jag skruvat fordon av alla typer i 40 år och jag har ALDRIG sett varken bromsrör eller bränslerör i koppar som vibrerat av, däremot rör av aluminium som borde förbjudas på vissa ställen samt kilometervis med sönderrostade bromsrör. Koppar-nickel är inte märkvärdigare att bocka och kona med rätt verktyg än nåt annat, vissa rostfria dimensioner däremot kan vara lite småtjuriga att få till bra konor på utan värme.
När vi nu är inne på rör så skulle den som kom på att ha en torpedgenomföring i plast med aluminiumrör på vardera sidan spärrats in i samma sekund som han la fram "innovationen".
När vi nu är inne på rör så skulle den som kom på att ha en torpedgenomföring i plast med aluminiumrör på vardera sidan spärrats in i samma sekund som han la fram "innovationen".
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Jag har heller aldrig sett något kopparrör vibrera av, i en bil, troligen pga att jag aldrig sett en bil där man använt ren koppar i bromsrören. (40 år)
Jag har däremot sett ett oräkneligt antal kopparrör vibrera av i kylanläggningar, och det på ställen där man inte förväntar sig det.
Personligen skulle jag aldrig få för mig att använda ren koppar, vare sig för bränsle eller broms i ett fordon.
Jag har däremot sett ett oräkneligt antal kopparrör vibrera av i kylanläggningar, och det på ställen där man inte förväntar sig det.
Personligen skulle jag aldrig få för mig att använda ren koppar, vare sig för bränsle eller broms i ett fordon.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Det är fullt tillåtet med kopparrör i bromsar på bilar, bränslerör också, och faran med det är kraftigt överdriven, då jag inte vet någon som sett det orsaka problem någonsin i just bromsrörsapplikationer.
Förr hade ju bilarna koppar i både bromsrör och bränslerör som standard, numera är det väl snarare så att man ofta byter ut till koppar, alternativt kopparnickel, men jag tror det säljs mer koppar än kopparnickel i lösmeter för just bromsreparationer, just för det är mycket enklare att hantera än kopparnickel.
Förr hade ju bilarna koppar i både bromsrör och bränslerör som standard, numera är det väl snarare så att man ofta byter ut till koppar, alternativt kopparnickel, men jag tror det säljs mer koppar än kopparnickel i lösmeter för just bromsreparationer, just för det är mycket enklare att hantera än kopparnickel.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Jag fick nedslag en gån i tiden vid besiktning när jag bytt bränsleröret mot just koppar, men det var en 25-30 år sedan.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Var det för att det var just koppar, eller nån annan anledning ? dom brukar vara lite gnöliga på klammring, placering och liknande på bränslerör.
Sen har jag för mej att man inte får använda vanliga VVS-rör heller, utan specefika bränslerör av koppar har tjockare gods.
En annan sak att tänka på är att racefuel tydligen är dåligt i kombination med både koppar och aluminium, om man nu mot förmodan kör sin bil på det.
Sen har jag för mej att man inte får använda vanliga VVS-rör heller, utan specefika bränslerör av koppar har tjockare gods.
En annan sak att tänka på är att racefuel tydligen är dåligt i kombination med både koppar och aluminium, om man nu mot förmodan kör sin bil på det.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Vem förbjuder EKK i industrin? De enskilda kardelerna i de flesta kraftkablar är väl grövre än de enskilda ledarna i en EKK kabel och borde därmed vara än mer utsatta för utmattningsbrott
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Lite OT:
Jag kan inte uttala mig om stationära kylanläggningar men i bilar vibrerar inga koppar rör av, har varit i "beröring" med den branschen i åtskilliga decennier och inte sett något sådant inträffa under normala omständigheter.
Det finns en anledning varför man ska ha klammer med rätt intervall på broms och bränsleledningar, följer man detta finns det inget bättre än koppar.
Många bilmodeller som hade problem med rost i bromsrören där byttes dessa ut mot koppar därefter inga problem.
Håller med tidigare uttalande om aluminiumrör, där har en hel del bränsleledningar och diverse AC komponenter skakat sönder och fått sprickor som orsakat läckage.
Jag kan inte uttala mig om stationära kylanläggningar men i bilar vibrerar inga koppar rör av, har varit i "beröring" med den branschen i åtskilliga decennier och inte sett något sådant inträffa under normala omständigheter.
Det finns en anledning varför man ska ha klammer med rätt intervall på broms och bränsleledningar, följer man detta finns det inget bättre än koppar.
Många bilmodeller som hade problem med rost i bromsrören där byttes dessa ut mot koppar därefter inga problem.
Håller med tidigare uttalande om aluminiumrör, där har en hel del bränsleledningar och diverse AC komponenter skakat sönder och fått sprickor som orsakat läckage.