Reparation Yamaha DX7

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Reparation Yamaha DX7

Inlägg av matsadona »

Länge sedan jag lagade något så nu är det dags att ta tag i en gammal surdeg.
Senast jag använde den för flera år sedan glömde jag att stänga av den och den hade stått på i kanske en vecka. När jag upptäcker det ser jag att LCD displayen är helt död och det kommer inget ljud. Har för mig det brummade lite i lurarna, men kan minnas fel.

Provade igen nu och konstaterar att LCD displayen är fortfarande helt död och inget ljud.
LED displayen byter dock siffra om man väljer annat ljud/instrument, så maskinen är iaf inte helt lobotomerad.

Har något svagt minne av att den inte ger ljud ut om den är inställd på MIDI-ut läge, vilket kan vara fallet. Det hade underlättat med en fungerande display för att konstatera status...

Började med att kolla spänningarna. En * 12 VAC och två * 24 VAC in till PSU kortet. Plus och minus 15VDC ut är OK, men +5VDC mäter ca 6.24V. Mätte fördst obelastat, men verifierade att det är samma ute på kretskortet på en slumpmässigt vald logikkrets.

Så steg ett blir att renovera PSU. Kanske räcker det med att justera VR1, men minst en av elektrlyterna ser misstänkt ut, så planen är att byta både elektrolyter och 7805 innan jag går vidare.

Steg två blir att passa på att byta den gamla LCD displayen mot en nyare med bakgrundsbelysning. Har nog till och med någon 1602 display undanlagd för detta ändamål någonstans.


Om någon här har erfarenhet av att laga just DX7'or är jag naturligtvis tacksam för tips. Fortsättning följer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Reparation Yamaha DX7

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul med en DX7-tråd!

Jag har inte direkt reparerat någon, men kan hjälpa till om du har frågor om inställningar och sånt. (Skruvar helst inte isär min.)

”Har något svagt minne av att den inte ger ljud ut om den är inställd på MIDI-ut läge”

Tänker du på Local On/Off?
Isåfall stämmer det.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Reparation Yamaha DX7

Inlägg av matsadona »

Sådär, kunde inte låta bli att byta display med en gång, så sagt och gjort.
Det blir onekligen en jäkla skillnad :)

Lyckadet skruva ner spänningen till ca 5,4V med VR1, så det fick blir lite ytterligare testning.

Har nu konstaterat att orsaken till att jag inte fick ljud är att alla interna ljud är korrupta/borta. Har bytt interna batteriet också, och hittade även en cartridge där ljuden fungerar alldeles utmärkt. Att sedan är den tråkigaste cartridgen som finns är en annan historia...

Nätdelen skall fortfarande renoveras, men allt känns mycket bättre nu än tidigare.
Måste även sparka liv i min XP burk då jag ska ha någon programvara och ljudbanker liggande någonstans så jag kan köra över sysex filer eller vad det nu heter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Reparation Yamaha DX7

Inlägg av matsadona »

Vete fan vad som hände med bilderna och jag är för trött för att fixa...
Skriv svar