ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av farskost »

Nästan värre än den "roligaste" rutt ett av mina ELFApaket tagit senaste tiden. Lager -> ... -> Köpenhamn -> Malmö -> Göteborg -> Stockholm -> Malmö -> Göteborg, paketet passerade genom Göteborg en gång innan de fick för sig att köra ut det till mig andra gången paketet kom hit... :wall:
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av anbj »

Elfa i all ära.
Kanske lite ot. Beställde 3 olika free samples från Maxim. Fick 3 olika paket tre dagar i följd utkörda hem av JetPak.
Tala om påkostad frakt för mina gratis kretsar.

/Anders
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Teknikern »

Elfa skickar mycket luft + att jag blir tvungen att åka 7 km enkel resa för att hämta ut det som lika gärna kunde skickas i en ytte-pytte-brevpåse så nu fick dom ett mejl, ska bli kul att se vad dom svarar. Posten är redan värdelös trots lantbrevbärning så varför inte gå ifrån "gängse norm" och köra över postens pakethantering och skicka brevpåsar?

Här är mejlet:

"Jag beställde lite småkretsar på webbshopen (fungerade bra), betalade med Paypal (fungerade också bra), och fick ett paket med allt jag beställt. Så långt allt bra MEN (och nu kommer kritiken), kartongen innehöll mest luft och dessutom fick jag åka 7 km enkel resa för att hämta ut paketet då jag bor på landet.

Jag handlar en del med Kina och övriga Asien, när jag får grejer därifrån kommer det i en liten eller stor (beroende på inehåll) vadderad brevpåse som dimper ner i brevlådan. Det där med stora kartonger med mest luft som måste hämtas ut är så 1980 så det finns inte. Kan Kineserna skicka i brevpåsar utan att någon försvinner från andra sidan jordklotet och få det att hamna i brevlådan så varför inte ta efter dom? Där har ni nåt att lära. Luft finns överallt runt omkring oss, det måste inte skickas i paket. "
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Jag gillar slutklämmen. :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av tecno »

Ja du, beställde 5 poster i måndags.

Fick mail med 2 tracking nummer i tisdags, varorna hämtade och på väg.
Dessa två kom idag, varav ett med 200gram = patch kabel 2m och lika liten/låg vikt med en USB hub och ett lock till matarkanal.
Packade i varsin stor SKOKARTONG med flera st LUFTKUDDAR.

Nytt mail igår, dito 2 tracking nummer för resterande, trolig leverans imorgon.


Hur de på Elfa kan motivera detta som ekonomiskt kan jag bara inte få ihop.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33809
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

När vi hade dellmaskiner på jobbet så hände det att man fick en skruv skickad i en jättestor låda med luftkuddar runtom, vid ett tillfälle frågade jag varöfr man gjorde så, svaret var att deras avtal sa att det bara fanns ett visst antal standardlådor dom kunde skicka, och det där var den minsta.

Kan mycket väl vara så i elfas fall också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av tecno »

Säkerligen så men det är ju rena vansinnet = SLÖSERI på en massa resurser helt i onödan. 4 av 5 positioner i min order hade fått plats i 1 kartong.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Teknikern »

Glenn skrev:svaret var att deras avtal sa att det bara fanns ett visst antal standardlådor dom kunde skicka, och det där var den minsta.
Avtal kan skrivas om, leverantörer av förpackningsemballage i alla former och färger samt distributionsföretag är ju ingen bristvara så jag ser liksom inte problemet. Det är väl bara att ställa leverantörerna mot varann och diktera vad som gäller och den som lever upp till kravet och lägst pris får köra. Lös problemet, typ.

Jag dikterade villkoren för att öht. fortsätta handla från Kina så nu läggs ordrar i början på veckan, packas och skickas i slutet av veckan och 6 veckor efter det dyker grejerna upp i EN brevpåse trots att det är flera leverantörer av komponenter. Kineserna var inte alls främmande för sampackning. :bravo:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Teknikern »

Svaret från Elfa:

"Tack för ditt mail.

Vi har vissa utmaningar framför oss och detta är en av dem.
Detta handlar om att vi har ett automatiskt lager där informationen om antal kartonger och storlekar inte alltid stämmer.
Vi håller på och ser över detta men tyvärr har det visat sig att detta är något som tar tid att få ordning på.

Om du har valt ekonomipaket så ska paketet köras till närmaste utlämningsställe som PostNord har där du bor."


Mitt svar till Elfa:

"Kineserna har fri frakt på mycket och det hamnar direkt i postlådan,,,,,,,,

Lite att suga på för er, men ett brevporto för direktpost är ju inte dyrt och väldigt bekvämt att få dumpat direkt i lådan och som sagt, efter hundratals sådana försändelser från Kina och Asien med 0% borttappat eller trasigt så borde det ju inte vara uteslutet att fixa här heller, eller? Det som kommer från Kina behövs inte heller leg för att få då det kommer direkt i lådan.


Ni har som sagt lite att jobba på,,,,, ;)"


Ska bli intressant att se hur dom tänker svara. :mrgreen:
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av nsbvzy »

Grejen med elfa VAR att de hade sakerna på lagret i sverige och normalt hade man dem dagen efter. Snabbt och smidigt... de kommer nog inte bli lätt att överleva med dagens logistik.

Vi har redan börjat välja alternativa leverantörer på jobbet pga allt strul.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Teknikern: Har jag missuppfattat dig, men menar du som att beställa från RS och Farnell och få leveransen i samma paket? Eller har jag missuppfattat dig? Om jag inte har missuppfattat, hur fixade du det?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Teknikern »

Du missuppfattade, det gäller bara Kina, inget annat.


Nu kom svaret: "Tack igen för dina synpunkter.

Vi tar med oss detta i vårt förbättringsarbete."


Jaja, jag tror på det när jag sett det med egna ögon. Har man handlat från div. firmor i över 50 år så blir man lite luttrad till slut. :roll:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Jo men jag menade att beställa från flera företag i Kina och få sampackat. Jag bara drog till med RS och Farnell som exempel.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Purre »

Beställde isolerslang (värmetålig) hos Elfa igår strax innan 14. Det hade vi idag vid lunchtid iaf. Snabbare än så är svårt att lyckas med utan att köra direktfrakt.

Tycker vi haft lite av en svacka med Elfa men att dom nu börjat ordna upp sig lite igen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Jag har ju gett upp hoppet om Elfa men jag hoppas verkligen jag har fel.
Skriv svar