Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av YD1150 »

Har fått tag på en del oidentifierbart datorskrot, vart lite nyfiken på flera europakort
monterade i ett bakplan. CPU-kortet är märkt med "OPUS68", den använder en 68B09 CPU.
Korten är från 1982-1984.
De få uppgifter jag hittade på nätet var att datorn har körts med något FLEX (9?) operativsystem.
Datorn kördes via en terminal med RS232, ingen bildskärm.

Bilder:

CPU-kort
CPU.jpg
Statiskt RAM med 6264 x 8 ger 64kB minne + ett EPROM.
Hur adresseringen sker vet jag inte eftersom 6809 bara klarar av att adressera 64kB.
Någon form av minneshanterare?
SRAM.jpg
Ett multitimer-kort med 68B40 + RTC.
Multitimer.jpg
Finns även kort för diskettstationer, 2st 5,25tum (om jag har rätt) samt en hårddisk från 1987 på typ 10-20Mb
har inte exakt siffra än eftersom jag inte har skruvat loss dem.

Några bilder på andra kort som fanns i lådan, tillverkat av FOA i Linköping på mitten av 1980-talet:

Någon slags grafikkort med RGB-ut.
PB050022.JPG
Videosignals-digitaliseringskort.
PB050024.JPG
Funktion ?
PB050025.JPG
Fyra stycken kort med 256kByte statiskt RAM, uppbyggda med 64k x 1 bit SRAM, något udda!
Totalt 1Mbyte minne. Ser lite lyxigt ut med keramisk kapsel.
SRAM 256kbyte.jpg
Någon som känner till något om korten?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av MiaM »

Är det här din hemsida? Annars är det någon mer som letar efter info om samma burk
http://moxie.kfib.org/opus68/opus68.html
Pintout på bussen på schemat över cpu-kortet har ingen direkt likhet med t.ex. VME (som iofs är tänkt för 16-bit-maskiner, men ändå).

Eftersom det pratas om oxid på batteri på den sidan medan du visar bild på ett utan oxid så gissar jag att det inte är din hemsida. Grattis, ni kan då åtminstone bilda klubb för de som svävar i ovisshet om sin OPUS 68-dator :wink:

Ditt minneskort verkar inte ha någon krets som kan användas som utport/register, så det måste vara något mer än bara 16-bit adressbuss, 8-bit databuss. Kan det vara ett kort för 16-bit databuss? 4st 74245 verkar liksom vara en för mycket för 8-bit. Å andra sidan kanske den fjärde används för att buffra signaler. Det är kanske så att tillverkaren konstaterat att serien blir för liten för att få maximal mängdrabatt på valfri uppsättning kretsar, men stor nog att det är lönsamt att ordna på mängdrabatt på vissa kretsar, och därför använt 74245 där en 74244 egentligen hade varit tillräcklig.

Du borde lätt kunna se eller ohm-mäta (mät med mätare som har låg spänning, d.v.s. som inte reagerar på dioder, det är skonsammast för kretsarna) om det är kontakt mellan databussledarna i de två raderna av minneskretsar. Om det INTE är kontakt mellan databussledarna, d.v.s. om det troligtvis är ett 16-bitarsminne, så kan det kanske vara läge att jämföra med pinout för VME-buss. Det här behövs ju givetvis inte om du är säker på att alla kort använts i samma maskin.


Kan korten med dubbla europakontakter kanske vara VME-kort?

Kan "Funktion ?"-kortet kanske vara något kort som implementerar någon slags kommunikationsprotokoll eller liknande?


P.S. FLEX verkar ha funnits både i en version för 6800 och 6809, där FLEX-9 givetvis är den för 6809...
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av YD1150 »

MiaM: Det är inte min hemsida, var just den sidan jag hittade.
Annars är det tunnsått med information till "Opus".
Valde att skrota en annan opus-maskin förra året eftersom den bara låg och skräpade bra länge
sen hittar man schemat efteråt :doubt:
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av MiaM »

Lärdom: Skrota aldrig något, någonsin :wink:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av vfr »

Jag har kört mycket 6809 och har nog hört talas om Opus. Däremot har jag aldrig kört någon Opus själv.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av MiaM »

Efter mycket om och men så har det slutat med att jag har köpt datorn som beskrivs/beskrevs här:
http://moxie.kfib.org/opus68/opus68.html

Jag hittade en halvsidesannons i Mikrodatorn nummer 2 1983:
20170821_021110.jpg
Som synes så verkar det ha gått att köra både FLEX-9 och OS/9. Eller så lovade de åtminstone det. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av Mickecarlsson »

Flex OS såldes av Telko på 80-talet, tillsammans med RT-datorn. Jag byggde två av RT-datorerna, en modell 1 och en modell 2, men har inget kvar i gömmorna, jag sålde allt till en lycklig person, tror det var mitten av 90-talet.
Om mitt minne inte sviker mig så fanns det ett EEPROM-kort man kunde programmera med diverse program, och det fungerade då som en floppy-emulator, ditt kort med eeprom och sram kanske är något liknande?

EDIT: Stavfel
Senast redigerad av Mickecarlsson 19 juni 2018, 16:12:45, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av MiaM »

Det är väl eprom och inte eeprom, utöver massor av sram, på minneskortet?

Jag fick en RT-dator av en vänlig medlem här på forumet (se tråden om mitt MEK6802D5-kort). Det verkar vara senaste versionen som enbart har 6809 och har extra djupa europakort (d.v.s. klart mer än 160mm djupa, men fortfarande vanlig höjd). Den har dock floppykontroller och inget speciellt eepromkort. Med den fick jag en diskett märkt FLEX 9 SYSTEMDISKETT. Det har varit för mycket sommar och bra väder ett tag så jag har inte gjort mer än undersökt grejerna med ögonen, men mer kommer när vädret blir ruskigare :)

P.S. har du nån dokumentation kring RT-datorn kvar? Jag fick med lite dokumentation med datorn, men den är inte helt fullständig. Jag har letat reda på RT-tidningarna och hittat den något äldre modellen med både 6809 och tror det var 6808 (nån 6800-kompatibel processor är det iaf), som i sig är en slags uppföljare till något de började beskriva några år tidigare som byggde på att utöka/modifiera Motorolas MEK6800D2-kort (om jag minns rätt). Jag saknar dessutom del två med videokortet, som lär ha funnits i nummer 1 1980, och vad jag förstått så var det något med just videokortet som inte riktigt ville fungera med datorn jag fick. Fast det är inte alls säkert att korten är snarlika mellan versionen i RT från cirka 1980 och den uppföljare jag har.

Hur som helst så är det olika kontaktdon på OPUS 68 (treradig 96-polig DIN-europakontakt) jämfört med RT-datorn (tvåradig 64-polig DIN-europakontakt i den version jag har, någon annan typ av kontakt i den äldre versionen, och givetvis 3,96mm-delning-kantkontakt på den första versionen eftersom den har samma buss som Motorolas kort (och som även användes i Motorolas Exorciser).
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av Hedning »

I något svart hål har jag en OPUS-dator undangömd. Ibland skymtar lådor märkta
Kopparbergsdisketten och BASF förbi i ögonvrån. Var insyltad i utvecklingen av
OPUS (hobbyprojekt på FOA & LiTH) och bidrog med realtidsklockan. Tangentbord,
matrisskrivare var RS232 och VT100-terminal (hemsnickrad av Luxor-monitor).
Radbaserad editor där man kunde deleta ALLT med en enda felaktig knapptryckning.
Hade ett handvirat AD-kort med mux och FFT gick att labba med (i studiesyfte).
Användarvisningsbild
Consul
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 december 2017, 12:06:23

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av Consul »

Hei,

Jeg bygde 2 Opus-68 datorer i Norge, rundt 1978. Kretskort kjøpte vi fra Sverige, og en eprombrenner konstruerte vi selv. Vi kjørte FLEX-9 OS, og hadde en crossassembler hvor vi utveklade Assembly programmer for Motorola MC6805 (MC68705R3) One-Chip NMOS controllere. Minnas at linje editoren var tung at arbeta med :). Men det var en fin kompakt maskin, sammenliknat med vår PDP11, hvor vi kjørte Recal Redac cad software (nå Zucen Cadstar).

Hvis noen har en Opus-68 til salgs, send meg gjerne en melding :).
Senast redigerad av Consul 11 december 2017, 15:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi körde en 6809-maskin på RIFA för att styra mätinstrument (IEEE). En engelsk maskin som i mångt påminde om den här - massa Europakort.
Programmen skrevs i BASIC09, vilket var en riktig intressant dialekt.
Användarvisningsbild
Consul
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 december 2017, 12:06:23

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av Consul »

Hej soundbrigade,

Och sedan vi jobbade med (och fortsatt gjør) switchmode Power supply, benyttede vi mycket RIFA film kondensatorer :). Mycket goda høgspennings filmkondensatorer, med særdeles gode pulsegenskaper :) .

6809 prosessoren var en kraftig 8-bit prosessor, vi brukte den gang bara 6805 prosessorer i våre produkter. Allt kodad i Assembly forstås :D..

Bruker fortsatt 8-bit Controllers i enkelte enkla produkter, men nå er det kun Microchip, og kodad i C (selvfølgelig :D ).
Lofwyr
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 juni 2018, 12:26:52

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av Lofwyr »

Hej,

Jag köpte en sådan här maskin för några år sedan och hade tänkt meka med den men får aldrig till tiden så om någon vill ta över den är jag beredd att sälja den vidare nu.

Datorn ifrån är inköpt utanför Linköping och har en systemdisk från 1988-11-15. Den är lite större än den andra på bilderna ovan. Bifogar bilder på framsida, baksida, ovanifrån utan lock och på disken. Säg till om ni vill ha fler. 8)
IMG_7020.jpg
IMG_7021.jpg
IMG_7022.jpg
IMG_7023.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av tingo »

Hei!
Hvor mye veier maskinen, sånn omtrent? (Lurer på hvor mye det vil koste og få fraktet den til Norge)
Hvilke kort er det i den?

Og, hva hadde du tenkt deg å selge den for?
--
Torfinn
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Någon som känner till en dator med namnet OPUS68?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu vet jag inte vart maskinen har sin plats just nu! Men jag skulle kunna vara transportör!
Vi åker upp till Barnbarnen på Nesøya efter sommaren!
Skriv svar