Voltage rail splitter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Voltage rail splitter

Inlägg av TheKey »

Hej
Jag har läst en del om detta på olika engelskspråkiga forum men vet inte vad man brukar kalla det på svenska. Jag har, i vilket fall som helst, försökt använda mig av denna:
rdiv.png
Nånting går snett dock. Det kommer ingen ström ur den, eller i alla fall alldeles för lite. Om jag tar bort kondensatorerna däremot så funkar det. Jag har läst att detta med bara två motstånd ska vara en tämligen instabil lösning. Jag har tänkt använda den till en preamp som jag nämnt på annat håll. Jag ska alltså inte använda batteri utan en ac/dc- adapter. Vad kan bli problematiskt med den allra enklaste två-motståndslösningen? Vad rekommenderar ni istället, i så fall? Och vad heter det på svenska?
MVH
Heikki
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av Icecap »

Om kondensatorerna ändrar slutresultatet är de trasiga eller felvända.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av anders_bzn »

Virtuell jordpunkt eller bara virtuell jord. Kopplingen som du ritat är väldigt ostabil om man snedbelastar den, var som händer med kondensatorerna vet jag inte utan att mäta. I kopplingen som du har nu så får du flera kiloohms utimpedans, om man lägger till en OP så får man 10-tals ohm. Den virtuella jorden bör ha väsentligt mycket lägre utimpedans än det man ska driva.
v_gnd.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av Icecap »

Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av anders_bzn »

Där ser man, smidigt!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av prototypen »

Smidigt pris också.

Men om vi återvänder till orgnalkopplingen som ska driva en preamp, rätt gjord är den symmetrisk och belastar pos och neg spänning lika, skulle det diffa lite så är det inte hela världen, det är en liten AC signal som ska förstärkas.
Kondensatorerna minskar impedansen i de frekvensområden som är intressanta.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av Icecap »

Jag håller med prutte - men originalproblemet var ju att det antingen var något fel med kondensatorerna eller att de var felvända.
Samtidig var "Det kommer ingen ström ur den, eller i alla fall alldeles för lite" ett säkert tecken på att den blir använd fel eller att TS saknar kunnande om hur det hela hänger ihop.

Är det bara mittpunkt till en pre-amp SKA det knappast gå någon ström av betydelse.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av TheKey »

Att TS saknar kunnande om hur det hela hänger ihop stämmer definitivt. 8)
Jag försöker suga åt mig och lära mig så mycket jag kan. Vad gäller kondensatorerna så har jag vänt dem helt enligt schemat, det vet jag med säkerhet. Jag får väl försöka igen med nya kondensatorer då. Men om jag förstått Protte rätt så räcker det egentligen med motstånden eftersom preampen drar så lite ström, eller?
Jag tänkte ha en 15v ac/dc adapter och boosta upp den till 30V för att sedan splitta den. Finns det några fällor där som jag ska tänka på? Om jag vill driva två preampar med samma ström, är det bara att prallellkoppla från boostern till ett nytt motståndspar? Jag kanske uttrycker mig fel, men ja....
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av TheKey »

Icecap skrev:
Ja, jag har sett den också, men trodde att den kanske inte skulle räcka till, fast jag har nog fattat nu att den klarar det med råge. Den är definitivt ett alternativ i så fall.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av TheKey »

anders_bzn skrev:Virtuell jordpunkt eller bara virtuell jord. Kopplingen som du ritat är väldigt ostabil om man snedbelastar den, var som händer med kondensatorerna vet jag inte utan att mäta. I kopplingen som du har nu så får du flera kiloohms utimpedans, om man lägger till en OP så får man 10-tals ohm. Den virtuella jorden bör ha väsentligt mycket lägre utimpedans än det man ska driva.
v_gnd.JPG
Ok, tack. Funkar det med vilken opamp som helst t ex opa137?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av prototypen »

Det funkar säkert, den tål 36 volt så det ska nog gå bra.
Sätt kondensatorer från både plus och minus till utgången på OP på samma sätt som ditt ursprungliga schema med motstånden
Protte
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av Pedalosaurus »

Jag har använt den här typen av koppling i nästan alla mina OP- byggen utan problem. Det är ju egentligen en biasspänning på halva matningsspänningen man åstadkommer. Schemat på spänningsdelare plus OP-amp är en bättre lösning. Men om du bara ska ha en bias till den ickeinverterade ingången i en förstärkarkoppling så duger den bra. Vid en äkta dubbelmatning är det ju "nollan" eller jorden man använder som bias.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av MiaM »

Två frågor:
Hur lite är "för lite" ström? Hur yttrar sig problemet?

Vad har du för grej för att "boosta" spänningen in? En DC-DC-omvandlare?

Den gamla klassiska lösningen på det här var väl annars att ha en nätadapter som bara är en ren trafo, som alltså ger AC ut. Då gick det att halvvågslikrikta de båda halvperioderna för att få en hyggligt stor symmetrisk matning.

Men om du bara har DC att tillgå, så är det kanske enklast att skaffa en DC-DC-omvandlare som ger samma spänning ut som in, men med omvänd polaritet? Då får du dubbel/symmetrisk matningsspänning.

Håller med andra, kopplingen borde funka utmärkt för att driva en preamp. Om du har din preamp inkopplad och får alldeles sned spänning så kolla så att du inte råkat välja fel motståndsvärde nånstans. Dubbelkolla också så att preampen inte innehåller något som i sig är rätt lågohmigt och osymetriskt, t.ex. nån specialkrets (typ kompressor eller liknande), lysdiod eller liknande, som matas via mittnollan.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av TheKey »

Det här är lite pinsamt. Jag upptäckte, efter att jag suttit och slitit mitt hår ett bra tag, att jag hade missat att lägga en lödning mellan motstånden och kondensatorerna :doh: Klantig är jag!
Ja, nu funkar det som det ska.
Jag har inte haft några problem med sned spänning. När jag mätt så har det varit likadant på båda sidor.
Men om jag följer schemat som jag bifogade överst och sedan kör den virtuella jorden genom en op amp enligt Anders schema då blir det bra? Och impedansen på jorden blir tillräckligt låg? Eller ska jag skippa kondensatorerna?
För övrigt är jag mycket tacksam för all hjälp. Tur för mig att ni har tålamod med mig :)
Alltså, jag har en ac/dc adapter på 15v som jag tänkte använda men eftersom jag fått för mig att ina217 funkar bäst med 15v matning tänkte jag använda en dc/dc-omvandlare som boostar till 30v och därefter splitta signalen. Är det en dum idé?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Voltage rail splitter

Inlägg av prototypen »

Varför inte hitta en till AC/DC adapter, behöver inte ge exakt 15 volt heller så klarar du dig runt MÅNGA problem.
Den där boostern låter som något switchat, den kan ge störningar som hörs.

Fortsätter du med din splitter så kan du skippa OP:n men INTE kondensatorerna. Kondensatorer ska finnas i alla elektronikprojekt, annars så funkar det inte.

Protte
Skriv svar