USB kretskort??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Egge
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 oktober 2005, 17:44:50

USB kretskort??

Inlägg av Egge »

Hej jag bygger på mitt examens jobb just nu, å har lite problem!! vart kan man hitta kretskort, utifrån man kan bygga en USB hub?? .. just nu har ja bara plockat isär en redan färdig hub, och därifrån lagt till de grejor ja behöver.. men nu måste ja bygga de från grunden!! nån som vet vart man kan hitta sådana kretskort, som redan har ett microchip på satt, där man bara behöver sätta dit de in- och utgångar man vill ha?? .. om de nu finns färdiga!! :?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Menar du ett färdigt kretskort eller en färdig "ritning" (CAD) till ett kretskort som du kan modifiera?
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Har du layout till kortet kan jag tillverka det.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vet du hur prylarna skall sitta ihop och har pinouten så är det väl inget problem att designa ett kort? Aluvi gör det åt dig för en rimlig slant och rita kretskort är ju bara kul !
Egge
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 oktober 2005, 17:44:50

Inlägg av Egge »

cyr skrev:Menar du ett färdigt kretskort eller en färdig "ritning" (CAD) till ett kretskort som du kan modifiera?
Ett färdigt kretskort helst.. ja behöver nämligen veta kostnaden för det hela, att bygga en usb hub!!

Ja öppande en redan färdig hub å kolla va som satt där och de e ju både kondesatorer och en microprocessor. Det ja tänkte var om de fanns färdiga kretskort, med att alla "små" delar redan dit satta, där man bara behöver sätta dit tex 4 st usb ingångarna och strömförsörjningen..
Egge
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 oktober 2005, 17:44:50

Inlägg av Egge »

bengt-re skrev:Vet du hur prylarna skall sitta ihop och har pinouten så är det väl inget problem att designa ett kort? Aluvi gör det åt dig för en rimlig slant och rita kretskort är ju bara kul !
Ja vet inte hur hela kretskortet funkar, de e det ja behöver hjälp me!! vet inte vad det är för microprocssor som behövs.
Finns det inte färdiga kretskort, där små delarna redan sitter på, där endast antal USB portar man vill ha och strömförsörjning kan kopplas in??
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Så, du vill typ ha en USB-hub "byggsats" som är nästan färdigmonterad?

Tror det blir svårt, och jag förstår inte riktigt meningen med det. Är ditt exjobb att bygga en USB-hub?

En USB-hub byggs nog alltid(?) runt ett chip som är specialgjort för ändamålet, inte någon vanlig microprocessor.

Ett exempel på sådan IC:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... 2077a.html
Och utvecklingskort för denna:
http://focus.ti.com/docs/toolsw/folders ... 7aevm.html
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nä, förstår inte heller riktigt problemet. Cypress har USB-hub kretsar som kärver rätt få komponenter runt omkring.

http://www.cypress.com/portal/server.pt ... =CY7C65113

Den kräver iofs en 6 MHz klocka, men duger med en bra resonator om du hittat någon som säljer Muratas hiQ resonatorer, annars så får du köra med kristall ist vilket går lika bra, men ger två kondingar till till din layout. Jag har för mig att cypress har en HUb-krets med inbyggd klocka, men minns inte vad den heter. Spana runt på deras sida så hittar du nog kretsen jag tänker på.

// Beklagar om jag är lite insnöad på Cypress när det gäller USB-prylar//
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Inte alls för att hacka på dig.
Men vet du vad du gett dig in på? hur det fungerar?
Om inte så är det kanske läge att börja forska lite.

Vad läser du?
Hur många timmar skall projektet vara på?

Känner igen situationen från gymnasiet då klasskompisarna skulle göra projektarbeten. Många valde saker som dom inte alls skulle kunna lösa. (även om dom lagt ner all sin firitid på dethela)
Andra valde löjligt enkla saker bara för att slippa det och kunna slappa.

Men lärarna lyckades styra om dom till andra arbeten.
Egge
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 oktober 2005, 17:44:50

Inlägg av Egge »

cyr skrev:Så, du vill typ ha en USB-hub "byggsats" som är nästan färdigmonterad?

Tror det blir svårt, och jag förstår inte riktigt meningen med det. Är ditt exjobb att bygga en USB-hub?

En USB-hub byggs nog alltid(?) runt ett chip som är specialgjort för ändamålet, inte någon vanlig microprocessor.

Ett exempel på sådan IC:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... 2077a.html
Och utvecklingskort för denna:
http://focus.ti.com/docs/toolsw/folders ... 7aevm.html
Nej det är inte en USB hub ja bygger. Utan en kylare för bärbara datorer och i den ville ja sätta in extra USB 2.0 utgångar och en kortläsare. Kylaren e redan klar, ja har byggt en prototyp där ja plockade isär en redan färdig USB-hub och kortläsare som ja kopplade ihop med kylaren!! Men ja behöver ta reda på vad de kommer kosta att producera kylaren nu, och behöver då ta reda på det billigaste och effektivaste sättet. Att ta redan färdiga delar fungerar ej ekonimiskt vid produktion av kvantiet. Om ni vet vart man kan ta reda på vad en sån sak (USB och kortläsare i smådelar) kostar och finns skulle det vara helt underbart..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Du har fått ett antal länker! Kolla dom och kolla var man kan köpa och kolla priser där! Detta forum fungerar vid att man får tips och hjälp att hitta rätt information och inte vid att det levereras färdiga paketlösninger.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men någon som vet vilka som gör USB-hubbkretsar för 6-8 portar? Cypress hade bara kretsar för 4-portars hubbar.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

om det inte finns kan du väl koppla ihop några 4-portars? två stycken borde ju ge 7 portar då eller? =)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Egge skrev:Nej det är inte en USB hub ja bygger. Utan en kylare för bärbara datorer och i den ville ja sätta in extra USB 2.0 utgångar och en kortläsare. Kylaren e redan klar, ja har byggt en prototyp där ja plockade isär en redan färdig USB-hub och kortläsare som ja kopplade ihop med kylaren!! Men ja behöver ta reda på vad de kommer kosta att producera kylaren nu, och behöver då ta reda på det billigaste och effektivaste sättet. Att ta redan färdiga delar fungerar ej ekonimiskt vid produktion av kvantiet. Om ni vet vart man kan ta reda på vad en sån sak (USB och kortläsare i smådelar) kostar och finns skulle det vara helt underbart..
Jag har fortfarande svårt att förstå vad det är du bygger. Är det så att kylaren inte har någonting att göra med USB-funktionen, utan du vill bara lägga in en USB-hub/kortläsare i lådan som en extra feature?

Om du tänker försöka göra en egen design av USB-huben/kortläsaren måste du nog veta vad du håller på med, och inte bara planka ett färdigt kretskort...

Vad är det förresten för nivå på examensarbetet, gymnasie eller högskola?

På gymnasienivå tycker jag att det verkar vara lite overkill att konstruera en egen USB-hub/kortläsare, särskilt som du inte verkar ha full koll på hur grejerna fungerar.
Skriv svar