DC offset på preamp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

DC offset på preamp

Inlägg av TheKey »

preamp (kopia).jpg
Hejsan
Den inringade delen på bilden är ju till för att förebygga DC offset, om jag förstått saken rätt. Min frågor är helt enkelt: Hur nödvändigt är det egentligen? Hur märker man DC offset i ljudet? Om jag balanserar utsignalen, påverkar det på något sätt benägenheten att DC offset uppstår?
MVH
Heikki
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
NicklasG
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 november 2010, 12:21:56

Re: DC offset på preamp

Inlägg av NicklasG »

Databladet beskriver det ju bra:
"
R4 and R5 provide a path for input bias current of the INA217.
Input offset current (typically 100nA) creates a DC differential
input voltage that will produce an output offset voltage. This
is generally the dominant source of output offset voltage in
this application. With a maximum gain of 1000 (60dB), the
output offset voltage can be several volts. This may be
entirely acceptable if the output is AC-coupled into the
subsequent stage. An alternate technique is shown in Figure 4.
An inexpensive FET-input op amp in a feedback loop drives
the DC output voltage to 0V. A2 is not in the audio signal path
and does not affect signal quality
"
Sätt en kopplingskondensator före nästa steg så kan du utesluta denna DC-justering.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: DC offset på preamp

Inlägg av rvl »

Men är det "several volts" offset på utgången, så kan ju signalen riskera köra i golvet eller taket med distorsion som följd trots kopplingskondensator. (Om inte spänningsmatningen är several several volts.)
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: DC offset på preamp

Inlägg av TheKey »

NicklasG skrev: "
Sätt en kopplingskondensator före nästa steg så kan du utesluta denna DC-justering.
Hmm. Hur gör jag då? Alltså, jag kan verkligen inte så mycket elektroniktermer Jag vet vad en kondensator är, men inte vad som menas med kopplingskondensator, och jag är inte helt säker på vad du menar med "före nästa steg" heller.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1878
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: DC offset på preamp

Inlägg av carpelux »

En kopplingskondensator är en kondensator som sitter emellan två steg och vars uppgift är att blockera likspänning men släppa fram växelspänning (= den önskade signalen).
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: DC offset på preamp

Inlägg av TheKey »

Ok. Så om jag förstår saken rätt, så skulle i så fall kondensatorn sitta på utsignalen, före transformatorn? (Jag kommer alltså att balansera utsignalen med en transformator) Åt vilket håll ska pluspolen sitta? Eller ska den vara bipolär? Hur stor capacitans?
NicklasG
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 november 2010, 12:21:56

Re: DC offset på preamp

Inlägg av NicklasG »

Jag har själv inte jobbat så mycket med audiotransformatorer men jag ser inget hinder att använda en avkopplingskondensator mellan förstärkaren och transformatorn. Visserligen släpper inte transformatorn igenom DC men det kan nog få en del oönskade konsekvenser att lägga på en DC-komponent på primären.
För att du du inte ska få effekten av ett högpassfilter ska kondensatorn väljas så att reaktansen [X=1/(2*pi*f*C)] är låg jämfört med transformatorns impedans vid de lägsta frekvenserna. Ex: impedans 10 kOhm så vi önskar X<3 kOhm vid 50 Hz => C minst 1 uF.
Elektrolytkondensatorer bör undvikas om du vill ha perfekt ljud.
Är det lägre impedanser det handlar och man vill ha perfekt ljud blir det en stor plastfilmskondensator och då är det bättre att välja kompenseringskretsen med op-ampen.
Jag är i kanten av mitt kunskapsområde nu så andra får gärna påpeka om ni tycker jag har fel.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: DC offset på preamp

Inlägg av TheKey »

Hmm....ok. Transformatorn är på 600 ohm. Så jag antar att opamplösningen är vad jag ska hålla mig till då. Tack.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: DC offset på preamp

Inlägg av jesse »

Äsch, jag hade hängt på en elektrolyt på 100 - 220 µF ungefär och testat. Eller kört utan kondensator (en DC-spänning på 3 volt skulle ge en bias-ström på 5 mA genom transformatorn. Det hade antagligen inte påverkat något.

Men det kan ju vara intressant att se vad det blir för DC-spänning på utgången i verkligheten, så om du använder OP:n, prova att koppla bort den tillfälligt (om det inte blir för krångligt) för att se vad skillnaden blir.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DC offset på preamp

Inlägg av MiaM »

Trafon är ju på ungefär 600 ohm inom det frekvensområde den är specad för, men vid likström har den klart lägre resistans.

Om du vill slippa OP:n så kan du låta utgången gå till trafon, men sen låta trafons signaljord gå via en konding till signaljord, men samtidigt också till pin 5 på INA217. Det bör rimligtvis ge samma resultat, även om kopplingen då blir låst till just trafon.

P.S. varför vill du ha aktiv elektronik för att göra om balanserat till obalanserat, men sen trafo åt andra hållet?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: DC offset på preamp

Inlägg av jesse »

Jaså, 600 ohm var impedansen.... Jag tänkte DC-resistans. Känner inte till såna där audio-grejer, men det borde jag ha fattat. :oops:
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: DC offset på preamp

Inlägg av TheKey »

MiaM skrev:Trafon är ju på ungefär 600 ohm inom det frekvensområde den är specad för, men vid likström har den klart lägre resistans.

Om du vill slippa OP:n så kan du låta utgången gå till trafon, men sen låta trafons signaljord gå via en konding till signaljord, men samtidigt också till pin 5 på INA217. Det bör rimligtvis ge samma resultat, även om kopplingen då blir låst till just trafon.
Menar du att trafons jord på utgången ska gå tillbaka till signaljorden som redan är kopplad med utgång 5 och även till jorden på utgångskontakten?
MiaM skrev:P.S. varför vill du ha aktiv elektronik för att göra om balanserat till obalanserat, men sen trafo åt andra hållet?
Den frågan förstod jag inte riktigt. Menar du att jag skickar in balanserad signal i ic:n som sedan skickar ut en obalanserad utsignal? Det är ju inte direkt nåt jag kan påverka om jag vill använda ina217 eller ssm2019. Fast du kanske menade nåt annat?
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DC offset på preamp

Inlägg av MiaM »

Menar ungefär såhär:
preamp (kopia).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: DC offset på preamp

Inlägg av TheKey »

Ok. Jag fattar :) . Om jag gör så så får jag alltså bort eventuell DC offset? Det verkar ju betydligt simplare.
Skriv svar