Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jomany
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 september 2009, 18:00:31

Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av jomany »

Hej och gott nytt år.
Jag har hittat en gammal Philips röradio som jag lyckats skrämma liv i.
Efter byte av kondingarna C1 – C2 så kopplade jag på skoj in elgitarren i vad jag tolkar som en gramofoningång (röda pilar på schemat).
Det låter, men kanske inte så kul.
Jag funderar på om det finns ett bättre ställa att koppla in gitarrsignalen, där det går att överstyra Rö4 UABC80? Eller skall signalen in redan I Rö3 EF89?
Så här långt i frågan så avslöjar jag mina ringa kunskaper om rörelektronik. Jag inser dessutom att det inte bara är klenspänning i omlopp i kretsen.
Vill någon ge mig goda råd och helst då andra än att hålla fingrarna i styr. Det har jag redan lärt mig den hårda vägen. För en timme sedan. :shock: :)

///j
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av YD1150 »

Innan du gör för många tester med din rörradio så tänk på att denna radio inte är isolerad från nätspänningen.
Du kanske upptäckte det den hårda vägen :)

Grammofoningången är det enda stället du kan koppla in något på för den går till det första lågfrekvensförstärkarröret.
Tittar du noga på de två kopplingskondensatorerna på 4,7nF så ta inte bort dem för risken är att din gitarr blir nätspänningsförande.

Ett bättre val är att du låter radion vara en radio och letar efter en annan med riktig nättransformator och därmed "ofarlig" grammofoningång.

Den modellen du har verkar vara lite udda då den har en transformator men använder allströmrör (U-serien).
jomany
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 september 2009, 18:00:31

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av jomany »

Tack YD!
Jag tar till mig det du skriver och iakttar försiktighet.
Jag tryckte in en telehona där jag gissade att det skulle funka bättre. Nu vet jag bättre.

"Tittar du noga på de två kopplingskondensatorerna på 4,7nF så ta inte bort dem för risken är att din gitarr blir nätspänningsförande."
Det är inte en risk. Det är numera ett faktum. :)

Det jag tycker är konstigt är att jag mätte så noga jag kan mellan inkopplingspunkter och jord. Jag har konstaterat att det är farligt hög spänning mellan somliga delar och jorden i vägguttaget, så jag är försiktig men samtidigt kanske onödigt nyfiken.

Kondingar får vara kvar.
Men jag funderar på om de bör bytas ut eller är de av en typ som håller måttet? Skall de kanske bytas ut mot något annat? X2'or?

Finns det något att göra för att driva Rö4 hårdare och därmed få mer dist?
Jag inser att jag håller på att polera en sk*tkorv och att chansen att få den att glänsa är begränsad, men som sagt nyfikenheten driver mig.
///j
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av YD1150 »

En möjlighet är att hitta en liten passande transformator som höjer signalnivån från gitarren till grammofoningången. Detta utan extra förstärkare.
Har du tillgång till en liten nättransformator på 6-12V till 230V så testa med en sådan, den kommer inte vara optimerad för audio men går att testa med.
Gitarr -> lågspänningssidan på trafo -> 230V sidan -> grammofoningången.

Ett yttre förstärkarsteg kommer givetvis att fungera.



Se till att kopplingskondensatorn från anod på föregående steg till "g1" på slutröret UL84 är ok så den inte läcker DC och orsakar förstört rör och trafo.
jomany
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 september 2009, 18:00:31

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av jomany »

Tack för info YD. Jag rotar fram ett trafo och testar.
Är det kondingen C39 du syftar på?
///t
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av gkar »

Kondingar får vara kvar.
Men jag funderar på om de bör bytas ut eller är de av en typ som håller måttet? Skall de kanske bytas ut mot något annat? X2'or?
Först utgå från någonting annat! Om inte ändå, kondingarna skulle jag vilja ha till Y typ, inte X typ då de ligger mellan nätspänning och den sida vi önskar betrakta som säker.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vill du köra elguran genom rör kan du ju sno ihop en enkel guitarförstärkare med ett par EL84, 6V6 eller rentav EL90. Jag har en enkel pp-trafo liggande till något på 10-12W.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 378
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av petertub »

Jag upprepar rådet att inte koppla in någonting i denna apparat !! Den kan vara farlig då dess
chassie är direkt kopplat till nätspänning.
jomany
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 september 2009, 18:00:31

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av jomany »

Tack för alla tips. Nu står jag i valet och kvalet att låta radion vara radio alternativt att stoppa in något transistorbaserat.
Jag gillar utseendet på lådan och tycker det förtjänar att leva vidare. Om än med annan funktion.

petertub: Hela lådan är av bakelit så jag är inte speciellt orolig för att den skall bli strömförande. Min usla kinaplanka däremot......
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Såna här kan vara lömskare än man tror.
Titta t.ex på din volymratt-det ser ut som om axeln ligger blottad!Samma sak kanske med skruven som låser ratten...
I original finns inga öppna metalldelar-ratten har en täckbricka med något icke ledande under och t.o.m den lilla skruven ska vara isolerad och igenfylld med något...
Jag tycker också att radion ska bevaras som radio eller byggas om totalt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av breflabb »

petertub skrev: 31 december 2023, 09:11:12 Jag upprepar rådet att inte koppla in någonting i denna apparat !! Den kan vara farlig då dess
chassie är direkt kopplat till nätspänning.
Kan tilläggas också att man får fasen eller nollan på chassit beroende på hur man vänder
ström proppen. det är lugnast att låta det vara som det är
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spisblinkaren hade byggt en gitarrförstärkare som han visade i någon musikaffär där den som kopplade in sin gitarr för att testa fick rejäla kyssar.
Jag byggde en Heatkit-förstärkare närvdet begav sig. Det sett en liten keramisk konding mellan nät och jord/chassi. När jag satt i studentlyan värmde fossingarna mot elementet och rattade på stärkaren kittlade det i tårna

Om att bygga om: Det finns ju olika färdiga moduler att handla från AliX och eBay att stoppa in.

Det finns ju scheman på alla kända rörhäckar på nätet och byggsatser till sådana.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 378
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av petertub »

Det finns åtskilliga byggsatser att handla från tyska tubetown och nordstrom.se

Ett exempel är bygget av en "molly" jag gjorde för några år sedan : http://n.manet.nu/molly/

4w ut mer än nog för en hemma-stärkare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finska Ural-tone har komponenter och byggsatser för gitarrförstärkare.
Haspla
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 januari 2024, 18:52:56

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av Haspla »

jomany skrev: 31 december 2023, 11:57:19 Jag gillar utseendet på lådan och tycker det förtjänar att leva vidare. Om än med annan funktion.
Den trevliga butiken Prima Pinaler i Mölnbo utanför Södertälje bygger om liknande radioapparater till bluetooth-högtalare där ljudet spelas genom originalhögtalaren men elen är utbytt. Jag har en sådan hemma som låter fantastiskt. http://www.retroelectro.se/
Skriv svar