Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av Pucco »

Tekko Den kondensatorn är alldeles utmärkt. Elfas hemsida är usel med information men databladet finns ju om man orkar läsa.

Från databladet: 105°C High ripple current. Long Life.
Just den 470µ 25V kondensatorn tål enligt databladet 1.2A rippelström vilket väldigt bra.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av Danny »

Tex denna 67-042-71
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av Tekko »

Pucco skrev:Tekko Den kondensatorn är alldeles utmärkt. Elfas hemsida är usel med information men databladet finns ju om man orkar läsa.

Från databladet: 105°C High ripple current. Long Life.
Just den 470µ 25V kondensatorn tål enligt databladet 1.2A rippelström vilket väldigt bra.

Enligt databladet är den EJ låg esr. LOW ESR kondingar har vanligen ett stort fett "LOW ESR" på första sidan i databladet.
msjokvist
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 mars 2015, 14:36:51

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av msjokvist »

Ok, nu har jag bitit i det sura äpplet och gjort en ny beställning. Surt med ny fraktavgift och väntetid, men så går det när man har för bråttom.

För framtiden: hur vet man ifall det ska vara en low ESR eller inte? Går det att utläsa på den gamla, fysiska kondningen? Kan det rent av vara så att det alltid är bättre (men något dyrare) att köpa low ESR?

Sedan undrar jag fortfarande om det finns någon definition av när en kondning anses ha låg ESR eller är det bara en märkning som tillverkaren godtyckligt kan sätta dit?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av Tekko »

Om det är låg esr eller ej står i databladet, och tillverkare brukan ha en tendens att använda skitkondingar inte bara för att göra produkten billigare som svar på kundernas gnäll att allt e för dyrt, men även för att få grejjerna att pajja fortare så de får sälja mer som kompensering för den sänkta produktkostnaden.
msjokvist
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 mars 2015, 14:36:51

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av msjokvist »

Som svar på min egen fråga:

"Standards such as JIS 5141 and EIA 395 only address accepted test procedures and definitions of capacitors. This lack of standards has left it up to individual capacitor manufacturers to define what a low ESR capacitor is."

http://www.illinoiscapacitor.com/pdf/Pa ... iction.pdf
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av prototypen »

Low ESR betyder väl att det på sin höjd är dubbelt så bra som tillverkarens sämsta kondensatorer.

Låter precis lika bra som fruns hårschampo med texten "New Formula"

Protte
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av limpan4all »

Lågt ESR är inte alltid önskvärt.
Det finns tillfällen då man inte vill ha låg ESR. T.ex i filterkondensatorer i likriktare då blir inrusningströmmen oftast ett problem.
Kostnadsmässigt så är dom alltid dyrare, och har oftast kortare livslängd.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av PF013 »

Jag tror att alla låg-ESR-elektrolyter jag har sett har dessutom haft sin ESR specad vid en högre frekvens (10 eller 100 kHz), eller vid flera frekvenser, medan standardelektrolyter bara är specade vid låg frekvens (100 eller 120 Hz).
msjokvist
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 mars 2015, 14:36:51

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av msjokvist »

Nu funkar det! Stort tack Danny och alla andra!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av Danny »

Gott att det funkade :tumupp: :)
Kolhuvudet
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 december 2016, 19:03:35

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av Kolhuvudet »

Hej, hoppas på hjälp så här innan jul.
Jag har samma problem som denna trådskaparen.

Bytade nu ikväll kondensatorerna till dem som föreslogs i en kommentar. Lödade fast dem men glömde sätta i kontakten till fläkten. Han slå på huvudströmmen men ingenting fungerade, hörde bara ett fräsande, som mycket riktigt kom ifrån en av de kondensatorerna som jag bytat och den fick en bulle på toppen som en av dem jag precis bytat.

Nybörjare som jag är undrar jag om det finns plus och minus. Kanske har satt en av dem på fel håll...

Men jag satte i kontakten till fläkten och hällen fungerar bra nu. Undrar om jag ska byta den som bullat upp sig eller den kan sitta kvar. Undrar också vad det är som gör att dem går isönder. Hade som sagt felkod E6 när jag satte på spishällen, men efter mycket om och men med många omstarter så fick man tillslut 2 plattor att fungera och sedan alla igen när det blivit varmt. Tack på förhand
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av PeterH »

Den skall bytas och JA elektrolytkondesatorer är polariserade! Du har haft tur om den bara bullat upp sig, det är inte ovanligt att felvända elektrolyter smäller med ett högt "pang" och med en massa ludd och kladd över hela kortet :vissla: Om du tittar på kretskortet så brukar det finnas en symbol eller markering för vad som är plus respektive minussidan...
msjokvist
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 mars 2015, 14:36:51

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av msjokvist »

Och på själva kondensatorn markeras "plussidan" av att det benet är längre än det andra, ifall du inte visste det. Lycka till! Min spis funkar fortfarande utmärkt, för övrigt!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Byta Filterelektronik i Husqvarna Induktionsspis

Inlägg av lond »

Mer ofta en rand som visar vad som är minus på kondensatorn. Beror på tillverkaren och modell.

/// Marcus
Skriv svar