Serie till USB-adapter, problem i början?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av Glenn »

..Och om det är efter garantitid då ?

Men jag kan väl hålla med om att det egentligen inte är FTDI's problem ifall piraterna inte lyckas göra tillräckligt bra kopior egentligen, men det
är ju tråkigt när man som konsument köper något och inte vet huruvida tillverkaren använt piratkopierade kretsar eller ej.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av Mr Andersson »

Jo det är väl just det som gett dem dålig PR. Jag har full förståelse att de vill försöka stoppa piratkopiering, men att attackera slutkonsumenterna istället för pirattillverkarna är helt fel tillvägagångssätt.

Ja men då lär väl sig folk att de ska sluta köpa piratprodukter? Nä, men pirattillverkarna lär sig att de ska kopiera något annat chip istället. Konsumenterna kommer ändå fortsätta köpa kopior. Dels för att det är billigt, och dels för att de har inte kompetensen att avgöra om en ic är kopierad eller inte. Samtidigt börjar legitima tillverkare undra om de vågar använda FTDI-chip i framtiden då de inte själva har 100% kontroll på leverantörskedjan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av Glenn »

Det borde ju vara i FTDI's intresse att bistå tillverkare med sätt att verifiera deras komponenter.

..Tyvärr läser ju även asiaterna som kopierar det så det blir ju katt-och-råtta-lek.

Jag köpte för flera år sedan en ny HKS SSQV dumpventil på ebay, den var lite väl billig men såg ut att vara väldigt hög kvalitet när jag väl fick den, så jag kikade på HKS sida och dom hade mycket riktigt nåt i stil med "how to spot countferfeit products", där fanns det om jag minns rätt tio punkter man skulle titta på med bilder på original och pirat.

Det var bara det att min checkade in som original på alla utom två, och där var det lite tveksamt, mest troligt är det väl en kopia, men dom hade väl läst guiden och försökt åtgärda "felen", min hade exempelvis hologram i den nedsänkta logon, proportionerna på logon var rätt, tillbehören var rätt, texten på kartongen var rätt, ironiskt nog var ett av felen att manualen till min uppenbart var kopierad (på en fotokopiator), medans originalet skulle ha tryckt manual.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av MiaM »

Jag tror att FTDI bet sig själva i svansen rätt hårt här.

Resultatet torde blivit att folk är rädda för att köpa produkter som utger sig vara FTDI eftersom det då finns en risk att en piratkopia inte fungerar. Samtidigt om man köper något som inte utger sig för att vara FTDI så föreligger inte den risken. Valet torde vara enkelt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av TomasL »

Man köper original FTDI, så ja det valet är rätt enkelt.
Nu känner ju gemene man inte till detta, utan endast en mycket liten klick "nördar" så jag är rätt övertygad om att FTDI inte tog så stor skada av det, snarare tvärtom, pryltillverkarna fick sig en knäpp på näsan och lärde sig troligen att kontrollera sina leverantörer bättre.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av Micke_s »

Och vilka är det som designar i. Ic kretsar? Vanligt folk eller annat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av mrfrenzy »

Vanliga konsumenter som köper en usbkamera, gps, dymoprinter eller liknande har givetvis ingen aning om vad FTDI och Prologic är för något. Antingen fungerar produkten eller så är den trasig.

Vi hobbyister som köper olika typer av styrkort och byggsatser på ebay utgör mindre än 0.5% av marknaden så vad vi köper ger ingen synlig påverkan på FTDIs ekonomi.

Det viktiga är att dom ger bra service och kvalitet till tillverkare av massproducerade produkter.


.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av TomasL »

Jo, det är en storm i ett vattenglas, FTDI tappade knappast nånting på det.
Skriv svar