Hjälp med rs-485, modbus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
buffedlic
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 november 2014, 20:19:25

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av buffedlic »

Varsegod tomas
http://products.ostberg.com/Item/Details/765

Du är la som en gammal LP. Plattan hakar sig på refrängen men festen fortsätter
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av TomasL »

Se där ja, deras elschema är felaktigt, det står RX+/TX+ på plint A och RX/TX- på plint B, vilket är helt fel, det skall vara tvärtom.
Enligt standarden är B + och A -, huruvida detta har någon betydelse för dig, vet jag inte, Verkar som FTDI blandat ihop det också.

En annan sak som saknas i Österbergs dokumentation är huruvida man använder paritet eller inte och huruvida man använder en eller två stoppbitar.
Många stora leverantörer har gått i från MODBUS standarden på detta, och kör 8N1 rätt av.

Som en gammal LP-skiva, tja jag har inga CD, enbart vinyler.

Det underlättar faktiskt om du ger korrekt och riklig och riktig information redan från början.
Sådana saker som vilka produkter mm är rätt viktiga, sedan är det ju så att man inte gissar eller tror (tror gör man i kyrkan) att saker förhåller sig på vissa specifika sätt, därav mina frågor.
Senast redigerad av TomasL 7 november 2014, 13:31:37, redigerad totalt 1 gång.
buffedlic
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 november 2014, 20:19:25

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av buffedlic »

Japp! Vänder man fel får man inget svar.
Det insåg jag i läge ett, kan ha vart värt att nämna...

Hur resonerer du tomas, finns lösningen i din iaktagelse?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av TomasL »

Vad du behöver säkerställa är huruvida din fläkt skickar rätt eller fel, du behöver lämpligen ett oscilloskop för detta, för att kunna se vad din slav skickar.
Personligen så gissar jag att man slår på sändaren för tidigt i din slav och stänger av den för sent, därför får du de bägge NULL karaktärerna i början och slutet. (USARTen i din slav är inte laddad utan innehåller bara nollor, samma gäller i slutet, usarten är tömd)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av TomasL »

Vad du behöver säkerställa är huruvida din fläkt skickar rätt eller fel, du behöver lämpligen ett oscilloskop för detta, för att kunna se vad din slav skickar.
Personligen så gissar jag att man slår på sändaren för tidigt i din slav och stänger av den för sent, därför får du de bägge NULL karaktärerna i början och slutet. (USARTen i din slav är inte laddad utan innehåller bara nollor, samma gäller i slutet, usarten är tömd)
buffedlic
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 november 2014, 20:19:25

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av buffedlic »

Östberg tillhandahåller endast en förteckning över registret. Deras support avvisar alla försök till kontakt.

Trail and error är vad som gäller, alt. Någon god själ som vet de facto och vill dela med sig
buffedlic
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 november 2014, 20:19:25

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av buffedlic »

TomasL skrev:Vad du behöver säkerställa är huruvida din fläkt skickar rätt eller fel, du behöver lämpligen ett oscilloskop för detta, för att kunna se vad din slav skickar.
Personligen så gissar jag att man slår på sändaren för tidigt i din slav och stänger av den för sent, därför får du de bägge NULL karaktärerna i början och slutet. (USARTen i din slav är inte laddad utan innehåller bara nollor, samma gäller i slutet, usarten är tömd)

Datat jag får är korrekt, så när på en nolla förmycket.

Tror jag tar den enkla vägen här och löser detta mjukvarumässigt. Då är jag hemma, tack för allt engagemang!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av TomasL »

Vad har du frågat dem, och vad svarar dem.

(nu kallade väl sig Österberg sjaälva för "The FAN Company"), vilket vrkar stämma, typ :humm:
buffedlic
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 november 2014, 20:19:25

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av buffedlic »

Vi har tyvärr ingen support eller interface till Modbus utan tillhandahåller endast registret.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av TomasL »

Det måste ju vara fel, eftersom de själva säger att de har modbusinterface över RS485.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av Jan Almqvist »

TomasL skrev:Vad du behöver säkerställa är huruvida din fläkt skickar rätt eller fel, du behöver lämpligen ett oscilloskop för detta, för att kunna se vad din slav skickar.
Personligen så gissar jag att man slår på sändaren för tidigt i din slav och stänger av den för sent, därför får du de bägge NULL karaktärerna i början och slutet. (USARTen i din slav är inte laddad utan innehåller bara nollor, samma gäller i slutet, usarten är tömd)
oscilloskop: +1

Det kommer väl inte någon startbit med mindre än att man skriver ett tecken till UARTen?
MiaM
Inlägg: 9974
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av MiaM »

Med 19200bps så kan du åtminstone få en uppfattning om signalen om du bara kör en enkel spänningsdelare med två motstånd, och dc-block med seriekonding, på RS485-signalerna in på line in på ett ljudkort.

Exempelschema:
rs475ljud.PNG
Audacity borde funka för att "lyssna" med. Välj högsta native-samplingsfrekvens ljudkortet klarar. OBS att de flesta ljudkort kör med 48kHz samplingsfrekvens och även om de då teoretiskt ska klara av att "se" 19200bps så kommer signalen knappast se ut som rena och fina fyrkantvågor.

Bygg två uppsättningar, höger/vänster kanal, så kan du mäta på både plus- och minussignalen, så ser du vad som händer när bussen vilar.

OBS också att kondingen (och motsvarande som kan vara inbyggt i ljudkortet) gör att dc-nivån inte blir korrekt, det måste du också ta hänsyn till.



Givetvis är ett oscilloskop på många sätt bättre, men den här kopplingen kan nog i ditt fall faktiskt vara bättre än ett analogt oscilloskop...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
buffedlic
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 november 2014, 20:19:25

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av buffedlic »

DIY style :)
Har för tillfället löst mitt problem mjukvarumässigt och det fungerar fläckfritt.

Men det kliar ändå i fingrarna efter vetskapen om vad som egentligen skapar felen. När jag har lite tid över ska jag testa ditt förslag MiaM...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av TomasL »

Skickade en fråga till Östberg, och följande trevliga svar
I vårat funktionsdokument gällande styrkortet står följande:
Modbus is available on one RS485 port. The baud rate is set from the remote control. Communication uses 1 start bit, 8 data bits, one stop bit and no parity. Modbus register map is a separate document.
Uppenbarligen initierar du din enhet felaktigt, då man kör 8N1 och inte 8N2 som du försöker..
buffedlic
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 november 2014, 20:19:25

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av buffedlic »

EDIT: http://forum.m.nu/hemautomation-teknik/ ... tml#p24749
Har full funktionalitet nu, men vill vi fortsätta felsägningen är jag idel öra. har även en dörr öppen för någon med ett oscilloskop :)

Det är det lustiga... Samma fel uppstår när jag kör 8N1, både i Linux med minimalmodbus så som i Windows med tex CAS.

Alltså oavsett om jag använder 8N1 enl spec eller 8N2, så ges samma svar med x00 i början och slut.

Är det inte så att Ingen paritet automatiskt ger 2 stopbitar, enl modbus protokollet?!

http://www.automation.com/library/artic ... -to-modbus

Kod: Markera allt

RTU Mode Byte Format
Coding System
8-bit binary, hexadecimal 0-9, A-F, two hexadecimal characters in each 8-bit field of the message.
Bits Per Byte
1 start bit + 8 data bits, lsb sent first + 1bit for even/odd parity or no bit for no parity + 1 stop bit if parity is used or 2 stop bits with no parity.
Error Check Field
Cyclical Redundancy Check (CRC)
Skriv svar