ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Billigast är att storhandla för 600 så är det fraktfritt.
Står på hemsidan.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Glenn, den går att beställa via kundvagnen. Skriv katalog i sökfältet, var tvungen att högerklicka och öppna i nytt fönster.
kattalogg.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

Jag upptäckte att avtalet min arbetsgivare har med elfa gör att det ALLTID är fraktfritt, plus rabatter, det var ju smidigt, svårt att få privat dock skulle jag tro :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

prototypen skrev:Glenn, den går att beställa via kundvagnen. Skriv katalog i sökfältet, var tvungen att högerklicka och öppna i nytt fönster.
Jo jag försökte, men den artikeln finns inte inlagd i vårat intern-beställningssystem av nån anledning, och eftersom elfa finns i det systemet måste jag beställa via det.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Gimbal »

Ok, så om jag beställer 6000st kataloger så blir det fraktfritt.

Man kanske skulle köpa braskamin. :humm:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Glenn skrev:
prototypen skrev:Glenn, den går att beställa via kundvagnen. Skriv katalog i sökfältet, var tvungen att högerklicka och öppna i nytt fönster.
Jo jag försökte, men den artikeln finns inte inlagd i vårat intern-beställningssystem av nån anledning, och eftersom elfa finns i det systemet måste jag beställa via det.
ojdå, stort företag

P
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu senast hände minsann nåt roligt, jag hade beställt en skalång (80-830-39) men fick tre :D

Ärlig som jag är ringde jag upp reklamationsavdelningen och påtalade detta samt att jag inte ens var de debiterad för de andra två.

Hon frågade då vilken artikel det var och jag berättade, därefter sa hon i princip "Dom där kostar inte så mycket och det blir dyrare att skicka tillbaks dom till Holland, så du kan få dom".

Jag tackade så jättemycket, sa till henne att justera saldot och sa att jag känner två goa vänner här i stan som gärna skulle vilja ha en sån.

Båda har nu fått var sin skaltång, en mycket schysst skaltång tycker jag även om det tog ett tag innan mekaniskt dumma jag fattade hur den skulle användas, delar av crimpnings- och kabelsko-funktionen (visserligen färgmärkt med det är ändå diffust) förstår jag fortfarande inte men själva skalfunktionen med finjustering för klena kablar samt inställning av skallängd och avbitarfunktionen förstår jag.

ELFA är fantastiskt!

MVH/Roger

Edit: Tog bort onödigt pladder
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 maj 2017, 16:41:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

Vill dom ha tillbaka grejerna när dom klantat sej själva är det ju självklart att dom får stå för frakten.

Det inser dom väl själva också, och det brukar vara bökigt att få in saker som lämnat lagret in i lager igen = merkostnad,
så det är nog ofta billigare att bara stryka den och få en nöjdare kund.

Aldrig fel med gratis grejer :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

Jag började ju undra var grejerna jag beställde för fyra dagar sen tog vägen, så jag kollade trackingen och såg att dom var levererade dagen efter,
kollade med DHL vem som signat och såg att det var en "Tony", jag vet ju att vaktmästaren på en annan del av företaget heter just tony, dom
befinner sej i ett annat hus några kilometer bort, kontaktar tony, och javisst, felleverans, han påpekade det för DHL igår men hade inte
fått bekräftelse på när dom kunde komma och leverera rätt.. Jag tog då en firmabil och hämtade paketen själv.

Jag hade beställt 54 artiklar, till ett sammanlagt värde av ca 6500:-, dessutom skrev kjag som bekant att jag ville ha kataloger i meddelandet :)

Resultatet blev att elfa dagen efter hade levererat (om inte DHL hade klantat sig och kört till fel adress..) 52 artiklar, 2 var restade.

En sak var dessutom fellevererad, en påse som var korrekt märkt att den skulle innehålla en Bahco ergo PH00-mejsel, innehöll i själva verket en Wiha T6x60. Dessutom så låg det med en lös radda med 10 stycken ytmonterade komponenter (någon slags effektdiod gissar jag) som inte fanns med på packlistan.

Däremot fick jag två kataloger :tumupp: ..ska ha en på jobbet och en hemma förstås.

Mailade elfa och upplyste om felet med mejseln och dioderna, och fick ett snabbt svar att dom ber om ursäkt och skickar en ny mejsel ASAP, den gamla kunde jag behålla, likaså SMD-komponenterna.

Över huvud taget verkar elfa funka MYCKET bättre nu igen än för några år sedan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Så du fick också en grej gratis, snälla är dom också :)

MVH/Roger
PS
Grattis till dom två katalogerna, tyvärr tycker jag dom senaste katalogerna suger i speciellt ett avseende, artikelnummer-registret är borta. Sen önskar jag att jag kunde säga nåt positivt om dom nya katalogerna också men efter ett kvartals användande kommer jag inte på nåt, förutom att dom trycks upp förstås vilket ju inte är illa i dagens hysteriska internet-värld!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

wwww.reichelt.de!
Fick senaste katalogen med senaste ordern därifrån. Kanske katalogen hamnade på frakten istället.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Akai »

Beställde två tantaler och två mosfetar tidigare i veckan, I dag dök paketet (Som jag trodde) upp

Döm om min förvåning när jag hämtade ut på posten, Två paket! Dessutom enorma! i botten på dem låg en påse... :humm:
är företaget miljöcertifierat tro....

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev: Grattis till dom två katalogerna, tyvärr tycker jag dom senaste katalogerna suger i speciellt ett avseende, artikelnummer-registret är borta. Sen önskar jag att jag kunde säga nåt positivt om dom nya katalogerna också men efter ett kvartals användande kommer jag inte på nåt, förutom att dom trycks upp förstås vilket ju inte är illa i dagens hysteriska internet-värld!
Ja, den förra sladderkatalogen gillade jag inte så värst, det är ju 2013-2014-katalogen som är den sista "riktiga".

men hur man än ser på detb gillar jag att leta i katalogen, och man ska liksom alltid ha en elfakatalog, jag har haft kataloger sen jag var typ 10.. på den tiden så tog min pappa hem "förra årets" från jobbet och hade den själv, när han då fick nästa års blev ju den två år gamla katalogen "ledig", och då fick jag den :)

Sen när man började jobba så såg man ju till att beställa en extra katalog att ha hemma hela tiden, och så har jag i princip gjort tills nu, eller ja, jag gjorde ju exakt det i detta fallet också.

Tyvärr verkar jag ha blivit av med några tidiga, den äldsta jag kan hitta i bokhyllan är 83/84, den borde jag alltså fått 1986, då var jag 12.. tror jag hade en eller två innan dess.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev: Ja, den förra sladderkatalogen gillade jag inte så värst, det är ju 2013-2014-katalogen som är den sista "riktiga".
Sladderkatalogen hade jag aldrig men jag har alltjämt 89/90, 08, 13/14 och 16/17, speciellt roligt är det ha kvar kalaog nummer 38 från 89/90 för på den tiden hade elfa ett eget format på katalogerna dvs modell A5, bifogar foto :)
men hur man än ser på detb gillar jag att leta i katalogen, och man ska liksom alltid ha en elfakatalog, jag har haft kataloger sen jag var typ 10.. på den tiden så tog min pappa hem "förra årets" från jobbet och hade den själv, när han då fick nästa års blev ju den två år gamla katalogen "ledig", och då fick jag den :)
Mycket sant, jag tror jag haft elfa-kataloger sen början på 80-talet då jag var typ 12 år.

Jag tycker kataloger slår internet för 9 av 10 söksidor är direkt dåliga, men det gör dom av sin natur dvs i mina ögon kommer aldrig söksidor kunna slå känslan av att slå i en katalog och få en helt annan överblick än vad alla nuvarande filter kan ge på en söksida, jag tycker kataloger är oslagbara och är dom inte oslagbara så är dom i alla fall minst sagt ett bra komplement som man inte skall förakta.
Tyvärr verkar jag ha blivit av med några tidiga, den äldsta jag kan hitta i bokhyllan är 83/84, den borde jag alltså fått 1986, då var jag 12.. tror jag hade en eller två innan dess.
Om du har en från 83/84 så slår du mig, jag som trodde jag var värst :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Henry »

är företaget miljöcertifierat tro....

Man kan undra men däremot garanterat fått en bra deal med DHL och om vissa kartongstorlekar skulle jag tro. Det där har hänt mig med mer än en gång och tom en påse i en minst dubbelt så stor kartong än dina en gång, postmannen som kom med paketet frågade faktiskt om det var bara luft i det. Det hoppas jag inte men det är mycket små komponenter som inte väger något men varför de skickar det i en så stor kartong vet jag däremot inte sade jag.
Skriv svar