Byte av zenerdiod i tidur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Byte av zenerdiod i tidur

Inlägg av MadModder »

Ett av mina digitala tidur från Jula slutade dra reläet när det skulle. Klockdelen funkar fortfarande.
Tog isär det och mätte mig fram till kortis i en zenerdiod. Helt omärkt. Det här blir en snabb fix tänkte jag då jag har diverse zenerdioder ligger.
Tog isär ett fungerande tidur, och mätte upp 55VDC över zenerdioden. Jahapp, 55V. Har inte något ens i närheten...
"Nätdelen" är i form av en kapacitiv spänningsdelare bestånde av en 0,33µF plastkonding, en 150Ω resistor och helvågslikriktare.
Utan relä draget ligger det 208VAC över kondingen och ca 6VAC över resistorn.
Hmm... Måste ha sett fel på färgerna. 40mA i tomgång? Det blir ju en kvarts watt i det stackars motståndet, och det såg ut som nytt! Ingen missfärgning på kortet heller.
Nåja.
Reläets märkspänning är 48VDC.

Nu till frågan. Kan man anta att det är en 48V-zener?
Norpan

Re: Byte av zenerdiod i tidur

Inlägg av Norpan »

Man kan väl anta att det mest troligt fungerar med en 48V zenerdiod, men 55V är en standardspänning på zenerdioder, och mätte du upp det i en likadan fungerande klocka så kan man ju misstänka att det är rätt.
Det går att seriekoppla zenerdioder för att nå rätt spänning.
Om det finns några ellyter på matningen kan märkspänningen på dem ge en hint om vad drivspänningen ska ligga under iallafall.
Tänkte du på fasförskjutningen när du räknade ut effekten över motståndet, en kapacitiv nätdel ligger nära -90 grader.

Edit:
Antagligen sjunker matningsspänningen en del när relät drar så zenern kanske ligger lite högt för att det ska orka dra med hjälp av en skjuts från nån kondensator.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej jag räknade inte alls med några vinklar, så det är troligtvis på tok fel. :D
Jo jag tänkte på det att spänningen över en zener varierar kraftigt beroende på strömmen över den.
Ska nog mäta igen, med draget relä den här gången.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Egentligen spelar det ingen roll vilken spänning det blir med relät draget, sålänge det hålls draget och resten av grejorna fungerar.
Har du en 48V eller två 24 så ha dit det, mest troligt fungerar det, zenern sitter bara som begränsning så spänningen obelastad inte blir för hög,.... säger jag, utan att ha sett hur det är kopplat. :vissla:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Zenern sitter tvärs över utgången från likriktarbryggan, och så en elyt på den. (och så lite kraffs efter för att hålla 1,2V NiMH-cellen laddad)
Mätte upp 0,03V framspänningsfall åt båda håll på zenern, så det hela har suttit och varit ett litet fancy värmelement med digitalklocka...

Problemet är bara att jag inte har några zener över 5V. Så det blir till att köpa.
Men jag tar väl en bunt 48, 55 och lite där mellan. Man vet aldrig om det behövs igen. Nån enstaka om 5 år kanske. :p
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Utan att tänka på det så köpte jag några zener i MELF-kapsel. Trodde de hette det. Typ vanlig rund diod med ben, fast utan ben. Men det var den mindre modellen, SOD80.
Men det gick ändå. Precis...
Elfa hade inga 48V, så det fick bli 47V.
It's aliiiiiiiive! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Jag har en likadan, och enligt Murphys lag
lär jag också få byta den förr eller senare :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag mätte förresten upp 52V över glättningskondensatorn nu. Det var 55 till 57 där på den andra jag mätte på.
Skriv svar