Hjälp med rs-485, modbus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45297
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av TomasL »

Jo, så är det enligt standarden, men många skiter helt enkelt i den biten av standarden.
Egentligen skall det vara 2 stoppbitar ingen paritet eller en stoppbit och paritet.
Men om man hårdtolkar standarden så skall enheterna stödja ovanstående, inte nödvändigtvis använda det.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av lillahuset »

Det var ett tag sedan jag grottade ner mig i Modbus, som iofs är ett utmärkt protokoll, men då fick jag en känsla av att det var ganska "ad hoc". Men det kanske blir så med gamla proprietära protokoll. Länge leve RFC!

Edit:slarvig formulering
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag blev tvungen att kolla upp det här med 2 bytes adressering.

När det används så är både den första och andra byten inom intervallet 1..254 så vi kan utesluta att det är 16 bitars adressering som spökar.

Kod: Markera allt

RTU Address	uint8	1	Value is 1-254.
RTU Group	uint8	1	Value is 1-254.
Present only if 2 byte addressing is selected.
Källa: DACC Protocol Manual
Kimray RTU Communications

Första byten i ett Modbus RTU meddelande är aldrig null.

En god regel när man håller på med seriekommunikation är att förkasta alla icke förväntade tecken dvs man struntar helt enkelt i eventuella null som kommer både innan och efter.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av lillahuset »

Jo visst ska man kasta "skräp" men det gäller att förstå problemet. Innan man nöjer sig med att kasta.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av MiaM »

Värt att komma ihåg är att stoppbitarna är egentligen bara mellanrum mellan tecknen. Om man inte sänder ett tecken på en stund så har man alltså i princip ungefär 47834278 (påhittat stort tal) stoppbitar mellan två tecken.

Om man kan ställa in sändning och mottagning separat så bör det alltid fungera om man ställer sändningen på två stoppbitar och mottagningen på en stoppbit.

Finns det ens moderna mottagarkretsar som bryr sig om antal stoppbitar? Utan att veta så tror jag att inställningen bara påverkar sändningen och att två stoppbitar bara finns av kompabilitetsskäl.
tso
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 december 2018, 14:52:10
Ort: Falun

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av tso »

Även jag försöker prata med mitt FTX aggregat, dock utan framgång

Har ej skaffat den nya fjärrkontrollen som ska aktivera modbus utgången och det verkar som att aggregatet inte vill svara förän man har en sådan, har provat ovanstående standardinställningar men utan framgång så nu tittar jag på fjärren.

Det är inte något avancerat och visste man vilket kommando som aktiverar modbus utgången skulle man kunna göra det själv, allternativt programera om fjärren till en modbus fjärr.

Är det någon som är villig att kolla vad som står i fjärrens servicemenyn under manöverenhet? Tänker att det kan vara så att en modbusfjärr har ett annat id.
Min fjärr(v3.08 utan modbus /aggregat(100 T EC) har följande data i ovan meny:
RC: 04F8
Heru: 7D99

Det står ju något om att modbus aktiveras i samband med att fjärren synkroniseras, och jag gissar att ovan id är det som kopplas samman vid synkroniseringen

Lite annan info som jag samlat på mig:
Radiosignalen sänds av en krets med namnet NRF905. Bara att koppla på logikanalysatorn på SPI bussen mellan fjärrens processor och NRF905 för att se vad som ska skickas. Sen bör man kunna simulera det med en arduino eller raspberry PI med NRF905 modul
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av Elman »

Testa 8N1 och 9600 innan 19k
själv kör jag Radzio Modbus på laptop med en kines usb för några tior när jag kopplar upp Modbus prylar och testar och läser alla Modbus registren innan jag kopplar upp saker mot överordnade system.
Glöm inte att man måste ändra både i PC programmet och enhetshanteraren när man ändrar inställningarna för usb stickan ..och sätta rätt com port.hastighet paritet på båda ställena , Då det räcker att man byter fysisk port i datorn ( man kan gå på lunch ställa undan datorn sen fungerar inget som fungerade 45mim tidigare )

På Östberga Heru måste man ha en Modbus aktiverad fjärrkontroll då för 2500spänn för att det skall fungera
Trodde själv att det var bara skruva in i plinten..Gissa om jag lade någon timme på det och svor när jag
fick reda på det....
Och oftast fungerar det bättre utan att terminera ..
tso
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 december 2018, 14:52:10
Ort: Falun

Re: Hjälp med rs-485, modbus

Inlägg av tso »

Verkar som sagt inte gå att komma åt modbus utan att köpa ny fjärr, men jag ger mig inte :) Har skapat en ny tråd där jag skriver om mitt utforskande av kommunikationen mellan Heru:s trådlösa fjärr och aggregatet
Skriv svar