Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

Men är det totala antalet pulser sedan sändaren startade eg intressant? Kanske bara låta det vara, eller varför vill man ha det?
Och varför decimaler, räkna halva pulser?
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av Zkronk »

Decimaler blir det ju rätt snabbt, t.ex. 125 pulser / 1000 imp./kWh = 0,125 som nu blir 0 kWh.
l och för sig räknar man väl ut totalen för önskad period utifrån momentantvärdena i mjukvaran som samlar in datan...
kodarn
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 januari 2018, 16:55:50

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av kodarn »

@carpelux: Snyggt spottat med REG_RXTIMEOUT2 i databladet! Jag har aldrig lekt med RFM868HW-serien, men det står på att göra listan :-)

Jag såg precis som du såg att frekvensen ligger lite under 868MHz. I mitt fall med ca -9 kHz: https://github.com/kodarn/Sparsnas
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

Ja precis. Totalvärden och annan statistik tycker jag sköts bäst hos mottagaren. En sån här gateway borde bara skicka momentan relevant data.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av sommarlov »

carpelux skrev:
RegRxTimeout2 (0x2B) interrupt is generated TimeoutRssiThresh *16*T bit after Rssi interrupt if PayloadReady interrupt doesn’t occur.
RegRxTimeout2 är default 0x00, så det kan inte vara lösningen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

Kan man lita på det då? Good practice är ju att aldrig lita på default-inställningar.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av carpelux »

@sommarlov: ja det är ju defaultvärde men faktum är att jag fick en massa interrupts som upphörde när jag satte värdet explicit.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av sommarlov »

carpelux skrev:@sommarlov: ja det är ju defaultvärde men faktum är att jag fick en massa interrupts som upphörde när jag satte värdet explicit.
Jag provade det själv, ingen förändring för mig. Du pratade CW och HW versioner, är detta kanske för CW?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av carpelux »

Nej, det är för RFM96HW.

Innan jag satte värdet explicit fick jag många interrupt på DIO0 (payloadready) helt utan korrelation till vad som fanns i etern. Efter det jag satte registret explicit så blev det mycket bättre.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

Tog en kik till på total.

Kod: Markera allt

int seq = (TEMPDATA[9] << 8 | TEMPDATA[10]);    // Time in units of 15 seconds.
Seq ska alltså vara antal 15-sekunders perioder sedan nånting. För tillfället visar min "7774". 7774*15=116610s.
116610/3600 = 32.39h. Och sändaren har varit igång sedan före jul, så det handlar inte om sändarens upptid. Är det ett kontrollvärde för datalagring i mottagaren på nått vis?

Blir lite nyfiken, även om jag är inne på att bara ignorera detta värde.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av Zkronk »

Jag tror att det är sändarens "upptid", men att det räkneverket slår runt efter ett tag.
En vild gissning är att det kanske är ett 16-bitars heltal eller något i den stilen. Min räknare är uppe i 14818 nu, vilket blir ~2,57 dagar (och det stämmer med när jag senast startade om sändaren).

Mottagaren kanske använder det värdet för att se om det är flertalet datapaket som inte kommer fram, och slipper mäta tiden mellan paketen för att upptäcka det, utan bara behöver märka om det blir ett "glapp" i sekvensen på det här talet.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

Åhh nu blev det tokigt... Jag funderade på total och analyserade seq... Gör om gör rätt.
kodarn
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 januari 2018, 16:55:50

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av kodarn »

@PHermansson: 'seq' som du refererar till är inget annat än en helt vanlig 16-bitars räknare som ökas med ett för varje paket som skickas. Om du vill veta mer ingående hur det fungerar kan du läsa min analys som jag länkade till ovan. Den benämns som PCnt i min text.

Den lilla stackars MSP430'n försöker skicka ett paket var 15:e sekund, men på decimalnivå över lång tid skulle jag inte lita på den.

Edit: Eller som Texas själva skriver i MSP430-dokumentationen: "The accuracy of the RTC depends on the accuracy of the crystal chosen for the crystal oscillator. This allows the user to purchase the appropriate crystal for the desired accuracy". Nu har mina 40+ ögon svårt att läsa vad som står på den där blanka lilla grejen, men om man anstränger sig så kan man kolla upp vilka feltoleranser Sparsnäs-konstruktören använt sig av :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

Mycket intressant Kodarn!
Jag funderar på d3, du har inte kommit fram till vad det är? Är det batterinivån, i den andra koden finns detta:

Kod: Markera allt

      int battery = TEMPDATA[17]; // Battery level, 0-100.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av Hedis »

Är det någon som har en RFM96 över och som kan tänka sig sälja en till mig?
Skriv svar