Ersätta hårddisk med CF-kort/SSDdisk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ersätta hårddisk med CF-kort/SSDdisk

Inlägg av swesysmgr »

Nu har jag skaffat en 286-testrigg för att kunna mecka lite med detta och CNC-programmet. På min maskin fungerar PQI DOM modulen fint med följande parametrar i disk type 47:
Cyl: 500 Head: 16 WPcom: 65535 LZone: 1024 Sect: 32 Size: 125MB

Diskcontrollern är en Goldstar Prime 2C (modern i de här sammanhangen) och BIOS AMI från 1990.
PQI DOM 286 bootar.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ersätta hårddisk med CF-kort/SSDdisk

Inlägg av säter »

Cyl: 500 Head: 16 WPcom: 65535 LZone: 1024 Sect: 32 Size: 125MB
Det där ju standardinställningarna för modulen som jag inte fick att fungera på Copam-datorn.
Det kanske är något speciellt med just denna dator?

Jag ska göra ett försök att få fart på den gamla 286an.
Nu har jag ju "nya" kort för ISA/IDE.

Kod: Markera allt

Capacity    Cylinder     Head     Sector     Total sectors
128MB       500           16        32           256000
Hercules-skärm? :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ersätta hårddisk med CF-kort/SSDdisk

Inlägg av swesysmgr »

Ditt Phoenix-bios verkar vara modernare än det som finns i min testmaskin som inte ens har optioner för skuggning av BIOS m.m. men det finns kanske någon inkompatibilitet där. Nollade du bort Write precomp genom att sätta värdet till max? Något gammalt kort som har AMI-bios?

Kontrollera batteriet på ev. gamla moderkort så att det inte har läckt, går troligen bra att ersätta med en extern hållare för AA-batterier.

Guillemot köpte upp Hercules varumärke och tillverkade diverse tillbehör under det namnet under flera år, den skärmen tror jag var en av de första TFT-skärmarna som fanns tillgängliga till rimligt pris.

Numera används märket för DJ-utrustning: http://www.hercules.com/uk/
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ersätta hårddisk med CF-kort

Inlägg av swesysmgr »

swesysmgr skrev: 15 maj 2017, 23:30:48 Tycker kontakten på disk-sidan är lik 2-pol JST med CC 1,25mm men det är inte helt lätt att se. Kan vara 1,5 mm också men mindre än 2mm eftersom 2mm stiftlist var för bred.
Om någon skulle leta efter detta i efterhand, behövde strömkablar nu och JST ZH med 1,5mm avstånd mellan pinnarna passar. Finns färdigkontakterade på eBay inom EU t.ex. hos säljaren "fpv-store".

Även Electrokit har lösa ZH kontakthus m.m. men de tvåpoliga var tillfälligt slut.
Skriv svar