ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

För vissa troligen. Jag föredrar att söka hos olika tillverkare och allmänt på nätet, speciellt DigiKey, ladda hem intressanta datablad och sedan föreslå en eller ett par lösningar för kunden som kan köpa var de vill. Ofta Farnell. Men deras sökfunktion är, i mina ögon, helkass.

Elfas katalog var bra för sin tid. Bara en sån sak som att många legotillverkare ville ha "elfanummer" i BOMarna. Ungefär lika etablerat som svenska postnummer.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Sverige »

Har en ELFA-katalog från 2006 med hårdpärm och en från 2011 med mjukpärm...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

2011 blev väl den sista (automatiskt) utskickade papperskatalogen
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av cjonash »

Jag gjorde två beställningar hos ELFA idag. Trots att orderbekräftelserna indikerade att leverans skulle ske nästa vecka (jag lade ordern en stund efter 15:00), så fick jag nyss leveransbekräftelse på båda två - så det var ju en positiv överraskning.

Men likt tidigare skribenters upplevelser, så kommer det inte två paket (som man ju kunde vänta sig), utan den ena ordern är uppdelad i icke mindre än tre olika paket (så fyra stycken totalt). Till saken hör att i den ordern som är uppdelad på tre paket (dock samma försändelsenummer) så finns inga stora eller tunga delar. Det handlar om motstånd, kondensatorer och IC, samt några skruvar och distanshylsor. Och inte i några stora mängder.

Fraktfritt dessutom. Så man får väl gissa att ELFA (eller Distrelec då) har ett bra avtal med DHL...
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av nifelheim »

La en beställning igår med hämtning i butiken
Måste väl ändå dit på måndag och kolla rean :-)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av cjonash »

Jag har faktiskt aldrig varit på rean i Stockholm...
För oss som inte bor där, om man skall åka dit en dag - vilken dag är i så fall den man bör chansa på?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av AndLi »

Vad är du ute efter?
Förrådsfyllare? Fredag helt klart!
Saker du sannolikt behöver, som andra också behöver, så tidigt det bara går...

Priserna sjunker under veckan, fredag kväll kan man göra några brutala prutningar!

Eftersom jag inte kan kontrollera min shopping så borde jag satsa på typ Onsdag, allt bra är urplockat och det som bara kommer bli liggandes är fortfarande lite högt i pris :)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av nifelheim »

Ett besök på måndagen för att se om det finns något som man "verkligen" behöver,
och köpa det innan det är slut.

Ett besök på fredag strax före 18 och bära hem någrar kassar junk för typ 50:- påsen.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Anders Olsson »

En varning till er som sitter på delade företagskonton hos ELFA:

De senaste veckorna har ELFA gjort om något med kontona som orsakat kaos hos oss på Universitetet.
På något sätt hålls individuella konton (pin nummer) inte längre helt separerade, utan kan bli helt eller delvis gemensamma.

De blir gemensamma inte bara med användare under samma kundnummer utan även under samma organisationsnummer verkar det som.

I mitt fall innebar det till att börja med att fakturerings-informationen plötsligt uppdaterats på mitt konto när jag loggar in, till avdelningar i helt andra delar av Universitetet.
För att ytterligare förvärra hade dom på något sätt kommit över mitt privata mobilnummer och satt det som gemensamt nummer för hela Universitetet (!!!).
Detta kombineras sedan med nåt krångel som gör att paketen ibland uppenbarligen går ut som privatpaket genom DHL.

Så nu det började dimpa in SMS på min telefon där jag ska välja hur jag vill ha paketen levererade.
Jag kan dock inte se vem det är från eller vem det ska till när jag söker på trackingnumret, bara att det kommer från Nederländerna. :shock:

I mitt fall väntar jag på andra privata paket, som också kan tänkas gå via Nederländerna.. så, tja, ni kan ju tänka er.. :roll:

Lyckades i alla fall efter en lång telefonkonversation få dom att ta bort mitt mobilnummer nu, får väl se det som en bra början..
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av hafiack »

Undrar hur min order kommer skickas med tanke på hur ni andra får allt uppdelat i mängder med lådor. Har inte lagt beställningen än men den kommer inkludera det mesta som rör styrskåpet till mitt cnc bygge och mer därtill och det är mååååånga grejer. Kommer dom med en fullastad lastbil tro :roll: :shock:
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Anders Olsson »

Beställde igen i torsdags och nu verkar dom ha rett ut dom allvarligaste problemen i alla fall :)

Eller ja, jag skulle beställt i onsdags, men då var det stört möjligt att lägga till fler än 14 punkter på orderlistan, så jag lät korgen ligga och mogna till på torsdagen och då gick det att lägga till saker igen. :?:

I vilket fall så verkar problemen med att varje sak packas i en egen låda i stort sett vara lösta.
Fick 15 av mina 16 grejer i totalt två lådor, den grejen sista var slut på lagret och kommer senare.

Även förra gången jag beställde så dök sakerna upp i en ovanligt välfylld låda, så dom verkar ha läget någorlunda under kontroll vad gäller packningen nu.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Det här är väl inte egentligen ELFAs fel.
Jag beställde 10 paket hörapparatbatterier och 50 st kylare, ganska stöddiga så är nog en 10-15 kg.
Sedan gjorde jag missen att ta 39 kronorsfrakten till utlämningsställe för jag skulle bort på jobbresa och det var inte så bråttom.
Vem ska då kunna hämta ut, det är ju ställt till mig.........
Nåväl, ett samtal till DHL, nej det där ska köras ut, inget utlämningställe, och då löser det sig med legitimering.

Idag ringer JETPAC och kör ut ett paket som någon hemma kvitterar med 10 paket batterier...........

Var är då kylarna......

En sökning på DHL Express sida ger följande historik.....
Upphämtat i Eindhoven måndag 11/4
Transporterat till Bryssel
Sedan till Köpenhamn
Tillbaka till Bryssel
Ett långt skutt till Stockholm
Tillbaka till Köpenhamn
Det var norrut det skull så då kom det till Arlanda (inte Stockholm)
Men det vände och är i Köpenhamn igen 17:55 torsdag 14/4

För detta betalar jag 39 spänn........
Fortsättning följer
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av SM6XUN »

Knappast miljövänligt när en order på 9 poster kommer i 6 små paket, samtidigt :tumner:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

prototypen: Se det från den ljusa sidan, mycket frakt för pengarna. :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Jaa
Jaaaa
Det blir inte många ören per kilometer.
Jag ska vara på resa 2-3 veckor så vi får vem som hinner hem först.

Protte
Skriv svar