Vem var John Schröder? [författade elektronik/radioböcker]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Vem var John Schröder? [författade elektronik/radioböcker]

Inlägg av wiklis »

Såg att det var lite böcker till salu i köp sälj och nu undrar jag...
Vem var egentligen John Schröder?
Är som nog de flesta här uppvuxen med hans böcker, men vad var det för en kuf egentligen?

wiklis



Edit: förtydligade rubrik - hcb
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vem var John Schröder? [författade elektronik/radioböcke

Inlägg av SeniorLemuren »

Radioamatör: (avliden) Verksam sedan 20-talet.
SM5ZE — J. O. Schroder, Kungsholmsgatan 70/3, Stockholm.

Edit. Lite mer:
John Schröder är en oerhört produktiv författare. Han började skriva i radiopressen redan på 1920-talet och medarbetade tidigt i Populär Radio. I början av 50-talet blev han tidningens chefredaktör. Han var född i Åmål 1913 och fick amatörsignalen SM5ZE redan 1929.
En ingenjörsexamen, från har jag för mig Tekniska Läroverket i Örebro, åstadkoms också i början av 1930-talet.
Tittar man i Kungliga Bibliotekets lista så återfinns ett 80-tal titlar från John Schröder.
Under slutet av 50-talet så verkade han även som frilansskribent och konsult. Chefredaktörskapet för Populär Radio och Radio&Television varade fram till 1967
hander
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:39:34

Re: Vem var John Schröder? [författade elektronik/radioböcke

Inlägg av hander »

Finns det något foto på John Schröder? Har bara sett de teckningar som han själv gjorde i Populär Radio och Radio & Television samt i några av böckerna (se bif fil).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vem var John Schröder? [författade elektronik/radioböcke

Inlägg av kricka »

Lite OffTopic:

När jag pluggade på gymnasiet så läste jag kurser inom bl.a. elektronik samt styr och regler.
Senare så gick jag med i Radioklubben i Norrköping strax efter jag tog mitt cert. Den vägen så hjälpte jag en del av "gubbarna"
med sina datorer. Hamnade ganska snart hos en man som hade mycket av kurslitteraturen från skoltiden i sina hyllor.
Upptäckte då att denne man, Lennart Kördel SM5AQI var författaren av böckerna,
lite roligt att träffa honom efter man tagits sig igenom kurserna. (Nu är han dock inte bland oss längre. SK)
Skriv svar