Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av PeterH »

Det finns ju en hel del lösningar för att bygga egen DRO till svarvar och fräsar, många av dessa använder billiga "digitala skjutmått" som modifieras på olika sätt. Men hur monterar man lämpligen dessa skalor på sin svarv eller fräs? En fundering är ju hur lång skala man måste ha, hur resonera ni som byggt? Skall den räcka längs hela svarven eller räcker det att den är motsvarande det arbetsområde man vill jobba med? En fundering är ju om ni kör med absolut positionering av mätskalan eller om ni bara kör den mot "referens"?

Jag tycker att detta tips från dar303 är mycket intressant, men jag hittar ingen info om hur man monterar skalorna mekanisk på bästa sätt/plats på svarven? :humm:

Edit: just nu säljer MediaMarkt en 7" androidplatta för 399:- som jag tänkte kolla om den kan vara nåt...
Senast redigerad av PeterH 29 januari 2014, 15:28:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon som monterad DRO på liten svarv eller fräs?

Inlägg av tecno »

MediaMarkt en 7" androidplatta för 399:-

Hittar inget om denna på webben, är detta nåt lokalt uppe hos dig?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Någon som monterad DRO på liten svarv eller fräs?

Inlägg av PeterH »

Vet ej, men jag köpte 2 stycken idag... Heter "Nurvo" och huserar en Allwinner A13 Cortex A8 processor på 1.2GHz, 512MB minne. En slö platta med dålig respons på skärmen, kass betraktningsvinkel men riktigt billig!

Jag har ju tänkt att använda dom till detta projekt men det verkar efter lite tester som att det skiter sig(?) Plattan har ingen Bluetooth och det hade ju inte spelat så stor roll eftersom jag ändå tänkt ansluta skalorna via USB, men däremot så verkar inte Yuriys app acceptera enheter som inte stödjer Bluetooth? När man startar appen får man en fråga om tillåtelse att starta Bluetooth, eftersom det inte finns svarar jag att den inte får tillåtelse och då hänger den sig... Får kontakta Yuriy och fråga om det är ett måste med Bluetooth eller om det är en bugg...

I värsta fall får dom åka tillbaks till förmån för en platta med Bluetooth... Får se om man kan hitta en lika billig som har det?
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av gOry »

Måste informationen presenteras på en så pass dyr display?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av lgrfbs »

En tanke om att bara sätta på arbetsområdet är att en dag kanske man behöver ett längre verktyg och då finns inte utrymme att använda om avläsningslisten är för kort.

Annars finns dessa:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... xis&_frs=1
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av hummel »

gOry skrev:Måste informationen presenteras på en så pass dyr display?
Ett populärt alternativ var tidigare Shumatech för simpla skalor. Där använde man LED och skulle tro att en platta för några hundringar är billigare än LED-lösningen.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av gOry »

fast en 20x4 LCD module borde väl alla EF:are ha liggandes hemma eller?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av PeterH »

Gory: Man kommer inte långt med en 20x4 display... Till detta kommer processor, mönsterkort, lite kringkomponenter och en låda. Du kommer inte i närheten av en lika flexibel, kompakt och snygg enhet som en platta för 400:- i delar...

lgrfbs: fina skalor och DRO:er men inte lika fina priser... Hur är förresten glas-skalor om man vill korta av dom? Helt kört eller?
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av gOry »

Har inte läst igenom projektet så noga (sitter på jobbet), antog bara att de var Arduino:n som användes som processor, men är den enbart till ifall man vill ha de trådlöst? Annars hade väl den lika gärna kunnat visa informationen på en enklare lcd...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av X-IL »

Jag svängde ihop en arduino nano med en 20x4 som läste en skala (kina-skjutmått i detta fall) på en kväll, koden fanns färdig. När jag får lite tid skall jag utöka till två skalor, montera den i någon låda och sen montera den bredvid julafräsen.

Igaging-skalorna verkar ju vara lika lätta att interfacea, men man får skicka egen klocka till dem verkar det som. Billiga var de också, 300mm digitalt skjutmått får man inte för 237kr, då dessutom med en display vid sidan av: http://www.ebay.com/itm/Igaging-12-300- ... 1e7f5dd9b2

Två igaging, en 300 och en 150mm skulle duga fint, då ser jag inte ens en anledning att bygga min egna. Inte lika snyggt som Android-varianten förstås, men du kan ju lika gärna koppla till en pc och koda ihop något enkelt snyggt där.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av PeterH »

Nej Gory, du har rätt... Arduinon används mycket riktigt som processor till DRO:n. Man kan välja att köra trådat eller trådlöst. Men jag tycker möjligheten att själv kunna välja storlek på display, kunna köra trådlöst om man vill, använda samma display till flera maskiner, kunna använda samma display till att visa ritningsunderlag m.m. överväger dom tior som Androiden eventuellt ökar budgeten med :D
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av wiklis »

Den här har jag byggt en gång, funkar faktiskt:
http://www.lindsayengraving.com/other_i ... s/dro.html

wiklis
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av PeterH »

Jo, tanken har slagit mig att bygga en egen dekoder, och då varit inne på en liknande lösning. Men det slutar alltid med att tiden, jobbet och kostnaderna överstiger alternativ med färdiga skalor... Hur det blir med precisionen mellan lösningarna är ju svårt att säga, beror ju dels på hur bra jag lyckas bygga, och vilken typ av skalor man gör sig råd till... (glasskalor är ju överlägsna men dyra, kapacitiva typ "skjutmått" är billiga men störkänsliga och inte heller så bra precision).

Tänkte åka ut till svarven idag och mäta upp hur långa skalor jag behöver så att jag kan börja leta priser på färdiga skalor... :)
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av wiklis »

Jag gjorde det lätt för mig och bara satte ett smalt stålhjul på ett par pulsgivare och lät dom rulla mot baksidan av prismat, byggde ett fjädrande fäste.
Gamla längdmätare fungerar ju på det sättet, fungerade bra men på tvärsliden fick det bli en pulsgivare med 2500PPR och ett litet hjul.

wiklis
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av PeterH »

Jag var och mätte lite på svarven igår och det ser ju ut som att det finns plats för skalor i alla fall, men jag blev lite brydd då man har både "grov" justering av Z-släden (apron handwheel feed i skissen) och dessutom en ytterligare "finjustering" på verktygssliden (top/tool slide i skissen). Det är ju denna del som man kan finlira med, men hur bör man egentligen montera skalorna på svarven? Båda justeringarna kommer ju att påverka måttet för Z :humm:

Hittade denna tråd men jag förstår inte resonemanget trots att jag läser flera gånger :doh: I min skalle borde det fungera som TS (Vicke) har byggt sin svarv, men flera tycker det räcker med skalor på bara "sadeln" (vad heter det på svenska?) och tvärsliden? På min svarv är det alldeles för grov matning med Z-ratten för att kunna svarva något praktiskt (den är dessutom ganska glapp) och matningen vill man ju inte köra ända fram till färdigt mått. Så hur kan man få riktiga mått om inte topsliden också har (en adderande) mätskala? Ni som är erfarna svarvare kan väl försöka förklara för mig som är novis...

Bild

PS. en översättning till svenska för svarvens olika delar mottages tacksamt...
Skriv svar