Handhållet Oscilloskop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Handhållet Oscilloskop

Inlägg av haben12 »

Jag har tittat på att köpa ett oscilloskop ett tag, som fungerar till mina enklare RF experiment. Eftersom min budget är aningens stram, så har jag tittat på Velleman HPS140. Det enda som gör mig lite misstänksam är att det säljs med texten "Upp till 10MHz", det är ju något man skriver när man vet att produkten inte lever upp till det.

Jag är framförallt intresserad av att kolla höjd och form på signaler runt 7MHz. Är detta HPS140 totalt fel till det?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... Anr78P8HAQ

PS: Jag vet att det är bättre att köpa ett nytt av dyrare modell, ett begagnat etc... men den möjligheten finns tyvärr inte.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av H.O »

Vad har du för budget då, är runt det tusenlappen som gäller punkt slut?
De där små prylarna har såklart sin plats och sina användningsområden men är i mångt i mycket att betrakta som "leksaker". Ett SainSmart DSO 203 Nano V2 är nog ett bättre val än Velleman om du kan lägga till några hundralappar - även om dess specificerade bandbredd är ännu någor lägre (8MHz).

Kan du tänka dig att lägga till en tusenlapp så titta på nått av OWONs handhållna, t.ex HDS1021
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av opampen »

Vet inte hur länge du har hållit på med elektronik? Men min erfarenhet är att kraven ökar och men vill vidareutveckla sig vart efter man skaffar sig nya kunskaper! Bra utrustning är A&O när det gäller att kunna mäta och analysera mätvärden mm. Även om du inte tänker så idag. Så när du köper in t.ex. ett oscilloscope se 5år framåt. För det är inte någon ide´att kasta bort pengar på skitgrejer! Den där på Kjell är bara skit så glöm den!

Om du tittar på dessa som jag föreslår här (framförallt de tre första med CRT till riktigt bra priser) mycket bra scope som du kan använda i många år. Visst samtliga är dyrare än du tänkt men det betalar sig flera gånger om. Försök att skrapa ihop eller bättre att vänta till du har råd.
https://www.elfa.se/search?q=osciloscope

Sen finns som sagt även begagnade marknaden.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av daspunner »

Det här skall jag bygga. Blir ju inget superavancerat mätande men det är ju definitivt portabelt och billigt.

http://www.instructables.com/id/A-Pream ... lloscopes/
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av H.O »

Om du tittar på dessa som jag föreslår här (framförallt de tre första med CRT till riktigt bra priser) mycket bra scope som du kan använda i många år.
Nu förstår jag inte. Precis som de små "leksakerna" så har ett analogt skop sin plats och sitt användningsområde (fast de är få nu för tiden) men att ett nytt (gammalt) analogt 30MHz CRT skop för 5000:- + moms är en bra investering håller jag definitivt inte med om.

Den ENDA anledningen jag kan se att idag lägga de pengarna på ett analogt skop är om pengarna inte räcker till den bandbredd man behöver - då finns det bra begagnade analoga skop att köpa. I övrigt anser jag att man måste ha väldigt bra anledningar att aktivt välja ett analogt skop. Budget kan vara en sån anledning men har man 5-6k så finns det gått om bra skop.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av xxargs »

Du skriver upp till 7 MHz - är du intresserad av någon annan kurvform än ren sinus då?? är det kontinuerliga repetitiva signaler eller är det en puls då och då ??

Skall du se något som liknar fyrkantvåg på en sådan tex. en smittrigger-oscillators utgång vid 7 MHz så behöver du ha 3' och 5' överton minst och utan att det viker ned för att övertonerna går över samplingstakten - med andra ord behovet av bandbredd springer iväg snabbt.

Analogoscilloskopskåp har fördelen att man aldrig riskerar att frekvenskomponenter viks ned till lägre frekvenser och interfererar med de riktiga vågorna och man får nya utseenden som inte finns i signalen man mäter på - därför är det viktigt att digitaloscilloskop har in och urkopplingsbara antialisingfilter på sina ingångar då sådant går inte att processa bort digitalt i efterhand. - dessvärre tenderar prislappen att sticka iväg då...


om man jagar runt lite och passa på olika i olika tekniska och amatörradio-loppisar så kan man hitta beg. analoga oscilloskop för småpengar som kostade skjortan på sin tid och det kan vara en bra start med liten budget. Kommer det från försvaret tidigare är dom ofta väldigt kompletta med riktiga probar och kort drifttid - bara dessa probar är värt flera tusen om det tex är tektroix-oscilloskop.

detta utesluter inte att man köper digital oscilloskop senare men en analogskop är oehörd lyft från inget alls och man kan få väldig mycket högre bandbredd för småpengar i jämförelse med att hitta digitala oscilloskop med samma bandbredd.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av opampen »

H.O skrev:
Om du tittar på dessa som jag föreslår här (framförallt de tre första med CRT till riktigt bra priser) mycket bra scope som du kan använda i många år.
Nu förstår jag inte. Precis som de små "leksakerna" så har ett analogt skop sin plats och sitt användningsområde (fast de är få nu för tiden) men att ett nytt (gammalt) analogt 30MHz CRT skop för 5000:- + moms är en bra investering håller jag definitivt inte med om.

Den ENDA anledningen jag kan se att idag lägga de pengarna på ett analogt skop är om pengarna inte räcker till den bandbredd man behöver - då finns det bra begagnade analoga skop att köpa. I övrigt anser jag att man måste ha väldigt bra anledningar att aktivt välja ett analogt skop. Budget kan vara en sån anledning men har man 5-6k så finns det gått om bra skop.
Ja, ha! Du bad om förslag på scope?! Det finns en uppsjö av både digitala och analoga att välja på! Det är ju lite på vad du har intresse av av att göra. Sysslar du mest med analog elektronik eller digitalt? Eftersom du skrev om det där riktiga skit scopet från Kjell antog jag att du inte har så stor erfarenhet av elektronik överhuvudtaget!!? Men visst det finns som sagt mycket att välja på och dessa CRT-scope är väl utvecklade och man vet vad man får. Men om du har högre krav så måste du ju förstå att du måste betala för det också! Det finns digitala scope som inte är så dyra nu mera.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av H.O »

Ja, ha! Du bad om förslag på scope?!
Nej, det gjorde jag inte, jag föreslog inte heller Velleman-skopet. Jag ifrågasatte nyttan/värdet med att lägga 5000+moms på ett analogt CRT-oscilloskop med 30MHz bandbredd.

Självklart är valet av rätt skop avhängt användningsområdet men, än en gång, det måste finnas väldigt specifika skäl/anledningar att lägga så mycket pengar på ett sådant skop. Ett Tektronix 2465B eller en 7000 mainframe med en hög plugin-moduler, visst, om du har behovet eller är nostalgiker. Men ett analogt GW-Instek för 5000+moms?

Sen är ju vare sig GW-Instek eller Tektronix-skopen vi nu diskuterat handhållna vilket ju var vad haben12 frågade efter.

EDIT: Om nån är intresserad av att betala 5000:- så har jag ett Tektronix 2465B jag aldrig använder.
Senast redigerad av H.O 11 april 2017, 13:28:59, redigerad totalt 2 gånger.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av X-IL »

opampen>>> Blandar du ihop H.O med trådskaparen nu? Annars förstår jag inte riktigt ditt svar.


För trettonhundra kronor som det på Kjell kostar så kan man nypa nåt på Tradera eller Blocket med betydligt bättre prestanda. Visserligen kanske inte handhållna då men jag vet inte riktigt om det var ett krav eller ej?
Vid de summorna börjar en skälig budnivå för ett av mina oscilloskop(HP 54501A) skulle jag tro, men jag har svårt att skiljas från det. Och det är ett mycket kompetent oscilloskop för en hobbyist.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av Glenn »

haben12 sa också "ej begagnat", vilket annars är exakt det jag skulle rekommenderat.

Med lite tålamod får man ett fint kvalitetsosciloscope för en tusenlapp (eller mindre), analogt eller digitalt vilket man nu föredrar.

(Eller en hybrid, jag har ett hybridoscilloscope och det är rätt smart faktiskt, lite kombination av fördelarna med analogt och digitalt.)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av Marta »

Håller definitivt med om att ett begagnat är det enda rätta när budgeten är stram. Läs vad vi alla skriver och köp ett begagnat riktigt scope för de 1300kr. istället för en usel leksak från Kjell.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av ViktorSigg »

Jag skulle säga hellre ett kjell-skop som är digitalt än ett gammalt analogt. Alla behöver inte ha super prestanda med extrem precision och 400 inställningar. Vissa vill bara se att vågformen stämmer på någon tiondels volt eller att det ens finns en vågform. Utan skop alls är man blind och med ett analogt så kan man ändå inte se snabba enskilda förlopp, så fortfarande halvblind.

Jag köpte ett picoscope 22xx vad det nu hette och det tyckte jag var ett bra första skop, som är lagom portabelt (om man har bärbar dator) och enkelt att använda, samt kraftfullt för pengen. Nackdelen är att jorden alltid sitter ihop med datorns jord, om man inte har en usb isolator emellan.

Betalade ca 7000kr ink moms, men det var ett av dom snabbare i den serien (100MHz). Tror de har ner till 20MHz i samma serie, kostar såklart mindre. Det är min rekommendation.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av opampen »

X-IL skrev:opampen>>> Blandar du ihop H.O med trådskaparen nu? Annars förstår jag inte riktigt ditt svar.


För trettonhundra kronor som det på Kjell kostar så kan man nypa nåt på Tradera eller Blocket med betydligt bättre prestanda. Visserligen kanske inte handhållna då men jag vet inte riktigt om det var ett krav eller ej?
Vid de summorna börjar en skälig budnivå för ett av mina oscilloskop(HP 54501A) skulle jag tro, men jag har svårt att skiljas från det. Och det är ett mycket kompetent oscilloskop för en hobbyist.
Ja...Ber om ursäkt! Jag blandade ihop H.O Med trådskrivaren haben 12! Men fakta kvarstår ändå vad som jag skrivit tidigare. Och att det scopet som Kjell säljer är skit för det har för liten bandbredd! Det kan också finnas begagnade scopemetrar som är i stort sett handhållna om haben 12 nu måste ha just handhållet!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av opampen »

ViktorSigg skrev:Jag skulle säga hellre ett kjell-skop som är digitalt än ett gammalt analogt. Alla behöver inte ha super prestanda med extrem precision och 400 inställningar. Vissa vill bara se att vågformen stämmer på någon tiondels volt eller att det ens finns en vågform. Utan skop alls är man blind och med ett analogt så kan man ändå inte se snabba enskilda förlopp, så fortfarande halvblind.

Jag köpte ett picoscope 22xx vad det nu hette och det tyckte jag var ett bra första skop, som är lagom portabelt (om man har bärbar dator) och enkelt att använda, samt kraftfullt för pengen. Nackdelen är att jorden alltid sitter ihop med datorns jord, om man inte har en usb isolator emellan.

Betalade ca 7000kr ink moms, men det var ett av dom snabbare i den serien (100MHz). Tror de har ner till 20MHz i samma serie, kostar såklart mindre. Det är min rekommendation.
Förstår inte? Det där kjällscopet är ju inte någon kvalitet på. och varför tror du att ett digitalt skulle vara bättre än analogt? Det beror ju helt och hållet på vilka möjligheter och prestanda ett analogt/digitalt scope har. Allt är ju inte bättre bara för att det är just "digitalt".
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av hawkan »

Analoga oscilloskop är irrelevanta. Hellre ett nytt digitalt än ett begagnat analogt alla dar i veckan. Så där. Då har jag också slängt ur mej nåt som inte är underbyggt med nån som helst fakta.

Men den här Welllemannen. 10 MHz bandvidd och du vill mäta 7 MHz. Det här ligger för nära inpå, jag skulle sikta på minst 20 MHz ännu hellre 100 MHz. Annars får du bara drygt ett sample per våg och det blir jättesvårt att urskilja vilken signal du mäter på. Så redan där skulle jag tycka att den inte är speciellt lämplig.

Börja med bandbreddskravet och sikta på minst 20 MHz. Vad finns det då till lågt pris? USB-baserade och sedan handhållna och därefter bänkmodeller som iofs inte är så stora. Alla har sina för och nackdelar, och det är inte "top of the line"-segmentet, men de gör jobbet bra. Kan du släpa med en dator så får du mycket funktion i ett USB-baserat oscilloskop. Handhållet fungerar säkert bra, liten display bara. Det finns en hel del alternativ men mer pengar behövs än vad du anger.
Skriv svar