Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av carpelux »

Det finns 3 privata adressutrymmen reserverade och jag använder mig av 172.22.0.0/16 istället för det mer vanliga 192.168.1.0/24.

De områden som är reserverade för privata nät är:
10.0.0.0 till 10.255.255.255
172.16.0.0 till 172.31.255.255
192.168.0.0 till 192.168.255.255
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av tecno »

OK, hade bara vetskap om 10 och 192 som privata nät. Alltid lär man sig nåt nytt :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av Glenn »

Det beror på att man då reserverade ett privat när per klass, A,B,C som det hette då.

..Det var ju på den tiden ett företag kunde få ett helt A-nät för sej själva :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

carpelux skrev:Jo, där ser allt bra ut så jag är ganska säker på att det är rätt kopplat.

Kod: Markera allt

Attempting MQTT connection...Connected to Mqtt broker
Ready
IP address: 172.22.0.120
RFM69 init done
Listening on 868000000hz. Done in setup.
Detta får jag vid uppstart, sedan inget mer
Vad har du för antenn?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av carpelux »

En dipol på 8,2 cm (tror jag det var) på vardera sprötet
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

K borde ju funka. Jag har ett enda vertikalt spröt på 86 mm.
Jag har lagt till lite debug-info i koden, ska strax pusha den så kanske du kan se mer vad som händer.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av carpelux »

Perfekt. Lägg gärna dit din version av RFM69registers.h också, om det skulle vara den som spökar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

Jag fixade det samtidigt så den är på plats nu.
Edit och den nya koden också.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av carpelux »

Jag testade nu och uppenbarligen tar den emot data. Jag får "got rf data" regelbundet.

Jag har dubbel och trippelkollat att koden stämmer, det är ju de 6 siffror som står efter 400 på etiketten i batteriutrymmet. Testade också att ändra frekvensen från 80 till 160MHz, utan något bättre resultat.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av carpelux »

Jag ser att den aldrig går in i den del av koden som gör avkodningen. Om jag tar bort if-satsen som förhindrar att den gör det kommer det en massa värden som givetvis är felaktiga. jag får också CRC-fel på de mottagna paketen.

Jag testade då att ta ur batteriet ur min sparsnäs-sändare och fick fortfarande en massa paket in. Antagligen är det alla zwaveprylar som jag tar emot.

Kan det vara så att min sparsnäs sänder på en något annorlunda frekvens men att min mottagare "tunar" in sig på zwave istället? För om jag förstått rätt sker det någon form av frekvensjustering till bäst mottagna signal, eller har jag missupfattat det?

Det är ändå skönt att fått bekräftat att hårdvaran är rätt uppsatt. Nu kallar andra plikter så jag får fortsätta i morgon.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av LaRdA »

Jag lyckades döda min sparsnäs med statisk elektricitet...
Det var härom dagen när det var rätt torrt i luften som jag zappade skärmen genom att peta på den.
Den visade massa konstiga färger som sedan tonade till vitt, och efter det så är skärmen endast vit när man startar den. :cry:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

carpelux skrev:Jag ser att den aldrig går in i den del av koden som gör avkodningen. Om jag tar bort if-satsen som förhindrar att den gör det kommer det en massa värden som givetvis är felaktiga. jag får också CRC-fel på de mottagna paketen.

Jag testade då att ta ur batteriet ur min sparsnäs-sändare och fick fortfarande en massa paket in. Antagligen är det alla zwaveprylar som jag tar emot.

Kan det vara så att min sparsnäs sänder på en något annorlunda frekvens men att min mottagare "tunar" in sig på zwave istället? För om jag förstått rätt sker det någon form av frekvensjustering till bäst mottagna signal, eller har jag missupfattat det?

Det är ändå skönt att fått bekräftat att hårdvaran är rätt uppsatt. Nu kallar andra plikter så jag får fortsätta i morgon.
Några framsteg?

När man kör med DVB-dongel och Strigeus kod så måste frekvensen finjusteras. Strigeus är inne på att detta beror på olika avstämning i olika DVB-donglar. En teori vore kanske istället att sändarna är olika avstämda för att minimera störningar mellan olika enheter?
Fast mina egna prylar motsäger den teorin. Jag fick en ganska stor avvikelse med Strigeus kod men har inte kompenserat något i min Esp-kod, det fungerar ändå. Eller skulle det fungera ännu bättre om jag kompenserade?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av carpelux »

Jag har inte hunnit titta på det ännu.

Testade som hastigast igår att sniffa av frekvensspannet med spectrumanalysatorn, men fick inte någon träff, antagligen beroende på för låg känslighet på den. Tänkte koppla in min SDR airspy istället i kväll och försöka hitta vilka frekvenser som det sänds på, och sedan försöka ställa in den som start i setupen.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag fick min radiomodul från Tyskland. Den kom i brev efter bara två dagar.

Koden funkar bra och antagligen ställde det till det med 433 modulen. Jag får in 3 - 11 datapaket mellan de korrekta sändningarna som går på 15sek intervall så det finns lite i "etern" på denna frekvens.

Det händer att jag får CRC fel på något enstaka paket (~1 på 70) men jag antar att det är att förvänta.
Jag har beställt en lite mer "riktig" antenn och det kan nog underlätta.

Även jag lyfter in det i Home assistant (förbrukning och batteristatus) men jag passade på att köra det genom Node Red till en RRD så man får lite finare grafer. Home assistant är värdelös på att visa grafer på historiken.
Jag integrerar dock graferna (bilderna) i home assistants gränssnitt via IPanel komponenten, så det hela ser rätt integrerat ut. Om någon är intresserad kan jag lägga flow:et någonstans.

@PHermansom:
Några grejer för att kunna "finalisera" din git.
Borde vi uppdatera kopplingsschemat så det är komplett.

1.) Det saknas pulldown på GPIO15 (den är lite kitslig på värde 10K funkar bra, men 100K drar inte ned ordentligt).
Om radiomodulen är inkopplad så funkar den som pulldown i boot, men skall man vara noga bör den nog ritas in för man kan ju inte utesluta att någon försöker få in koden innan man kopplat in modulen.

2.) Sen saknas ju pullup på CH_PD och GPIO2. Har för mig att det funkar utan GPIO2, men enl. databladet skall det finnas en där.

3.) Jag lade till RSSI till JSON objektet, mest för att det kändes fel att plocka fram datat och sedan inte använda det. Kan vara värt att lägga dit. Det är ju bara en rad till i koden

Annars stort tack till sommarlov & PHermansson. Detta var på min "todo list" och jobbet vart avsevärt nedkortat :tumupp:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av PHermansson »

Jag har fixat ett nytt schema som jag ska lägga upp strax. Det baseras på Nodemcu/Wemos, så vill man använda en lös Esp12 får man lägga till komponenter som du nämner. Kanske kan fixa ett schema för det också, även om jag tröttnat på att bygga med lösa moduler. En Esp12 på breakout-kort är lika liten som en Wemos Mini och priset är ungefär det samma.

Kan du göra en PR på dina ändringar?
Skriv svar