Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjell&Co

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjell&Co

Inlägg av nauti »

Hej!

I dag säckade min Dibotech 48W analoga lödstation ihop. Precis samma sak som hänt mig förut med lödpennor, så har trådarna i värmeelementet brunnit av. Då jag inte gillar att köpa elektronik så är det irrelevant att kostnaden för en ny är 119kr, precis lika litet som jag vill köpa en ny enhet av någonting som inte fungerar som jag vill. Jag skulle vilja byta ut så få delar som möjligt och komma undan billigt.

Den har aldrig blivit så varm som jag velat och har fungerat allmänt dåligt, men jag var inte begåvad nog att gå till affären med den så snart jag märkte detta. Nu vill jag gärna lösa det på ett smidigt sätt och mina funderingar lyder såhär: Eftersom det endast går 180-200V AC och 50W ut till själva pennan från enheten. Kan jag då beställa en sådan här: http://www.ebay.com/itm/60W-50W-220V-El ... lS5ehxOANA, klippa kabeln och ersätta den trasiga på min lödstation? Jag ser inga förhinder men jag tänkte rådfråga er först :) Kanske känner ni till en bättre penna att investera i då denna ser såväl otymplig som budgetaktig ut? Eller är det inte lönt besväret på grund av den dåliga kvalitén på sådana lödpennor ändå?

Tack och hej!

Länk till lödstationen: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 8-w-p40065
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av bearing »

Köp en lödstation med temperaturreglering istället. De börjar på ca 500kr.

Jag lovar att du aldrig kommer ångra investeringen.

Den betydande skillnaden är att regleringen drar på fullt när du lägger lödkolven mot lödstället, istället för att spetsen kallnar och gör tennet trögt.
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av Gastone »

Japp, instämmer med föregående. Köp en HAKKO FX888 eller en med digital inställning (HAKKO FX888D) eller nån av deras nyare modeller, personligen tycker jag FX888 är bäst. Skulle du hitta en PACE WH100, på nån utförsäljning av surplus, så köp den, finns ingen bättre.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av nauti »

Okej, jag kommer följa erat råd och skaffa en ny och mer ordentlig lödstation. Litet mer efterforskning skall jag nog lägga ner dock med tanke på hur mycket åsikter alla har om de olika märkena, med undantag för att alla anser att Weller är bäst tycks det.

Däremot skulle jag ändå vilja veta om det helt enkelt hade varit att byta ut de där två jag nämnde? Vill bara veta om det fungerar och eventuellt om jag skall ha den som reservlödstation/fullödstation till att smälta plast och annat skit.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av breflabb »

OBS! Om den är under två år gammal så får du en ny från Kjell.
Men då måste du visa kvitto
ock jag föredrar också Weller.Dyrt men håller i evighet "nästan"
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av SM6XUN »

Ja, det bästa rådet är att köpa en ny, vill du pyssla med elektronik så är det en befrielse att ha bra verktyg.
Bra grejor kostar mycket, dåliga grejor kostar lite,
när man eldat upp fyra-fem stycken 299 kronors lödpennor kan man ångra sig att man inte köpte en bra med en gång, om nu ekonomin tillåter det vill säga.
kan du tänka dig att lägga 1700.- så är denna intressant: https://www.conrad.se/L%f6dstation-digi ... 89_1508030
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av breflabb »

Jag tycker att Ersa kvaliten är i höjd med Weller. Denna modell har tydligen
mycket tilltalande pris om man jämför med Weller
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av Gastone »

nauti skrev:Däremot skulle jag ändå vilja veta om det helt enkelt hade varit att byta ut de där två jag nämnde? Vill bara veta om det fungerar och eventuellt om jag skall ha den som reservlödstation/fullödstation till att smälta plast och annat skit.
Nja, det tror jag INTE. Jag har själv Kjell´s digitala med samma typ av penna, denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 8-w-p40255

Hör med Kjell & Co om det inte bara går att köpa pennan, har för mig att jag har gjort det för några år sen.

Japp, här är den: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 255-p40256.

Lite pulande då du inte har kontakt på din maskin, men du kan ju som du säger klippa av kontakten, jag hade iofs monterar en kontakt i stationen, men det är jag...
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av nauti »

Efter en del efterforskning har jag insett att det är svårt att få tag på en Weller wesd51 till ett rimligt pris och utan att behöva ha en transformator därtill. Det bäst alternativet var någon här på forumet som sålde faktiskt. Men det lutar ändå mot en Hakko FX888D, som går att få tag på för kring 1400 exklusive spets. Så nu när jag nästan beslutat mig för det, då dyker jag över rekommendationer att skita i att köpa enheten och i stället köpa ett handtag direkt från Ebay och sedan köra med en arduinobaserad controller (finns färdig firmware och ritningar) eller köpa en färdig på Ebay (http://www.ebay.com/itm/Digital-Solderi ... SwLVZV4sBx).

Här är en video med en herre som bygger en för kring 40€.

Vad är eran inställning till detta? Det faktum att den kontrollern från Ebay-länken går att driva på 24V eller till och med 12V som någon gör i en video, känns väldigt positivt med tanke på att jag i framtiden avser att gå mer emot att producera min egen el och att slippa gå från 12V DC -> 230V AC-> 24V DC hade ju känts rimligt.

Någon som provat?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av bearing »

Ett problem kan ju vara hur du ska tillverka en ny lödstation när den gamla är trasig? =)
EDIT: Okej, de var ju helt färdiga på eBay. Jag blir sugen på att köpa en själv. Stämmer det att pennan kostar 27 kronor?

Annars finns två Weller på tradera just nu.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av nauti »

Jag lindade faktiskt om trådarna i värmeelementet på min så att den fungerar nu. Dock blir den orange eftersom tråden är kortare och inte särskilt välfördelad, så den vill nog inte vara med många dagar till, men ja de är färdiga. Pennorna för 27 kr är ju utan tvekan piratkopior. Frågan är dock hur stor skillnade det är från de autentiska - jag menar - kommer en ens någonstans i närheten av de autentiska så är ju 27 kronor ett fantastiskt pris. När jag kollar på själva enheten FX888D så påstår de att det inte är någon överdriven skillnad i prestation, även om det är en viss skillnad och att allting är så billigt som möjligt på piratkopiorna. Så kanske är en sådan penna fullduglig, särskilt om en skaffar en riktig spets. Dessutom finns ju möjligheten att köpa en originalpenna och kombinera med denna, och ändå komma undan mycket billigare än 1400kr + spets. Jag vet inte var jag ställer mig riktigt, men jag blev i alla fall lockad. Vore intressant att höra vad folk här säger innan jag ger mig in på det. Med mina 0kr/år i fast inkomst så blir ju det här litet av en investering oavsett x)

Tack för Traderatipset. Kollade senast för en halvtimme sedan och såg ingenting!
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av nauti »

Känns som att vi frångick ämnet litet. Jag startar en ny tråd med frågan om dessa DIY-kit. Det lär finnas fler som är intresserade av det :)
dynaflux
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 september 2007, 10:31:01
Ort: Stockholm

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av dynaflux »

Tar upp en gammal tråd och hoppas någon svarar. Jag köpte denna för 4-5 år sedan: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 8-w-p40255

Den gav upp för kanske ett år sedan, jag antog att det var stationen det var fel på och köpte en ny. Idag pajade även den och då började jag undra om det verkligen var stationen som lagt av - kanske mer troligt lindningen i pennan. Så frågan är hur troligt det är - Kjell&Co säljer lösa pennor men jag vill inte köpa en för konstatera att det är stationen.

Och hur lång garanti har Kjell? Kollade på deras hemsida men kunde inte hitta något.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av Sverige »

1 års garanti.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ang. lagning av Analog Dibotech lödstation 48W från Kjel

Inlägg av SeniorLemuren »

breflabb skrev:OBS! Om den är under två år gammal så får du en ny från Kjell.
Men då måste du visa kvitto
ock jag föredrar också Weller.Dyrt men håller i evighet "nästan"
Ett tips är att bli registrerad kund hos Kjell & Co. Då slipper man spara kvitton för garanti. Jag var just inne och bytte en 13000 mA powerbank häromveckan som pajat. Inget kvitto, bara mitt personnummer. Jag har samma på Jula. Mycket praktiskt.
Skriv svar